بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: پنج شنبه 9 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

عوامل موثر مشاركت در انتخابات نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

با پايان يافتن مهلت ثبت نام داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي يكي از مراحل مقدماتي شكل گيري مجلس هشتم پشت سر گذاشته شد. ثبت نام بيش از هفت هزار نفر داوطلب براي نمايندگي مجلس هشتم نشان از استقبال قابل ملاحظه اي دارد كه انتخابات اسفند ماه با آن مواجه خواهد شد. اين استقبال را بايد قدر دانست و براي هرچه گرم تر شدن تنور انتخابات بايد تلاش كرد.


متن کامل:

با پايان يافتن مهلت ثبت نام داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي يكي از مراحل مقدماتي شكل گيري مجلس هشتم پشت سر گذاشته شد. ثبت نام بيش از هفت هزار نفر داوطلب براي نمايندگي مجلس هشتم نشان از استقبال قابل ملاحظه اي دارد كه انتخابات اسفند ماه با آن مواجه خواهد شد. اين استقبال را بايد قدر دانست و براي هرچه گرم تر شدن تنور انتخابات بايد تلاش كرد.
براي گرم شدن تنور انتخابات چند عامل مي توانند اثرگذار باشند كه هر كدام در زمان و نوبت خاص خود نقش ايفا مي كنند كما اينكه در برگزاري سالم انتخابات نيز عواملي دخالت دارند كه آنها نيز در وقت و شرايط زماني خاص خود مي توانند در كشاندن مردم به پاي صندوق هاي راي موثر باشند. همه اين موارد را در مراحل زماني مختلف ميتوان مطرح كرد ولي آنچه تاكنون اهميت دارد و نوبت مطرح كردن آنست پافشاري براجراي قانون در بررسي وضعيت ثبت نام شدگان و چگونگي برخورد دستگاه هاي دولتي و رسانه ملي با روند اجرائي و تبليغاتي انتخابات است .
1 ـ تاكنون دو بار از زبان دو رهبر شنيده ايم كه « انتخابات امتحان الهي است » . حضرت امام خميني بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي براي اولين بار اين جمله را فرمودند و به همه دست اندركاران توصيه نمودند از اين امتحان سربلند بيرون بيايند. حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب نيز كه در هفته هاي اخير درباره انتخابات مجلس هشتم با حساسيت و تاكيد خاصي سخن گفته اند در سفر به استان يزد انتخابات را امتحان الهي ناميدند.
انتخابات هم براي مردم امتحان است و هم براي مسئولان . آنچه به مردم مربوط مي شود دو بخش دارد يكي حضور سالم و صادقانه احزاب و فعالان سياسي و داوطلبان نمايندگي و طرفداران آنها در كليه اقداماتي كه در طول دوران انتخابات اعم از تبليغات و وعده دادن ها و اظهارنظرها بعمل مي آورند و ديگري احساس وظيفه مردم براي حضور پرشور در پاي صندوق هاي راي كه حمايت عملي از نظام جمهوري اسلامي و آرمانهاي انقلاب اسلامي است . همانگونه كه مردم بايد داوطلبان و احزاب را با آرا خود در ورود به مجلس حمايت نمايند و البته با دقت و درايت لازم افراد شايسته اي را انتخاب كنند كه ورودشان به مجلس منشا اثر باشد خود داوطلبان و احزاب نيز بايد همين دقت را اعمال نمايند و اصراري بر ورود افرادي كه شايستگي ها و كارآمدي لازم را ندارند نداشته باشند. مجلس جاي قانونگذاري و نظارت بر عملكردهاست و در چنين جائي فقط بايد شايسته ترين ها حضور يابند.
علاوه بر اين انتخابات براي مجريان آن نيز يك امتحان است . بررسي صلاحيت داوطلبان چه توسط هيئت هاي اجرائي و چه توسط شوراي نگهبان يكي از مراحل اين امتحان است كه مسئولان مربوطه بايد از آن با سربلندي بيرون بيايند. در اين مرحله همانگونه كه رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند همه اقدامات و تصميمات بايد براساس قانون باشد. هيچكس حق ندارد خارج از چارچوب هاي قانوني و براساس سلايق شخصي يا تمايلات ديگر در اين زمينه تصميم گيري نمايد. مقيد بودن به قانون هرچند ممكن است در كوتاه مدت با منافع فردي يا گروهي اين و آن منطبق نباشد لكن در دراز مدت و در كلان به نفع كشور ملت و نظام است و آرمان هاي انقلاب و ارزشهاي اسلامي را تقويت و فرهنگ قانونمداري را نهادينه مي كند و به نفع آحاد مردم حتي همان كساني است كه ممكن است در كوتاه مدت آنرا به نفع خود ندانند.
ترديدي نيست كه اگر همه مسئولان اجرائي و نظارتي در بررسي صلاحيت داوطلبان به قانون عمل كنند و از چارچوب قانون تجاوز ننمايند مردم براي حضور در پاي صندوق هاي راي تشويق خواهند شد. بدين ترتيب مجريان و ناظران اين امكان را در اختيار دارند كه در همين مرحله زمينه حضور پرشور مردم را در پاي صندوق هاي راي فراهم نمايند و از اين طريق به تقويت پايه هاي نظام جمهوري اسلامي كمك كنند.
2 ـ بي طرفي مسئولان دولتي عامل مهم ديگري است كه مي تواند در گرم تر شدن تنور انتخابات موثر باشد . تعبير دولت در اينجا به معناي فقط دستگاه اجرائي نيست . همه كساني كه به نحوي در مصدر قدرت هستند و امكاناتي را در اختيار دارند بايد از اعمال قدرت و استفاده از امكانات نظام و بيت المال براي حمايت از افراد مورد نظر خود پرهيز نمايند. با اين روش است كه ميتوان انتخابات را كاملا عادلانه برگزار كرد و مردم را كه هميشه تشنه عدالت هستند به حضور پرشور در صحنه تشويق نمود.
3 ـ بي طرفي تبليغاتي نيز يكي از عوامل مهم در تشويق مردم به حضور در صحنه انتخابات و گرم كردن تنور انتخابات است . امكانات و ابزارهاي تبليغاتي دو بخش دارند يك بخش مربوط به بخش خصوصي است و بخش ديگر در اختيار نظام است . در عين حال كه هر دو بخش بايد تابع قانون باشند طبيعي است كه رسانه هاي متعلق به بخش خصوصي در حمايت از افراد مورد نظر خودشان آزادند ولي رسانه ملي به دليل آنكه به همه مردم تعلق دارد بايد كاملا بي طرف عمل كند و كار خود را روي تشويق مردم به حضور در پاي صندوق هاي راي متمركز نمايد.
ورود رسانه ملي به مسائل اختلافي و مدح اين و قدح آن ديگري علاوه بر اينكه برخلاف وظايف قانوني اين رسانه فراگير است عدالت تبليغاتي را نيز به خطر مي اندازد و همين امر موجب بي رغبتي مردم به حضور در پاي صندوق هاي راي مي شود. صدا و سيما به همين دليل بايد پاي بندي شديدي به قانون نشان دهد و با رعايت كامل بي طرفي تبليغاتي مردم را به حضور هرچه بيشتر در انتخابات تشويق كند.
رعايت آنچه در اين سه اصل آمده علاوه بر آنكه موجب گرم شدن تنور انتخابات خواهد شد مردم را به انتخاب اصلح نيز ترغيب خواهد كرد درحاليكه اگر اين اصول رعايت نشوند آرا مردم به طرف كساني متمايل خواهد شد كه حقوق قانوني آنها رعايت نمي شود و چنين چيزي بهيچوجه به نفع نظام و كشور و ملت نخواهد بود. همه بايد تلاش كنيم انتخابات مجلس هشتم با مشاركت چشمگير و حداكثري مردم و در نهايت قانونمندي برگزار شود و از اين طريق شايسته ترين افراد از ميان كساني كه در اين رقابت قانوني شركت مي كنند به مجلس راه يابند


موضوع: سياسي
نویسنده: ارغوان به نقل از سايت جبهه متحد اصولگرايان
تاریخ درج چهارشنبه 21 اسفند 1386
کلیدواژه ها: عوامل موثر مشاركت در انتخابات

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 45 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/14 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر