بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402

موقعیت فعلی: بخش درباره ما  

تاريخچه و سوابق مجمع فرهنگي ( نخبگان) سفيدشهر:
سابقه تاسيس مجمع فرهنگي سفیدشهر به مراسم بزرگداشت رحلت حضرت امام (رضوان الله تعالي عليه) در 14 خرداد 1379 بر می گردد. با توجه به اينكه در آن شب، مراسمي در خور شان حضرت امام (ره) در شهر برگزار نشد، سخنران مراسم آن شب حضرت حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيد مهدي ساداتي نژاد در حسینیه اعظم، ضمن انتقاد از اين وضع و انفعال بسيجي ها، از نيروهاي انقلابي و بسيجي و فعالان فرهنگی خواستند، تا چاره انديشي كنند.  به دنبال آن سخنرانی  نيروهاي دلسوز و مخلص در پي ريشه يابي برآمدند و به دنبال برگزاري چندين نشست، طرح تشکیل يك مجمع فرهنگي پيشنهاد شد تا برنامه ريزي در خصوص چنين مناسبت هايي را انجام دهد و همچنين به مسائل فرهنگي سفيدشهر نيز بپردازد. درنهايت بعد از چندين جلسه، اساسنامه مجمع فرهنگي تهيه و نهاد مقدس مجمع فرهنگي سفیدشهر شكل گرفت.
بر اساس ماده 9 اساسنامه اوليه مجمع، اهداف مجمع فرهنگي سفیدشهربه شرح ذیل بود:
در راستای حفظ ارزشها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ترویج معنویت در جامعه و همچنین تقویت شعائر اسلامی و اجرای آرمان های معمار بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) و منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله) مجمع فرهنگی سفیدشهر تشکیل گردیده است. این مجمع با استفاده از توان دوستداران انقلاب و امام در سطح جامعه بویژه جوانان در راستای هویت بخشی و خودباوری نسل جوان فعالیت می نماید و از ترویج هر گونه عقائد انحرافی و اندیشه های باطل و غیراسلامی که موجبات انحراف نسل جوان را به همراه داشته باشد جلوگیری می نماید و با روشنگری و تبیین صحیح از مسائل دینی با ایجاد انسجام و وحدت در جامعه و برنامه ریزی صحیح زمینه های انحطاط در نسل جوان را شناسایی و در رفع آن اقدام می نماید.

ساختار اوليه مجمع  فرهنگ
ي (نخبگان):
هسته اوليه مجمع مركب از حجج اسلام دكتر سيد مهدي ساداتي نژاد، شيخ حسن سلماني، سيد محمد ساداتي نژاد و برخي ديگر از دوستان شکل گرفت. با تنظیم اساسنامه پیشنهادی و تصويب آن در نشستي بزرگ با حضور فعالان فرهنگی، نخبگان، بسيجيان، دانشگاهیان و فرهنگیان، هیات و کانون های فرهنگی مذهبی سفيدشهر، مجمع فرهنگی رسما فعالیت خود را شروع کرد.
اساسنامه پيشنهادي توسط سيد محمد ساداتي نژاد بر اساس مدل ساير موسسات و سازمانها تهيه و  به تصويب رسيد. پس از تاسیس، ايشان بصورت داوطلبانه به مدت 6 ماه و بصورت موقت از سوی اعضا بعنوان دبیر مجمع انتخاب شدند. در طول اين 6 ماه فعالیتهای مختلفي از سوي مجمع فرهنگي انجام شد كه از جمله آنها برگزاری مجدد نماز وحدت، تاسيس كتابخانه آثار خطي و تاريخي ملافضلعلي نصرآبادي، برگزاری اولین مراسم اعتكاف سفيدشهر(1379)، انتشار كتاب نگيني بر حاشيه كوير مروري بر تاريخ نصرآباد كوير و همچنين برنامه هاي متنوع فرهنگی در موالید و شهادت ائمه اطهار بود. پس از طي این دوره 6ماهه، انتخابات توسط شوراي مجمع برگزار شد و حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيد مهدي ساداتي نژاد بعنوان دبير مجمع فرهنگي براي مدت 4 سال انتخاب شدند.در اين دوره 4 ساله نيز مجمع فرهنگي اقدامات موثری انجام داد. از جمله اين اقدامات برگزاري كلاس هاي طرح تابستاني در مقطع دبيرستان براي اولين بار در سطح عالي و با دعوت از اساتيد مجرب در زمينه سياسي، اجتماعي و ديني، برگزاري جلسات دوره اي گفتمان جوان براي پاسخگوئي به شبهات و سوالات نسل جوان، ايجاد گروه سرود موزيكال با اجرا در سطح منطقه و شهرستان، ايجاد گروه تئاتر با حضور افراد مستعد، اهداي لوح تقدیر به پذيرفته شدگان در كنكور سراسري، برگزاري نشست هایی در دهه فجر با دعوت از اساتيد حوزه و دانشگاه بصورت میزگرد برای اولین بار، برگزاري مراسم ویژه در ايام تولد و شهادت ائمه اطهار (عليهم السلام) بود.
پس از طي اين دوره و پايان مسئوليت حجت الاسلام و المسلمين سيد مهدي ساداتي نژاد، مجمع فرهنگي با يك دوره ركود روبرو شد. اين دوره از سال 1382 تا 1385 بود. با توجه به عدم همكاري نخبگان و جوانان، مجمع فرهنگي حتي تا مرز تعطيل شدن هم پيش رفت. در سال 1385، با توجه به خاتمه مسئوليت حجت الاسلام و المسلمين دكتر سيد مهدي ساداتي نژاد، آقاي سيد محمد ساداتي نژاد، مسئوليت دبيرمجمع فرهنگي را بر عهده گرفت. از اين تاريخ، مجمع فرهنگي وارد دوره تازه ای شد و ساختار اوليه آن نيز تغيير و به موسسه غير دولتي  با  اساسنامه و ائین نامه جديد تبديل شد. 

ساختار جديد مجمع فرهنگي
( نخبگان):
بعد از سال 1385، اولين اقدامي كه توسط مجمع فرهنگي انجام شد، ثبت رسمی آن بود. در سال 1386  مجمع فرهنگي نخبگان سفيدشهر كه به اختصار مجمع فرهنگي ناميده مي شود  به ثبت رسيد..در اين دوره مجمع فرهنگي روش فعاليت های خود را تغيير داد و با راه اندازي سايت اينترنتي در سال 1386، مجمع فرهنگي تلاش كرد تا با استفاده از ابزار نوين و فضای مجازی به تعامل با جوانان و فعاليت هاي فرهنگي بپردازد. همچنين در اين دوره يكي از حوزه هاي تمركز كار مجمع فرهنگي همچون دوره اوليه پيگيري مسائل مربوط به آثار تاريخي سفيدشهر بود.
 در اين دوره، اهم فعاليتهاي انجام شده تا كنون به قرار ذيل است
:
در حوزه ميراث فرهنگي:
1-  تاسیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر  براي ثبت  وحفظ آثار تاريخي سفيدشهر
2-  مكاتبه با كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي به منظور كمك به حفظ و ارزيابي كتاب هاي تاريخي سفيدشهر
3- انتشار  كتاب نگيني بر حاشيه كوير و ستارگان سپهر سفیدشهر و گلچین مجلس افروز و توزیع در كليه ادارات و كتابخانه هاي شهرستان كاشان و آران بیدگل و همچنين مدارس و كتابخانه هاي سفيدشهر
4-  پیگیری بمنظور چاپ نسخ خطی ملامحمد نصرابادی
5-  برگزاری اولین همایش بزرگداشت ملا فضلعلی نصرآبادی در 10 مرداد 1387 و اهداء تندیس نمادین فضل به استاد حسن عاطفی، مصحح و ناشر دیوان ملا فضلعلی نصرآبادی و  ايجاد سنگ نو شته یادبود ملافضلعلی نصرابادی در مقبره آقای مرحوم با کمک آقای علی رشیدی نصرآبادی
6-  تلاش براي راه اندازي موزه سفيدشهردر خانه تاریخی اقاسید محمد(سادات)
7-  اطلاع رساني در خصوص تخريب آب انبار  و قلعه قاسم آباد و پيگيري با مراكز مسئول كه در نتيجه آن، كار تعمير  و مرمت آب انبار انجام شد.
8- نامه نگاري با ميراث فرهنگي در خصوص ثبت مراسم عصر عاشوراي سفيدشهر بعنوان اثر ملي
9- نامه نگاري  و پيگيري با ميراث فرهنگي استان اصفهان در خصوص برنامه 10 ساله آينده مربوط به سفيد شهر در جهت حفظ آثار فرهنگي
10- هماهنگی و دعوت از رئيس موسسه باستان شناسي كشور جهت بازديد چاله غم
11-نامه نگاري با پژوهشكده هنرهاي سنتي اسلامي براي انجام چندين پژوهش مربوط به فرهنگ و زبان سفيدشهر
12- عفونت، گندزدايي و مردمت قرآن هاي تاريخي زيارتگاه بي بي سكينه خاتون سفيدشهر
13- ارسال مقاله گويش محلي سفيدشهر براي كنفرانس بين المللي گويش هاي منطقه كويري
14- پیگیری جهت برگزاری با شکوهتر مراسم صبح روز عاشورا در خانه تاریخی اقای مرحوم و تلاش جهت ثبت این اثر تاریخی و وقف این مکان تاریخی توسط مالکان ان.
 
ساير حوزه ها:
15- تاسيس و راه اندازی پايگاه اطلاع رساني مجمع فرهنگي سفيدشهر، بعنوان اولین سایت جامع اطلاع رسانی و خبری و تحلیلی سفیدشهر،  در 14 فروردين 1386 بمنظور اطلاع رساني مداوم و حضور در فضای مجازی  در زمینه  اخبار  سفيدشهر و  حضور فعال در جريان مسائل انتخابات و اطلاع رساني دقیق و صحیح ، در جهت آرمان هاي امام راحل و منويات مقام معظم رهبري
16- برگزاري مراسم بزرگداشت رحلت حضرت امام در سال 1389 با دعوت از آقاي سعید خليل ایويچ تازه مسلمان شده اهل کشور صربستان
17- تاسيس فروشگاه و نمايشگاه عرضه محصولات فرهنگي ولايت شامل مجموعه هاي مختلف فروش كتاب، لوازم التحرير، ويدئو كلوپ، كپي و پرينت
18- برگزاری مراسم بزرگداشت حماسه 9دی و نمايشگاه بصيرت در تاريخ 9 دي 89 در سطح شهرستان كاشان و آران و بيدگل و در سال 1390در سفیدشهر
19- برگزاري سه دوره سير مطالعاتي آثار شهيد مطهري در سفيدشهر
20- برگزاري همايش تجليل از يك قرن مديحه سرايي سبك سنتي عمو نعمت روضه خوان
21- مشاركت در برگزاري سالگرد 12 فروردين 1390 و دعوت از دكتر حاتمي عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد محلاتي قم
22- انتشار ویژه نامه در مراسمات
.... 

مجمع فرهنگي سفيدشهر
در تاريخ 17مرداد1387 در اداره ثبت شهرستان آران بیدگل با شماره 69 به ثبت رسید. در حال حاضر آقاي سيد محمد ساداتي نژاد دبير مجمع فرهنگي می باشد.
زیر مجموعه هاي مجمع فرهنگي:
- باشگاه خبرنگاران افتخاري مجمع فرهنگي؛
باشگاه خبرنگاران افتخاري مجمع فرهنگي در آخر فروردين ماه 1386 تاسيس گرديد تا به وب سایت مجمع در جمع آوري خبر از سطح سفيدشهر كمك نمايد. براي مشاهده فهرست اعضاء باشگاه خبرنگاران به بخش باشگاه خبرنگاران مراجعه فرمائيد.علاقمندان به عضويت و همكاري مي توانند به مديريت سايت ايميل ارسال نمايند یا با شماره تلفن 09132778124 تماس حاصل نمایند.
- انجمن دوستدارات ميراث فرهنگي سفيدشهر؛
 اطلاعات مربوط به انجمن را در بخش مربوطه در سايت ملاحظه فرمائيد.
- كتابخانه ملا فضلعلي نصرآبادي؛
- فروشگاه و نمايشگاه دائمي عرضه محصولات فرهنگي ولایت

چشم انداز مجمع فرهنگي:
چشم انداز مجمع فرهنگي سفيدشهر رسيدن به جايگاه يكي از ده موسسه برتر در حوزه فرهنگ بويژه ترويج فرهنگ اسلامی - انقلابی، ولایی، بسیجی  در كشور و منطقه است.انشاءالله  البته براي اين مهم اميدوار به فضل خداوند تبارك و تعالي و همكاري  و همياري همه دوستان هستیم.

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 22 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/05 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر