بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

شهر زیرزمینی سفیدشهر را دریابید نظرات خوانندگان(1)  

آران و بیدگل: سفیدشهر: به گفته روابط عمومی انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر، شهر زیرزمینی سفیدشهر همچنان در غبار غفلت و بی توجهی در زیر زمین در خطر نابودی قرار دارد.


آران و بیدگل: سفیدشهر: به گفته روابط عمومی انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر، شهر زیرزمینی سفیدشهر همچنان در غبار غفلت و بی توجهی در زیر زمین در خطر نابودی قرار دارد.

شهر زیرزمینی سفیدشهر،  اثری منحصر به فرد است که در عمق  زیر زمین  شهر واقع شده و اثری دست‌کند است که در زبان اهالی محل به آن کنده می گویند  و قدمت آن به قبل از اسلام باز می گردد. شهر زیرزمینی امروز یکی از مهمترین مراکز گردشگری سفیدشهر است که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است و  ناشناخته‌های زیادی دارد که در صورت انجام  کاوش‌های باستان‌شناسی، آشکار می‌شوند. این شهر در سفیدشهر در 17  کیلومتری کاشان و در استان اصفهان واقع‌ شده‌است.

پیش از برچیده‌ شدن راهزن و راهزنی، شهرها و جاده‌ها همواره مکان تاخت و تاز غارت‌گرانی بود که نه تنها راه بر کاروان‌ها می‌بستند که به هنگام برداشت محصول به روستاها و شهرهای کوچک همچون نصرآباد  حمله می‌کردند؛ مردانی که مقاومت می‌کردند، می‌کشتند و زنان‌شان را به اسارت می‌بردند. یکی از آخرین و معروف‌ترین آن‌ها نایب حسین است که با دسیسه حکومت وقت، گرفتار و اعدام شد. شهر زیرزمینی سفیدشهر( نصرآباد)  جان‌پناهی‌ بوده  که با فکر گریز از همین حملات، که دارای سابقه ای طولانی است به نحوی که به منطقه درام واقع در کوه های منظر فرعون و قلعه های سفید نیز راه دارد. از طرفی گفته شده است که این شهر زیر زمینی به قلعه مورچان واقع در علی آباد نیز راه دارد. 

شهر زیرزمینی سفیدشهر ، پدیده‌ای پیچیده از معماری دست‌کند و  محلی است. در مورد آن و وسعت آن، حرف  و حدیث های زیادی از سوی اهالی نقل می شود. این شهر زیرزمینی دارای چندین ورودی در داخل شهر است که همچنان موجود می باشد و مانند تونل عظیمی از زیر خانه‌های سفیدشهر  عبور می‌کند. به گفته افرادی که از این تونل و شهر زیرزمینی بازدید کرده اند، ساختارهای متراکم، پیچیده و دالان‌های باریک و تودرتو، و اطاق‌های کوچک این شهر بزرگ، هر بیننده‌ای را درجا میخکوب می‌کند. گفته می‌شود این شهر دارای سیستم‌های تهویه بوده که از طریق کانال‌هایی به طبقه اول و از آن‌جا به سطح زمین می‌رسیده‌. این سیستم تهویه امکان زندگی در شهرزیرزمینی را برای مدت طولانی امکان‌پذیر می‌کرده‌است. پیه سوزهای سفالی تنها روشنایی مردمان مخفی در این شهر بوده‌است. برخی از کانال‌های تعبیه شده در دل آن به قنات‌ها راه پیدا می‌کرد و آب از این طریق تامین می‌شد.
 
شهر زیرزمینی را در سفیدشهر "کنده" صدا می‌کنند. سیستم دفاعی شهر خیره‌ کننده‌است. در این سیستم بدون استفاده از سلاح و تنها به واسطه معماری و شکل بخشی به ابعاد و ایجاد زیرگذرها و نشیمن‌گاه‌های دفاعی، ساختاری تدافعی و در نهایت مغلوب‌کننده ایجاد شده‌است. ساختار معماری شهر این امکان را فراهم می‌کند که در صورت لزوم به مانند دامی خطرناک، دشمن را به درون خود بکشاند و در نقطه‌ای از پیش تعیین شده آن را از پا درآورد. از این نوع کنده ها در دشت رحمت آباد برای نه داشتن دام ها در زیر زمین نیز وجود دارد که به کنده رحمت آباد معروف است.
 
شهر زیرزمینی سفیدشهر، گر چه گفته شده دارای زیائی های خیره کننده ای است و یک اثر منحصر به فرد است، منتهی همچنان مورد بی مهری قرار گرفته است. امید ایت با حمایت مسئولین، سریعا اقدام لازم برای حفاظت از این اثر ملی نیز صورت پذیرد.

موضوع: فرهنگي
خبرنگار:روابط عمومی انجمن دوستداران سفیدشهر
تاریخ: شنبه7بهمن
کلیدواژه ها: کنده سفیدشهر، شهر زیرزمینی، انجمن دوستداران سفیدشهر


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 6 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/06 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر