بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

به بهانه 62 سالگی تاسیس سازمان ملل متحد نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
اين مقاله به بهانه 62 سالگی تاسیس سازمان ملل متحد و بمناسبت 10 دسامبر ،19 آذر روز جهانی حقوق بشر نگاشته شده است. تاریخ را که به عقب برگردیم به سال 538 قبل از میلاد می رسیم سالی که در آن توسط کوروش پادشاه ایران کتیبه ای معروف در چهل خط و به زبان آکدی که زبان بین المللی آن روزگاران بود برای نسل های بعد بجای ماند. قسمتی از متن این اعلامیه که روی استوانه سفالین با ابعاد 23 سانتی متر طول و 11 سانتی متر عرض حک شده و مایه مباهات ما ایرانیان است  در ذیل آمده است:
"منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه جهان، پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ...

متن کامل:
به بهانه 62 سالگی تاسیس سازمان ملل متحد و بمناسبت 10 دسامبر ،19 آذر روز جهانی حقوق بشر
مفهوم حقوق بشر (HUMAN RIGHTS) قدمتی به اندازه تاریخ تمدن بشر دارد. تاریخ را که به عقب برگردیم به سال 538 قبل از میلاد می رسیم سالی که در آن توسط کوروش پادشاه ایران کتیبه ای معروف در چهل خط و به زبان آکدی که زبان بین المللی آن روزگاران بود برای نسل های بعد بجای ماند. این کتیبه که ارزشی فوق تصور از لحاظ قدمت تاریخی دارد فعلا در موزه بریتانیا نگهداری می شود.کوروش بعد از فتح بابل وشکست بخت النصر پادشاه بابل ،سندی را به جهانیان عرضه کرد که امروزه بعنوان اولین منشور مکتوب حقوق بشر توسط سازمان ملل برسمیت شناخته شده و در سال 1971 به تمام زبانهای رسمی سازمان ملل متحد چاپ شد.این سند نسبت به آنچه در دوران معاصر از آن بعنوان اعلامیه حقوق بشر یاد میشود بسیار معنوی تربوده و جایگاه رفیع تری برای انسانیت انسانها ترسیم کرده ، آنهم در دورانی که شاهان و حکومتهای دیگر، تمام تلاششان را برای به بردگی کشاندن انسانها وظلم و ستم علیه بشریت بکار گرفته بودند.
قسمتی از متن این اعلامیه که روی استوانه سفالین با ابعاد 23 سانتی متر طول و 11 سانتی متر عرض حک شده و مایه مباهات ما ایرانیان است  در ذیل آمده است:
 
"منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه جهان، پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک (مردوخ = خدای بابلیان)، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد. ... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم. ارتش بزرگ منبه آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. آنها را از زیر یوغ اسارت خارج ساختم، به بدبختی‌های آنان پایان بخشیدم. ... من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و کسی آنان راارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم .من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمامنیایشگاه‌هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به سرزمین خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم، باشد که دلها شاد گردد و هر روز در پیشگاه خدای بزرگ، برایم زندگانیبلند خواستار باشند ... من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلحو آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم"نیازارد. خدای بزرگ از کردار من خشنود شد ... او برکت و مهربانیش را
این سند ارزشمند تاریخی یکبار هم علیرغم میل دولت انگلستان به ایران آورده شد و فعلا در موزه بریتانیا نگهداری میشود.
در دوران معاصر  نیز در فرانسه ،انگلستان و آمریکا به مناسبت هایی چون برخی رخدادهای خاص مثل روز استقلال امریکا از استعمار انگلیس اعلامیه هایی با مضامین تفهیم و الزام به رعایت حقوق بشر صادر شده و طی آنها سعی شده  حقوق انسانها به آنها گوشزد شود و دولتها از تخطی از آن بازداشته شوند. این تکاپو که با گذر از قرون وسطی در اروپا شتاب گرفته بود بعد از جنگ جهانی دوم که طی آن میلیونها انسان بیگناه بکام مرگ کشیده شدند و قربانی نژاد پرستی و قدرت طلبی گشتند شتاب خیره کننده ای گرفت و به عنوان یکی از نخستین اقدامات سازمان تازه تاسیس ملل متحد با اتفاق نظر، مورد بحث و بررسی قرار گرفته ونهایتا به صدور اعلامیه ای معروف به اعلامیه جهانی حقوق بشر انجامید.
سازمان ملل متحد در 24 اکتبر1945  با فرمان فرانکلین روزولت رییس جمهور وقت آمریکا رسما تاسیس شد و اینک در بیش از 192 کشور جهان و ازجمله ایران نمایندگانی دارد که فعالیتهای خاص خود را در قالب سازمان های بین المللی دنبال می کنند.
همیشه در طول حیات بشر اینگونه بوده که تصمیم گیری های مهم وسرنوشت ساز معمولا بعد از وقوع جریاناتی اتفاق افتاده که بنوعی بشریت را مجبور به اتخاذ چنین تصمیماتی نموده .اینکه چرا بشر در پی برخی اشتباهات فاحش تاریخی قبلی، سعی کرده با اتخاذ تدابیری عجولانه راه را بر اشتباهات و استفاده های ابزاری بعدی باز بگذارد امری است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.البته با در نظر گرفتن شرایط حاد آن روز جامعه جهانی پی میبریم چنین اقدامی در خور تحسین و ستایش بوده. به 62 سال پیش برگردید و تجسم کنید در پایان جنگی قرار دارید که فقط 50 میلیون کشته بر جای گذاشته و بسیاری از کشورها را با خاک یکسان نموده!
تجربه تلخ قرون وسطی در اروپا و وجود دادگاههای تفتیش عقاید و دیکتاتوری مذهبی شدیدی که حقوق مردم را برسمیت نمی شناخت و ظلم و ستمی که یا از سوی حکام ظالم و یا با فراموشی ذهن جمعی نسبت به حقوق حقه بشری در حق برخی گروههای انسانی روا می شد مبدا نگرش جدیدی شد که بنام حقوق بشر وجود خارجی پیدا کرد و امروزه بعنوان یکی از پارامترهای مهم ورود به عرصه جهانی و معاهدات بین المللی از آن یاد می شود.
در سالهای اخیر تلاش فراوانی شده تا عدم پذیرش یا اجرای مفاد مورد توافق شورای حقوق بشر سازمان ملل، به انزوا در عرصه جهانی  و احیانا برخی مجازاتهای اقتصادی و سیاسی دولتهای خاطی بینجامد .شورای تازه تاسیس حقوق بشر که به تازگی جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گشته و از لحاظ ساختاری و نفوذ به اندازه شورای امنیت سازمان ملل اهمیت دارد  نزدیک به 50 عضو داشته  و بر اجرای حقوق بشر در کشورها نظارت می کند. این شورا در سال 2006 جایگزین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل شد.
اعلامیه جهانی حقوق بشر در 10 دسامبر سال 1948 سه سال بعد از تاسیس سازمان ملل متحد  به  تصویب و امضای اعضای سازمان ملل رسید و از آن روز هر ساله 10 دسامبر بعنوان روز جهانی حقوق بشر نام گذاری شده است.این اعلامیه در 30 ماده طرح و به اجماع رسیده است .این  اعلامیه واکنشی با شتاب از سوی سازمان ملل بر تجاهل و غفلت از حقوق انسانها و یا ظلم و ستم قرون وسطایی بر بشریت بود .ایده ای کاملا نو و مثمر ثمر.ولی از آنجا که این دستاورد بشری نیز می توانست مثل همه دستاوردهای دیگر بشر عاری از عیب نباشد و احیانا مورد سوء استفاده قرار گیرد بخاطر همین چون  بر پایه تفکرات اومانیستی (انسان محور) غربی قرن 17 و 18 پایه ریزی شد و انسان را فارغ از بعد الهی و فطری بودنش به معرض بررسی حق و حقوق قرار داد لذا زمینه را برای ناتوانی در برآورده ساختن نیاز بشردر دوران رویگردی به معنویت و خدا محوری فراهم کرد .این اعلامیه اگرچه با تعالیم دین مبین اسلام وجوه اشتراک زیادی دارد ولی از آنجا که بین حقوق و معنویات و اخلاق فاصله انداخته و وجه خدایی انسان را نادیده گرفته خلا هایی را در خود دارد.
از سویی دیگر کشور های امضا کننده نیز که بحران تعدی به حقوق میلیونها انسان در جنگ جهانی دوم خاطرشان را بسیار مکدر ساخته بود با خاطری بسیار آشفته وبا دستپاچگی آنرا امضا کردند و فراموش کردند که چند دهه بعد مجریان  این دستاورد بشری با سوء استفاده از آن حربه ای موثر خواهند ساخت برای فشار علیه فرهنگها و مذاهب و اعتقادات ملتها .
همان گونه که میدانیم در هیچ مکتب و آئینی چون دین مبین اسلام جایگاه و منزلت انسان تا این اندازه تکریم نشده و حقوق فردی و اجتماعی او تامین نگشته اما وجود بسیاری از ناهمخوانی ها در این اعلامیه با مذاهب و اعتقادات ملتها مخصوصا جوامع اسلامی را میتوان به دوعامل مرتبط دانست: نخست اینکه این اعلامیه بیشتر از سوی فاتحین جنگ جهانی دوم و بر اساس تفکرات لیبرالیستی غرب شکل گرفته که پایه و اساس آن لذت های مادی نوع بشر است و بنابر این توقع بیش از این ازچنین محصولی کاری عبث خواهد بود  و دوم اینکه ما نیز بعنوان روی دوم سکه با آنکه متصل به چشمه جوشان اجتهاد هستیم و خود را پیرو دینی با مشخصات یک دین کامل و پویا می دانیم بخاطر ظرافتها و حساسیت ها، تلاشی برای بهره گیری از این پویایی نکرده ایم و جا دارد در این زمینه کمی بیشتر تلاش کنیم تا غبار گذشت زمان از چهره احکام موضوعه کنار رفته و شرایط و احوال جدید دنیا در آن نقش بیشتری ایفا نماید.
 به امید اینکه در هیچ جای جهان حقی از هیچ انسانی پایمال نشده و انسانها در کنار هم با صلح و برادری زندگی خوبی را داشته باشند و فقر و جهل و جرم و بی عدالتی از جهان رخت بربندد.
برادر کوچک شما محمد قوامی

موضوع: فرهنگي
نویسنده: محمد قوامي
تاریخ درج چهارشنبه 2 آبان 1386
کلیدواژه ها: به بهانه 62 سالگی تاسیس سازمان ملل متحد

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 5 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر