بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 31 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

مباني اينترنت نظرات خوانندگان(1)
لید مقاله:

امروزه يكي از جدابترين قسمتهاي كاربري رايانه، استفاده از اينترنت مي باشد، كه علاوه برامكانات موجود در زمينه هاي علمي وتجاري آن، جلوه هاي ويژه ديگري مانند سرگرمي و ارتباطات، هرسليقه اي را به خود جلب مي نمايد. براي شروع بايستي كه به يکی از سرويس دهندگان اينترنت ISP، مـراجـعـه نـموده ويك سطح دسترسي از آنها خريداري كنيد و سپس از طريق برنامه Connect To the Internet به اينترنت متصل شويد.

آقاي سعيد عباسي


متن کامل:

امروزه يكي از جدابترين قسمتهاي كاربري رايانه، استفاده از اينترنت مي باشد، كه علاوه برامكانات موجود در زمينه هاي علمي وتجاري آن، جلوه هاي ويژه ديگري مانند سرگرمي و ارتباطات، هرسليقه اي را به خود جلب مي نمايد. براي شروع بايستي كه به يکی از سرويس دهندگان اينترنت ISP، مـراجـعـه نـموده ويك سطح دسترسي از آنها خريداري كنيد و سپس از طريق برنامه Connect To the Internet به اينترنت متصل شويد.

حال كافي است كه برنامه Internet Explorer كه به IE نيز مشهور است را درمحيط ويندوز خود يافته و آنرا اجرا نماييد. اجازه دهيد كه كمي درمورد اين برنامه توضيحاتي ذكر شود. اين برنامه و برنامه هاي مشابه به Browser يـا مـرورگـر وب، مـشـهـورنـد و يـكـي از ويـژگـي هـاي آنـهـا قـابلـيـت نـمـايـش دادن فايلهاي HTML ميباشد. از نمونه هاي ديگر اين گونه برنامه ها مي توان به برنامه Netscape,Opera,MSN Explorer ,Navigator و غيره اشاره كرد،ولي شايد يكي از پرطرفدارترين و راحت ترين آنها همان IE باشد. نكته ديگري كه لازم به ذكر است، آن است كه هريك از اين مرورگرها داراي نگارشهايي مي باشند كه به مرور وارد بازار نرم افزار ميشوند، البته هميشه بهتر است كه براي در اختيار گرفتن تمامي امكانات اينترنت ونمايش جلوه هاي ويژه آن از آخرين نسخه هاي آن استفاده نماييد. به عنوان مثال آخرين نسخه IE ، تحت ويندوز 98 و 2000 نسخه 5/5 همراه با (SIP) Service Pack آن بوده و آخرين نسخه آن تحت ويندوز XP نيز نگارش 6 آن ميباشد.بد نيست كه دراين قسمت درمورد SP نيز نكاتي را مطرح نماييم.

به طور كلي با اضافه شدن امكانات و قابليتهاي برنامه ها، حجم اين برنامه به مرور، افزايش چشم گيري پيدا نموده اند و با توجه به اينكه بسياري از نسخه هاي جديد برنامه ها نيز ازطريق اينترنت قابل بارگذاري و دريافت مي باشند، پايين بودن سرعت ارتباطي به اينترنت دريافت نسخه هاي جديد و اصلاح شده را با مشكلات فراواني مواجه مي نمايد، لذا شركت هاي سازنده به جاي دراختيار قراردادن نسخه هاي جديد برنامه ها به طور كامل! برنامه های نسبتاً كوچكتري را كه اصطلاحا به SP يا Patch فايل معروف هستند را در اختيار كاربران قرار مي دهند تا كاربران با دريافت و اجرا نمودن آنها، به نسخه ها و يا اصلاحات جديد به راحتـي دسـت پـيدا نـماينـد و امـا IE ! پـس از اجـرا نـمـودن ايـن برنامه يك پنجره مشابه پنجرههاي My Document ظاهر شده و در نوار آدرس آن، شما قادر خواهيد بود تا آدرس سايت مورد نظر را نوشته و سپس كليد enter را فشار دهيد ، پس از مدتي، صفحه اوليه يا اصطلاحاً Home page آن سايت ظاهر شده و شما مي توانيد از اطلاعات وامكانات آن سايت استفاده نماييد . براي استفاده بهتر از آدرسهاي اينترنتي ، يادگيري سه مفهوم بسيار حائز اهميت است.

1.پروتكل

2.سيستم نام دامنه Domain Name System(DNS)(URLs)3Uniform Resources Locator

3.پروتكل: به طور كلي هر توافقي كه بين رايانه ها در سراسر جهان براي تبادل اطلاعات صورت ميگيرد. پروتكل مي نامند. تصور كنيد كه دو نفر كه به زبانهاي چيني و هندي تمايل به ارتباط برقراركردن دارند، بخواهند با هم حرف بزنند، دراين صورت به عنوان مثال با هم توافق مي كنند كه به زبان انگليسي صحبت كنند. در اينترنت هم اين چنين است به عنوان مثال براي ارسال فايلهاي HTML، پروتكلي وجود دارد به نام.HTTP اين پروتكل وظيفه ارسال ودريافت اينگونه فايلها را به عهده دارد . يك مفهوم اساسي كه درمورد اين پروتكل وجود دارد آن است كه فايلهاي HTML داراي مراجع و لينكهايي به ديگر فايلها مانند تصوير، صدا وغيره مي باشد .

دقت كنيد كه در هنگام استفاده از اينترنت ، شما با پروتكل هاي ديگري مانند:ftp,telnet newsgroup, gopher نيز مواجه خواهيد شد، كه البته هريك از اين پروتكل ها را در شماره هاي بعد در جاي خود بحث خواهيم نمود.

4.سيستم نام دامنه: در زمانهايي نه چندان دور، كاربران براي اتصال به سرويس دهنده هاي وب، از يك عدد چهار قسمتي به نام IP استفاده مي كردند، كه هر قسمت آن مي توانست اعدادي بين صفر تا 255 راشامل شود، ولي اين شماره ها براي كاربران مشكلات زيادي را چه از نظر به خاطر سپردن و چه از نظر دفت در ورود آنها به وجود مي آورد، به همين دليل كميته اي، پروتكلي را به نام سيستم نام دامنه معرفي نمود كه توسط آن آدرسهايIP به اسامي با معني و قابل تشخيصي تبديل مي شوند. به عنوان مثال آدرس IP فوق دقيقاً معادل آدرس اينترنتي http://www.ciwecrtified.com/ مي باشد دقت كنيد كه اين اسامي دامنه، كاملاًمنحصر به فرد مي باشند نكته ديگري كه لازم به ذكر است، آن است كه برخلاف طريقه خواندن اين آدرس ها، اين گونه آدرسها به صورت عكس عمل مي كنند! بدين معني كه كمه com كه نوع سايت را معرفي مي كند به عنوان بالاترين سطح (TLDs) معرفي شده وسپس نام ثبت شده مورد علاقه شركت يا فرد(ciwcertified) به عنوان سطح مياني مطرح شده و سپس نام رايانه سرويس دهنده وب (web) و يا نام سايت وب ميزبان(Host) به عنوان پايين ترين سطح عنوان مي شود. در بالاترين سطح اين دامنه، تا چندي پيش تنها تعداد محدودي نام وجود داشت كه مي توان به اسامي Com,Net,Org,Gov,Edu و غيره اشاره نمود، ولي به دليل ثبت شدن تقريبا تمامي اسامي با معني و حتي بي معني! در اين مجموعه، متوليان اينترنت دست به ايجاد اسامي ديگري مانند، Web,TV Wap, Tel,Shop و غيره زده اند.

5. 3URLs به طور كلي اگر آدرس وب شما علاوه بر سيستم نام دامنه، نوع پروتكل و ديگر جزئيات مربوط به آن سايت را نيز شامل باشد، اصطلاحا به آدرس URL سايت معروف خواهد بود. به عنوان مثال آدرس URL سايت ياهو، به صورت http://www.yahoo.com/ مطرح مي شود و يا اگر شما درسايت خاصي، تمايل به ديدن صفحه خاصي از آن راداشته باشيد، مي توانيد مستقيماً از آدرس URL نيز استفاده نماييد، به عنوان مثال مي توان از آدرس زير براي رفتن به سايت مورد نظر وصفحه خاص آن استفاده نمود:

http://www.sec.gov/asec/wwwsec.htm با توجه به وجود انواع پروتكل هاي موجود در اينترنت، لازم است يادآور شويم كه به طور پيش فرض برنامه IE پروتكل HTTP را در نظر مي گيرد، مگر آنكه شما رسماً از پروتكل ديگري استفاده نماييد. منظور اين است كه اگر در برنامه IE در قسمت آدرس آن عبارت http://www.yahoo.com/ را وارد نموده و سپس كليد Enter را فشار دهيد، به طور اتوماتيك عبارت http://www.yahoo.com/ را در قسمت آدرس ملاحظه خواهيد نمود.

نكته ديگري كه شايد عنوان آن خالي از لطف نباشد، آن است كه با توجه به اينكه در اكثر آدرس هاي اينترنت در بالاترين سطح آنها عبارت com و در صورتي كه در نوار آدرس برنامه IE، شما تنها كلمه yahoo را تايپ نموده و سپس از دكمه هاي تركيبي http://www.yahoo.com/ در صفحه نمايش ظاهر شده و شما را به سايت مربوطه رهنمون خواهد كرد.

به هرحال پس از ورود به سايت موردنظر، شما با اطلاعات مربوط به آن سايت، مواجه خواهيد شد. دراين صفحه شما با عبارات و يا تصاويري مواجه مي شويد كه هرگاه اشاره گر موش را بر روي آن مي بريد، اشاره گر موش از حالت فلش به صورت دست درآمده و شما قادر خواهيد بود،ت با كليك كردن بر روي آن به صفحه ديگري كه ممكن است حتي سايت ديگري باشد، مراجعه نماييد. دقت كنيد كه اصطلاحاً به اين گونه متن ها و يا تصاوير، اتصال اينترنتي يا ابرمتن(Hyperlink) اطلاق مي شود.

گاهي ممكن است كه با كليك كردن بر روي يك اتصال، صفحه فعلي محو شده و اطلاعات مقصد ظاهر شود و يا اينكه درعين وجود صفحه فعلي، پنجره ديگري ظاهر شده و اطلاعات مقصد را درآن صفحه ملاحظه نماييد.

حال كه با مفاهيم اوليه اينترنت آشنا شده ايد، لازم است كه به معرفي محيط IE بپردازيم همان گونه كه درشماره قبل اشاره شد، هرگاه وارد يك سايت اينترنتي مي شويد، با پيوندهاي زيادي كه شما را به قسمت هاي مختلفي از همان سايت و يا حتي سايتهاي ديگر رهنمون مي سازد، مواجه مي شويد. هرگاه بر روي اين پيوندها كليك نماييد، يا صفحه موجود محو و صفحه مقصد ظاهر شده و يا محتواي صفحه مقصد درپنجره جديدي ظاهر خواهد شد، ولي نكته اي كه لازم است بياموزيد، نحوه كار با اين گونه پيوندها مي باشد.

در اكثر موارد پس از كليك كردن بر روي يك پيوند، صفحه قبلي محو مي شود و صفحه ديگر جايگزين آن مي شود، ممكن است كه اين رفتار چندان خوشايند كاربر نباشد! به عنوان نمونه سايتي را در نظر بگيريد كه در آن پيوندهاي زيادي به سايتهاي مختلف به صورت طبقه بندي شده لحاظ شده باشد و شما تمايل به گشت وگذار به داخل تمامي آنها داشته باشيد ولي كليك كردن بر روي هريك از آنها باعث محو شدن صفحه اوليه خواهد شد. براي حل اين مشكل درحالي كه درصفحه مورد نظر قرارگرفته ايد، سه راه حل در پيش رو داريد:

1.برنامه IE را مجددا اجرا نموده، وارد صفحه مورد نظر شده و از آن بر روي هريك از پيوندها كليك نماييد.
2.منـوي فـايل را انتـخـاب كرده، بر روي زير منوي
New، كليك كرده و گزينه Window را انتخاب كنيد( البته مي توانيد از دكمه تركيبي CTRL+N نيز براي اين منظور استفاده نماييد).
3.اشاره گر موش را بر روي پيوند مورد نظر برده، دكمه سمت راست را كليك كرده تا منوي بعدي ظاهر شود،
سپس گزينه
Open In New Window را انتخاب كنيد بدين ترتيب شما قادر خواهيد بود كه بدون اينكه صفحه مورد نظر خود را از دست بدهيد در پيوند آن صفحه به گشت وگذار بپردازيد، كه البته در بين اين سه روش، طبعا روش سوم مناسبتر مي باشد، ولي روش هاي اول و دوم نيز برحسب نياز كاربر‌‌هاي خاص خود را دارند. حال تصميم داريد كه شما را با نوار ابراز اين برنامه آشنا نماييم، ولي ممكن است كه به هر دليلي برنامه IE شما فاقد چنين نواري باشد، لذا درصورتي كه برنامه IE شما فاقد آن مي باشد، مي توانيد ابتداي منوي View را انتخاب كرده و سپس وارد زير منوي Toolbars شده ودر صورتي كه در كنار گزينه Standard Buttons نماد «تاييد» قرار ندارد، يك بار بر روي آن كليك كرده تا توار ابراز ظاهر شود. حال كه تا اينجا آمده ايد، بهتر است كه در زير منوي Toolbars، گزينه Address Bar را نيز انتخاب نموده ، تا در كنار آن نيز نماد «تاييد» ظاهر شود و بقيه نمادهاي تاييد مربوط به بقيه گزينه ها را با انتخاب مجدد آنها، تا اطلاع بعدي حذف نماييد. در داخل نوار ابزار سمت چپ به ترتيب با دو دكمه به نامهاي قبلي و بعدي، مواجه مي شويد. اولين باري كه برنامه IE را باز مي كنيد، اين دو دكمه غير فعال مي باشند. به محض اينكه بر روي يكي از اتصالات صفحه موجود كليك كرده و يا آدرس ديگري را در نوار آدرس وارد كرده و سپسك كليد Enter را فشار دهيد، تا صفحه ديگري در همان پنجره ظاهر شود، دكمه Back از حالت غير فعال به حالت فعال تغير حالت مي دهد، ولي دقت كنيد كه كماكان دكمه Forward به صورت غير فعال مي باشد. حال مي‌توانيد، با كليك كردن بر روي دكمه Back، به صفحه قبلي بازگرديد پس از اولين انتخاب دكمهBack، دكمه Forward نيز از حالت غيرفعال به حال فعال تغيير حالت داده و مي توانيد از آن استفاده نماييد معاني اين دو دكمه دقيقاً مانند دو دكمه Back و Forward در برنامه My Computer مي باشد.

1. دكمه Back به برنامه IE مي فهماند كه بايستي كاربر را به آخرين صفحه‌2. اي كه قبلا از آن آمده است،‌3. رهنمون سازد. 4. دكمه Forward به برنامه IE مي فهماند كه بايستي كاربر را به آخرين صفحه اي كه قبلاً‌5. از آن Back كرده است،6. رهنمون سازد. دكمه ديگري كه در نوار ابزار وجود دارد، دكمه Stop مي باشد. تصور كنيد كه درحالي كه وارد صفحه‌اي شده‌ايد، به پيوند، متن يا تصوير مورد نظر خود رسيده‌ايد وديگر تمايلي به دريافت بقيه اطلاعات صفحه نداريد، دراين صورت با انتخاب اين دكمه، عمل دريافت يا به اصطلاح بارگذاري اطلاعات خاتمه مي يابد.

دكمه ديگري كه در نوار ابزار وجود دارد، دكمه Refresh مي باشد سه كاربر اصلي اين دكمه را مي‌توان به شرح ذيل عنوان نمود:

1. نمونه عنوان شده درقسمت Stop را در نظر بگيريد،2. فرض كنيد كه پس از توقف كردن دريافت تمامي اطلاعات صفحه،3. تمايل به مشاهده بقيه اطلاعات داريد،4. دراين صورت مي‌5. توانيد بر روي اين دكمه كليك كرده تا عمل دريافت اطلاعات از ابتدا آغاز شود. البته براي اين منظور مي‌6. توانيد از منوي View نيز گزينه Refresh را انتخاب كرده و يا از كليد ميانبر نيز استفاده نماييد. 7. تصور كنيد كه وارد صفحه اي شده ايد كه به خاطر ساختار آن،8. هر 15 دقيقه اطلاعات مربوط به آن تغيير مي يابد،9. مانند سايتهاي مربوط به اطلاعات بورس،‌10. دراين صورت شما قادر خواهيد بود كه با انتخاب اين دكمه،11. اطلاعات آن صفحه را مجدداً از سايت مربوطه دريافت نماييد. 12. فرض كنيد كه وارد سايتي شده ايد كه در آن تعداد نسبتا زيادي تصوير يا Applet ( در شماره‌13. هاي بعدي در اين مورد توضيحاتي ارائه خواهد شد) وجود دارد وبه علت كند بودن پهناي باند اينترنت و يا سرعت دسترسي رايانه شما به اينترنت،14. شما قادر به دريافت تمامي اين اشياء در بار اول نمي‌15. باشيد،16. براي اين منظور پس از Refresh كردن صفحه،17. قادر خواهيد بود كه بقيه اشياء دريافت نشده را نيز دريافت نماييد. مي‌18. توانيد انتخاب دكمه Refresh را تا حصول تمامي اشياء تكرار نماييد.

دكمه ديگري كه در نوار ابزار وجود دارد، دكمه Home مي باشد. با انتخاب اين دكمه به صفحه اوليه‌اي كه خود قبلاً تعيين نموده‌ايد، خواهيد رسيد. براي تغيير آن مي توانيد ،‌منوي Tools را انتخاب نموده و سپس گزينه Internet Options را انتخاب نماييد در اين صورت يك پنجره ظاهر شده و قسمت General مي‌توانيد، درجعبه متني Address آدرس سايت مورد نظر خود را به عنوان صفحه اوليه وارد نماييد. دقت كنيد كه در ذيل اين جعبه متني سه دكمه قرار دارد، درصورتي كه بر روي دكمه Use Blank كليك نماييد درجعبه متني آدرس about:blank ظاهر مي شود و اين بدان معني است كه هر گاه بر روي دكمه Home كليك نماييد، يك صفحه خالي بر روي پنجره برنامه IE ظاهر خواهد شد لازم به ذكر است كه در صورتي كه دليل موجهي براي انتخاب آدرس خاصي براي صفحه اوليه خود نداريد، انتخاب اين دكمه بهترين گزينه خواهد بود دكمه بعد، دكمه Use Default مي باشد. با انتخاب اين دكمه، آدرس پيش فرض برنامه IE كه همان آدرس سايت MSN، مايكروسافت مي باشد، درجعبه متني ظاهر مي شود و اما دكمه Use Current. تصور كنيد كه وارد آدرسي شده‌ايد كه بسيار جذاب يا كاربردي مي باشد و مي خواهيد كه هرگاه كه برنامه IE را اجرا كرده و يا دكمه Home را انتخاب مي كنيد،‌وارد همان آدرس شويد، دراين صورت ابتدا وارد آردس موردنظر شده وسپس بر روي اين دكمه كليك نماييد، تا آدرس آن به عنوان آدرس پيش فرض برنامه IE در نظر گرفته شود.

شايد يكي از مشكلاتي كه كاربران در اينترنت با آن مواجه مي باشند، خواندن صفحات فارسي در سايتهاي اينترنتي مي باشند. ما نيز دراين شماره قصد داريم شما را دراين زمينه ياري نماييم قبل از اينكه به رفع اين مشكل بپردازيم، لازم است تا شما را با مفهومي به نام Code Page آشنا نماييم.

به طور كلي از زماني كه كاربري رايانه دركشور به طور نسبي افزايش پيدا نمود، بسياري از شركتها درجهت فارسي نمودن سيستم هاي عامل شروع به ايجاد سبكهاي خطي (Font) با كد پيج هاي مختلفي نمودند، كه در اين ميان مي توان به كد پيجهاي ايران سيستم و سينا و 1256 اشاره نمود. نكته اي كه لازم به ذكر است، آن است كه در صورتي كه شما سندي را درهريك از اين كد پيج ها ايجاد نماييد، هنگام باز نمودن آن در كد پيج ديگر با مشكل خواندن آن مواجه خواهيد شد، چرا كه به عنوان مثال اگر در كد پيج ايران سيستم، نام علي را وارد كرده باشيد، ممكن است كه در كدپيج 1256 آن را به همان صورت مشاهده ننموده و به جاي هريك از حروف،حرف ديگري را مشاهده نماييد.

به هرحال درحال حاضر يكي از كد پيج هاي استاندارد كه درحال حاضر توسط شركت مايكروسافت نيز مطرح شده است، كد پيج 1256 مي باشد كه تقريا تمامي سيستمهاي عامل پس از ويندوز 98 از اين استاندارد طبعييت مي كنند. درصورتي كه ويندوز شما ويندوز 98، Me يا 2000 فارسي باشد، شما در هنگام مطالعه صفحات وبي كه با كد پيج 1256 نوشته شده اند، مشكلي نخواهيد داشت ولي در صورتي كه آن صفحه با كد پيج ايران سيستم نوشته شده باشد، طبعا شما با خواندن آن صفحات مشكل داشته بابستي كه مراحل ذيل را درجهت رفع آن انجام دهيد. به عنوان نمونه سايت همشهري يك نمونه از اينگونه سايتهاي طراحي شده يا كد پيج ايران سيستم مي باشد. براي مشاهده صفحات آن مراحل ذيل را انجام دهيد:

1. وارد برنامه Internet Explorer شده و در نوار آدرس آن، آدرس http://www.hamshahri.net./ را وارد نموده و سپس كليد Enter صفحه كليد را بفشاريد.

2. پس از مدتي، صفحه اوليه اين سايت ظاهر مي شود، كه به صورت دو فريمي بوده و شما بايستي كه در فريم بالايي، پايين آمده تا كلمه SEPEHR.TTF را كه در داخل يك مربع قرار گرفته است، ظاهر شود.

3. حال اشاره گر موش را برروي آن برده و سپس كليك نماييد تا صفحه ديگري ظاهر شود.

4. دراين صفحه نيز به صورت گرافيكي وفارسي، مراحل دريافت ونصب فونت فارسي مشخص شده است و شما مي توانيد، پس از مطالعه آن با توجه به نوع سيستم عامل خود در بالاي صفحه، بر روي يكي از دو دكمه، ويندوز يا اپل(مكينتاش) كليك نماييد. درصورتي كه سيستم عامل شما، ويندوز مي باشد، كلمه ويندوز را انتخاب كنيد.

5. پس از كليك نمودن بر روي كلمه ويندوز، يك پنجره ظاهر مي شود و شما بايستي درحالي كه عبارت Save This File To Disk انتخاب شده مي باشد، دكمه OK را انتخاب نمائيد.

6. حال پنجره اي ظاهر مي شود كه محل دريافت فايل مربوط به فونت را از شما سئوال مي نمايد. به طور كلي، به صورت پيش فرض، هميشه اين محل My Document مي باشد و بهتر است كه هميشه محل دريافت فايل هاي شما دراين مكان باشد ودرصورتي كه مقصد پيشنهادي ويندوز براي شما اين محل را مشخص نكرده باشد، بهتر است كه كادر كركره اي مربوط به Save in را انتخاب كرده و گزينه My Document را در آن انتخاب نمائيد. ولي دقت كنيد كه چون در اين مقاله آموزشي، فرض برآن است كه ممكن است كه كاربر داراي ويندوز 98 يا 2000 باشد، لذا براي راحتي كار بهتر است كه استثنائاً براي دريافت فونت ديسك خوان C:\ را انتخاب كرده و در ريشه آن، به دريافت فونت بپردازيد. حال تنها كافي است كه بر روي دكمه OK كليك نمائيد، تا عمل دريافت فايل صورت گيرد. دريافت اين فايل كه درحدود KB56 مي باشد، با توجه به سرعت دسترسي شما به اينترنت، چند ثانيه بيشتر به طول نخواهد انجاميد شما به اينترنت، چند ثانيه بيشتر به طول نخواهد انجاميد.

7. حال كافي است كه ابتدا برروي دكمه Start نوار وظيفه ويندوز كليك كرده، تا يك منو ظاهر شود، سپس زير منوي Settings را انتخاب نموده تا منوي ديگري ظاهر شود و بر روي گزينه Control Panel كليك نمائيد، تا در نهايت يك پنجره ظاهر شود.

8. در داخل اين پنجره ، شمايل Fonts را يافته، اشاره گر موش را بر روي آن برده و سپس دوبار كليك نمائيد تا پنجره مربوط به آن بازگردد.

9. در داخل پنجره ، ابتدا منوي File را انتخاب كرده تا منوي مربوط به آن بازگردد سپس گزينه Install New Font ….. را انتخاب كنيد تا پنجره ديگري ظاهر شود.

10. درقسمت پايين، سمت راست پنجره ابتدا نام ديسك گردان خود را انتخاب نمائيد. با توجه به نكته اي كه در قسمت 6 عنوان شد، منظور همان ديسك خوان C:\ مي باشد. درقسمت پايين، سمت چپ نيز ميتوانيد، نام پوشه مورد نظر را انتخاب كنيد . چون ما فونت دريافتي را در ريشه ديسك خوان C:\ قرار داده ايم ، دقت كنيد كه دراين جعبه ليست نيز ريشه ديسك خوان C:\ انتخاب شده باشد.

11. به هرحال پس از ورود صحيح به ريشه ديسك خوان C:\ ، در جعبه ليستي بالاي پنجره، نام فونت موردنظر را كه به صورت(Sepehr(True Type)) مي باشد، ظاهر شود. حال تنها كافي است كه برروي اين فونت كليك كرده ويا دكمه Select All را انتخاب نموده تا اين فايل انتخاب شود وسپس دكمه OK را فشار دهيد ، تا عمل نصب فونت آغاز شود.

12. حال بر روي دكمه Close كليك كرده، تا مجددا به پنجره مربوط به ليست فونت ها باز گرديد. دقت كنيد كه در اين ليست ، فايلي به نام Sepehr وجود داشته باشد. براي اين منظور در صفحه بالاو پايين رفته ويا در فضاي سفيد پنجره يك بار كليك كرده و سپس كليد S صفحه كليد را آنقدر فشار دهيد تا به صحت وجود فونت اطمينان حاصل نماييد. دقت كنيد كه در بعضي از ويندوزهاي 98 فارسي ممكن است كه پس از نصب فونت شما قادر به يافتن آن دراين ليست نباشيد. دراين صورت بايد، مجدداً سيستم را راه اندازي نموده و سپس وارد قسمت فونت شده و نوار لغزان را يكي دوبار به سمت پايينترين قسمت و بالاترين قسمت آن تغيير مكان دهيد. پس از اين عمل حتماً اين فونت در ليست فونت هاي نصب شده سيستم شما قابل رويت خواهد بود.

13. حال وارد برنامه Internet Explorer شويد. در داخل اين برنامه ابتدا وارد منوي Tools شده و سپس گزينه Internet Options را انتخاب نموده تا يك پنجره ظاهر شود.

14. سپس در فسمت، General، بر روي دكمه Fonts كليك كرده تا پنجره ديگري ظاهر شود.

15. دراين قسمت در ليست كركره اي فوق به نام Language Script:، گزينه Defined را انتخاب نماييد.

16. سپس درهمان پنجره در جعبه ليستي پايين سمت چپ ، گزينه،Sepehr را يافته ، انتخاب كرده و سپس بر روي دكمه OK كليك نموده تا به پنجره قبل بازگرديد، بعد بر روي دكمه OK اين صفحه نيز كليك كرده تا اين پنجره نيز بسته شود.

تمامي موارد كه تا اين لحظه عنوان گرديد، تنها كافي است كه يك بار بر روي ويندوز رايانه شما صورت گيرد و طبيعي است كه درصورت نصب مجدد سيستم عامل ويندوز برروي رايانه شما، تكرار اين موارد الزامي است. ولي دقت كنيد كه هنوز هنگامي كه وارد سايت فارسي مي شويد، قادر به مشاهده صفحات آن نمي باشيد! نگران نباشيد! تنها عملي كه در هنگام ورود به هر صفحه فارسي بايستي انجام دهيد، آن است كه درصفحه موردنظر، اشاره گر موش را در فضاي خالي آن صفحه برده ، دكمه سمت راست موش را زده تا يك منوي ظاهر شود سپس زير منوي Encoding را انتخاب كرده تا منوي ديگري ظاهر شود. سپسدر صورتي كه گزينه User Defined را در داخل آن مشاهده ننموديد، زير منوي More را انتخاب نموده و در داخل آن گزينه User Defined را انتخاب نماييد. حال به راحتي قادر خواهيد بود كه از صفحه فارسي موجود به خوبي استفاده نماييد.

-آموزش مرورگر IE

يكي ديگر از امكانات محيط IE استفاده از ابزار Favorite مي باشد.

تصور كنيد كه شما در داخل اينترنت ، به گشت و گذار در سايتهاي مختلف مشغول مي باشد. دراين حين ممكن است كه با سايتها و يا صفحاتي برخورد نماييد كه براي شما به هردليلي جالب و جذاب باشد، طبعا يادداشت نمودن آدرس آن دريك دفترچه، مشكلات خاص خود را به همراه خواهد داشت،چرا كه ممكن است كه درصورتي كه آدرس آن سايت بسيار طولاني باشد، شما در هنگام يادداشت نمودن آن، دچار بي دقتي شده وذخيره آن در دفترچه شما به درستي صورت نگيرد و دليل ديگر آنكه يادداشت نمودن آدرس اينگونه سايتها هنگام كار با اينترن زمان نسبتا زيادي از شما را گرفته و طبعا كار خسته كننده اي خواهد بود، لذا استفاده از اين قابليت IE مشكل شما را به خوبي مرتفع مي سازد.

براي شروع كار فرض نماييد كه وارد سايتي به نام Yahoo شدهايد و امكانات اين صفحه براي شما جالب وده و تمايل داريد كه آدرس آن را در داخل محيط IE خود ذخيره نماييد تا هرگاه كه تمايل داشتيد به سرعت بتوانيد، بدون به خاطر سپردن آدرس آن، به آن سايت مراجعه نماييد.

براي اين منظور ، منوي Favorites را در نوار منو انتخاب نموده و سپس گزينه Add Favorites را انتخاب نماييد، تا پنجره مربوطه ظاهر شود . سپس در داخل كادر متني ، مي توانيد نام سايت را وارد نماييد، البته دقت كنيد كه معمولا نام عنوان سايت به صورت پيش فرض در داخل اين كادر نوشته خواهد شد و در صورتي كه دليل قانع كنندهاي نداريد! بهتر است كه از همان نام پيش فرض استفاده نماييد. دراين لحظه شايد تنها كاري كه بايستي انجام دهيد،انتخاب دكمه OK باشد، ولي چند لحظه دست نگاه داريد! انجام اين عمل در دراز مدت شما را با حجم نسبتاً زيادي اسم در ليست مربوطه مواجه مي سازد، لذا بهتر است كه اين عمل را همراه با طبقه بندي موضوعي انجام دهيد. براي اين منظور قبل از انتخاب دكمه OK، دكمه Create It را انتخاب كرده تا پنجره مربوطه به صورت تكميل شده، نمايان شود. در كادر ليست سمت چپ اسامي پوشه هاي از پيش تعريف شده را ملاحظه خواهيد كرد درصورتي كه سايت مورد نظر، در داخل هريك از پوشه هاي موجود قابل طبقه بندي باشد ، تنها كافي است كه بر روي عنوان موجود در داخل كادر ليست، كليك كرده تا انتخاب شود. دقت كنيد كه در كنار بعضي از گزينه هاي كادر ليست، به صورت درختي، يك علامت بعلاوه وجود دارد واين بدان معني مي باشد كه اين طبقه خود به طبقات ديگري تقسيم شده است و شما مي توانيد به راحتي آدرس سايت مورد نظر خود را درطبقه دلخواه قرار دهيد و اما حالتي كه طبقه مناسبي جهت قرار دادن آدرس سايت مورد نظر وجود نداشته باشد:

دراين صورت تنها كافي است كه پايين ترين طبقه مرتبط موجود را در ليست انتخاب نموده و سپس بر روي دكمه New Folder كليك نماييد.

دراين مثال بهتر است كه ابتدا بر روي پوشه Favorites كليك كرده تا اين پوشه به عنوان ريشه انتخاب شود سپس دكمه New Folder را انتخاب نموده تا پنجره ديگري ظاهر شود. در اين پنجره در كادر متني موجود نام پوشه(طبقه) مورد نظر را وارد نماييد به عنوان نمونه از نام Search Engines استفاده نموده و سپس دكمه OK را انتخاب كنيد. خواهيد ديد كه در داخل پوشهFavorites پوشه ديگري به نام Search Engines ايجاد مي شود. مجدد برروي پوشه Search Engines كليك كرده تا انتخاب شده و مجددا بر روي دكمه New Folder كليك كنيد تا پنجره مربوطه ظاهر شود. سپس در داخل كادر متني آن عبارت The Bests را تايپ نموده و سپس دكمه OK را انتخاب نماييد، خواهيد ديد كه در كنار عبارت Search Engines يك علامت بعلاوه ظاهر شده كه با انتخاب آن، پوشه The Bests به عنوان فرزند آن نمايان مي شود. حال پوشه The Bests را انتخاب نماييد . تنها عملي كه شايد لازم باشد قبل از انتخاب دكمه OK انجام دهيد، فعال نمودن كادر تاييد مربوط به Make Available Offline مي باشد . با انتخاب اين كادر، شما قادر خواهيد بود كه درحالت Offline (يعني در زماني كه به اينترنت متصل نمي باشد) نيز از محتواي صفحه مربوطه استفاده نماييد. حال برروي دكمه OK كليك نماييد، بدين ترتيب آدرس سايت Yahoo درمحل مورد نظر قرار داده خواهد شد. حال تصور كنيد كه پس از سپري شدن چندين روز، تمايل به جستجو در اينترنت داشته و مي خواهيد اين عمل را از طريق سايت Yahoo انجام دهيد و آدرس اين سايت را نيز فراموش كردهايد!!! براي اين منظور بايستي ابتدا وارد منوي Favorites شده و در داخل آن نيز ، زير منوي Search Enginesرا انتخاب نموده تا زير منوي ديگري ظاهر شود، سپس زير منوي The Bests را انتخاب نموده تا منوي ديگري ظاهر شود، در داخل آن گزينه Yahoo را انتخاب نماييد، با اين عمل برنامه IE به راحتي شما را به سايت موردنظرتان رهنمون مي سازد

روش ديگري كه براي اين منظور در داخل برنامه IE در نظر گرفته شده است، استفاده از ابزار Favorites كه هم اكنون به صورت فرورفته نمايان مي باشد، كليك نموده تا پنجره مربوطه محو گردد تا اين لحظه درمورد ساخت و طبقه بندي مطالبي را عنوان نموديم، ولي در صورتي كه بخواهيد كه اشياء موردنظر خود را حذف ، تغيير نام و يا حتي تغيير مكان دهيد، بايستي كه ابتدا منوي Favorites را نوار منو انتخاب كرده و سپس گزينه Organize Favorites را انتخاب نموده تا پنجره ديگري ظاهر شود. دراين قسمت مي توانيد شيء مورد نظر خود را كه در ليست سـمـت راسـت قـرار دارد، انـتـخـاب نـمـوده و سپس در جهت حذف، تغييرنام، ايجاد شيء جديد در داخل آن و يا انتقال آن به شيء ديگر به ترتيب از دكمه هاي Create Folder, Rename, Delete, Move to Folder استفاده نماييد. به اين ترتيب شما مي توانيد در جريان گشت وگذار اينترنتي خود، سايتهاي مورد علاقه خود را به صورت طبقه بندي شده گروه بندي نموده و در هر زمان به راحتي به آدرس مورد علاقه خود مراجعه نماييد.

يكي ديگر از امكانات محيطIE استفاده از ابزار History مي باشد.

به طور كلي هرگاه كه شما وارد سايتي شده ودرصفحات آن شروع به گشت وگذار مي نماييد، اطلاعات مربوط به آدرس سايت و مرور شده در داخل History و اطلاعات مربوط به متن ، موزيك، صفحات، تصاوير و... در داخل پوشهTemporary Internet Files كه در داخل پوشه ويندوز قرار دارد، جاي ميگيرد و بدين ترتيب شما قادر خواهيد بود كه به صورت Offline(درحالي كه به اينترنت متصل نمي باشيد)به اين صفحات رجوع نموده واز آنها استفاده نماييد.

براي اين منظور كافي است كه برروي دكمه History كه در نوار ابزار قرار دارد، كليك نموده تا يك پنجره در سمت چپ برنامه IE ظاهر شود. سپس قادر خواهيد بود تا بر روي عناوين آن كه عموما عبارتند از: امروز، اسامي روزهاي هفته، يك هفته قبل، دو هفته قبل وغيره، كليك نموده و در داخل آنها نام سايت موردنظر را كه قبلا به آن مراجعه نموده ايد انتخاب كرده و سپس بر روي نام صفحهاي كه قبلا در داخل آن سايت به آن مراجعه نموده ايد، كليك كرده تا اطلاعات مربوط به آن روي صفحه IE نمايان شود.
در بالاي پنجره
History، يك دكمه كركره اي به نام View قرار دارد كه شما پس از انتخاب آن، مي توانيد نحوه به نمايش درآمدن اطلاعات Offline را مشخص نماييد. البته همانگونه كه مطرح گرديد، به صورت پيش فرض اطلاعات برحسب تاريخ نمايش داده مي شود و شما مي توانيد برحسب نام سايتها، نام سايتهايي كه بيشترين مراجعه به آنها را داشته ايد و حتي به ترتيبي كه همان روز در اينترنت كاوش نموده ايد را مشخص نماييد. حال اجازه دهيد كه امكان جذابتر ديگري را كه در محيط IE وجود دارد را با يك سناريو توضيح دهيم: تصور كنيد كه اطلاعات موجود در داخل History شما به شدت زياد شده است و شما در طي گشت وگذار خود در داخل اينترنت درهفته هاي گذشته، به صفحات جالبي در زمينه هاي پزشكي دست پيدا كرده ايد، حال يكي از دوستان شما به منزل شما آمده و اطلاعاتي در اين زمينه از شما طلب مي كند، حتي اگر بدانيد كه در چه تاريخي به چنين صفحاتي مراجعه نمودهايد، گشتن در داخل سايت History زمان نسبتاً زيادي از شما را خواهد گرفت، لذا براي حل اين مشكل، تنها كافي است كه در بالاي سمت راست پنجره History روي دكمه Searchكليك نموده تا ظاهر آن صفحه درجهت جستجو تغيير نمايد حال تنها كافي است كه در داخل كادر متني ظاهر شده، كلمه مورد جستجوي خود را ( مثلاMedical ) تايپ نموده و سپس بر روي دكمه Search Now كليك نماييد، پس از سپري شدن مدت زماني نه چندان زياد! تمامي عناوين صفحاتي كه در داخل عنوان و متن آنها چنين كلمه اي وجود داشته باشد و شما نيز قبلا به آن صفحات مراجعه نموده باشيد، در زير دكمه جستجو ظاهر مي شوند و شما به راحتي قادر خواهيد بود كه تنها در اين ليست ايجاد شده، به دنبال صفحه مرتبط گشته و به سرعت، به نتيجه مطلوب خود نائل آييد.

براي بستن اين پنجره نيز همانند، پنجره Favorites كه در شماره قبل به آن پرداختيم، كافي است كه برروي علامت ضربدر موجود دربالاي سمت راست پنجره History كليك نموده و يابرروي دكمه History كه در نوار ابزار قرار دارد و هم اكنون به صورت فرورفته نمايان شده است، كليك كرده تا اين پنجره محو گردد.

حال ممكن است از خود سوال نماييد كه چگونه مي توان زمان وحجم اطلاعاتي كه به صورت
Offline در سيستم وجود دارد را افزايش يا كاهش داد؟

سوال خوبي است براي منظور بايد ابتدا وارد منوس Tools شصده و سپس گزينه Internet Options را انتخاب نماييد تا يك پنجره ظاهر شود. در قسمت General، ودر زير قسمت History مي توانيد تعداد روزهايي كه تمايل داريد اطلاعات مربوط به آدرس سايتها و صفحات اينترنت در داخل آن ذخيره شوند را تغيير دهيد، مي توانيد اين عدد را به مثلا 90 روز تغيير داده،تا بدين ترتيب آدرس تمامي سايت ها و يا صفحاتي را كه در طي 90 روز به آن مراجعه مي نماييد را در آرشيو خود داشته باشيد البته دقت كنيد كه پس از سپري شدن مثلا 95 روز، شما ديگر به آدرسهاي 5 روز اوليه دسترسي نخواهيد داشت، چرا كه شما با تنظيم اين گزينه به 90 روز در واقع به IE مي فهمانيد كه آرشيوي از آدرس هاي مراجعه شده را تا حداكثر 90 روز در داخل خود ذخيره نمايد.

همانگونه كه در جملات بالا تلويحا به آن اشاره شد، در واقع وظيفه اصلي
History تنها نگهداري آدرسهاي مراجعه شده است كه شما زماني را براي آن تعيين مي نماييد و نه اطلاعات كامل صفحات مربوط به آن! چرا كه ممكن است، شما در داخل History بر روي آدرس صفحه اي كليك نموده و به جاي ظاهر شدن اطلاعات مربوط به آن صفحه، پنجره اي ظاهر شود كه در آن از شما خواسته شود كه براي بارگذاري اين صفحه، مجددا به اينترنت متصل شويد .پس وظيفه نگهداري اطلاعات صفحات با چه كسي است ؟!

در داخل پنجره Internet Options ودرقسمت General ودر زير قسمت Temporary Internet Files دكمهاي به نام Settings قرار دارد، بر روي آن كليك نموده تا پنجره ديگري ظاهر شود در داخل پنجره ، شما قادر خواهيد بود تا حداكثر اندازه اطلاعاتي كه قادر خواهيد بود تا در هنگام Offline به آن مراجعه نماييد را ملاحظه نموده و يا تغيير دهيد، درصورتي كه درآيوي كه Windows را در داخل آن نصب شده است، به اندازه كافي فضاي خالي داشته باشد، مي توانيد اين عدد را كه برحسب مگابايت مي باشد را افزايش دهيد. برافزايش دادن عدد مذكور، شانس شما براي عدم مواجه شدن با پنجره اتصال مجدد به اينترنت بسيار بالا خواهد رفت، چرا كه شما علاوه بر داشتن آدرس سايت با آدرس صفحه مورد نظر در داخل History، اطلاعات مربوط به آن صفحه را نيز كه شامل متن، صدا، تصوير و غيره مي باشد را نيز بر روي سيستم خود خواهيد داشت در داخل اين صفحه سه دكمه ديگر نيز وجود دارد : يكي از آنها به نام View Objects وظيفه نايش داده اصطلاحا Plug Inهاي نصب شده برروي برنامه IE را برعهده دارد.

درمورد Plug Inهاي در شماره هاي بعد به تفصيل بحث خواهيم نمود، ولي در اينجا تنها كافي است كه متذكر شويم كه برنامه IEقادر است كه به برنامه هايي كه توسط شركتهاي ديگر براي محيط IE طراحي شده اند و اصطلاحا به صورت يك ابزار در آمده اند، مجهز شوند و شايد يكي از معروفترين آنها Shockwave Flash Object باشد كه شما را قادر مي سازد تاصفحاتي كه مجهز به متحرك سازي اينترنتي با همان فلش مي باشند را به راحتي ملاحظه نموده و لذت ببريد. بد نيست كه بر روي اين دكمه كليك نموده و وجود چنين Plug In را در سيستم خود بررسي نماييد. دكمه ديگري كه به نام View Files معروف است، همان دكمه اي است كه با زدن آن پنجره مربوط به فايلهاي Temporary Internet Files ظاهر شده و شما مي توانيد آنها را ملاحظه نماييد. همانگونه كه عنوان شد، بالا بردن اندازه فضاي فايلهاي موقت اينترنتي، شانس شما را براي ديدن صفحاتي كه قبلا به آنها مراجعه نموده ايد درحالت Offline بالا مي برد، ولي همانگونه كه اشاره شد، اين پوشه در داخل پوشه اصلي ويندوز قرار دارد ودرصورتي كه ديسك خواني كه پوشه ويندوز را درخود جاي داده است، از فضاي كافي برخوردار نباشد، بالا بردن اين عدد ممكن است كه براي رايانه شما مشكلات عديده اي مانند قفل كردن سيستم به همراه داشته باشد. با توجه به نكات فوق،جالب است بدانيد كه شما مي توانيد با استفاده از دكمه سوم كه همان Move Folder مي باشد، پوشه Temporary Internet Files را به درايو ديگري كه فضاي خالي نسبتا زيادي دارد، منتقل نماييد، لازم به ذكر است كه پس از انتقال، ويندوز از شما مي خواهد تا سيستم خود را مجدداً راه اندازي نماييد، لذا بهتر است كه قبل ازانجام اين عمل، تمامي برنامه هاي باز خود در ويندوز را بسته و سپس به انجام اين عمل بپردازيد. هماهنگونه كه شايد بارها در اينترنت ديده باشيد، صفحات اينترنتي غالبا در حال تغيير و تحول مي باشند، نمونه بارز آن را مي توان در سايتهاي خبري به وفور مشاهده كرد چهار دكمه درايويي كه در بالاي اين پنجره قرار دارند، نحوه به روز رساني صفحات Offline را مشخص مي سازند. گزينه اول به IE مي فهماند كه پس از اتصال به اينترنت و پس از مراجعه به هر صفحهاي كه قبلا به آن مراجعه نموده ايد و هم اكنون به صورت Offline در سيستم شما وجود دارد، در صورتي كه اين صفحه تغيير كرده است، مجدد بارگذاري شود. دكمه دوم به IE مي فهماند كه پس از اجرا شدن برنامه IE درحالي كه به اينترنت متصل مي باشيد، اين عمل صورت گرفته واين بار تمامي صفحات Offline به روز رساني شوند. دكمه بعد اين عمل را به صورت اتوماتيك انجام داده و سومين دكمه هرگونه به روزرساني را درهنگام اتصال به اينترنت متوقف مي سازد، مگر آنكه شما به صفحه Offline مراجعه نموده و كليد F5 صفحه كليد را زده تا صفحه مجددا به روز رساني شود. به كارگيري نكات فوق با توجه به كند بودن سرعت اينترنت در كشورمان، راندمان شما را در استفاده از اينترنت بسيار بالا خواهد برد.

 

آشنايی با اصطلاحات اينترنتی

Data Transfer Rate

سرعتي ميباشد که مودم ميتواند اطلاعات را منتقل کند که معمولاً برحسب تعداد بيتها در ثانيه ميباشد . هر قدر رقم مربوطه به سرعت انتقال داده بالاتر باشد سرعت مودم بالاتر خواهد بود که به طبع آن قيمت آن نيز بيشتر خواهد شد. سرعت مودمهاي امروزي معمولاً 28800 bps يا 57600 bps معروف به 56k ميباشد.

Ethernet

از روشهاي معمول در شبکه هاي کامپيوتري جهت اطلاعات ميباشد و به شما اجازه ميدهد که کامپيوتر ها و ابزارهاي جانبي مثل پرينتر را به هم متصل کند.

Fire Wall

نرم افزاري که جهت جلوگيري از ورود نفوذگران به سيستم هاي متصل به شبکه بکار برده ميشود که ديواره آتش نام دارد. عمدتا هدف استفاده از اين نرم افزار ايجاد سدي در برابر هکر ها ميباشد. Zone Alarm نمونه خوبي براي کاربران جديد است.

Digital Camera

با دوربين ديجيتال ميتوانيد به عکس برداري پردازيد. تصاوير اين دوربين نيازي به فيلم هاي معمولي ندارد و به صورت فايلهاي گرافيکي در حافظه ذخيره ميشوند در مواقع لازم ميتوانيد تصاوير خود را از حافظه دوربين توسط کابل مربوطه به کامپيوتر خود منتقل کنيد. دوربينهاي ديجيتال امروزي حتي بر روي Mini CD نيز ميتوانند تصاوير را ذخيره کنند. و يا بر روي کارتهاي مخصوصي که به پورت USB کامپيوتر شما متصل ميشوند.

IRC- Internet Relay Chat

محلي که افراد ميتوانند در آن به چت و گفتگو بپردازند IRC گفته ميشود. در دنياي اينترنت راهها و نرم افزارهاي ديگري نيز جهت Chat کردن وجود دارند ولي IRC از اولين ها ميباشد. در IRC کانالهاي گفتگوي مختلفي وجود دارد که در هر کدام موضوعات گوناگون به بحث گذاشته ميشوند.

LAN -Local Area Network

به شبکه اي که تعدادي PC از طريق رسانه اي مانند کابل به يکديگر متصل شده اند LAN گفته ميشود. مفهوم لغوي LAN شبکه محلي ميباشد که جهت اشتراک گذاري فايلها و نرم افزار هاي موجود، مورد استفاده قرار ميگيرد. معمولاً LAN در يک محدوده جغرافيايي کوچک استفاده ميشود.

Anonymous FTP

پروتکلي که از طريق آن کامپيوتر ها ميتوانند به دنبال فايلها بر روي اينترنت بپردازند FTP ناميده ميشود. منظور از Anonymous به مفهوم ناشناس بودن کاربر ميباشد. يعني هرکسي با بکار بردن اين شناسه وبا دادن رمز عبور ميتواند به کامپيوتر ميزبان متصل شود. اغلب دانشگاهها و شرکتهاي روسي و آژانسهاي مختلف معمولاً فايلهايي جهت دسترسي عموم به اشتراک گذاشته اند.. جهت استفاده از پروتکل FTP شما به نرم افزارهاي سرويس دهنده مانند WSFTP نياز داريد. Cute FTP و FTP Voyager نيز نمونه هاي ديگري هستند.

Network

تعدادي کامپيوتر که توسط رسانه اي مناسب به يکديگر متصل شده اند تا منابع و اطلاعات خود را به اشتراک گذارند شبکه ناميده ميشوند.

MIS

به سيستم کامپيوتري که در يک اداره يا سازمان و يا شرکت، اطلاعات تجاري و مديريتي را از تمام بخشهاي داخلي دريافت ميکند MIS اطلاق ميشود. بر اساس قواعد تعريف شده در اين سيستم کامپيوتري اين سيستم از اطلاعات خام دريافتي گزارشها و نتايج مربوطه را استخراج می کند و براي ساير کارمندان ارسال ميکند.

Network Adapter

به کارتي که داخل کامپيوتر شما نصب ميشود و وظيفه اتصال شما به شبکه کامپيوتري منزل يا محل کار شما را بر عهده دارد آداپتور شبکه ميگويند. براي اين کار شما نياز به يک آداپتور شبکه براي اتصال به يک شبکه Ethernet يا Token Ring داريد. معمولاً اين کارتها بر اساس نوع رسانه ( سيم ) متصل به آن داراي سرعت 10 mbps يا 100 mbps ميباشد.

MIME -Multi Purpose Internet Mail Extensive

مجموعه قوانيني که جهت ارسال داده هايي غير از متن عادي در ايميل ها استفاده ميشود به MIME معروف هستند. يک ايميل ميتواند شامل تصاوير و فايلهاي گوناگون الحاق شده به آن باشد گيرنده و فرستنده هر دو بايد از قوانين MIME جهت ارسال و دريافت ايميل آگاه باشند. اغلب نرم افزار هايي مثل Out look از قوانين MIMEمطلع هستند. اخيراً در ويندوزهاي 2000 به پايين مشکلي در MIME جهت کار با Outlook مشاهده شد. که ويروسها از آن بهره ميبردند و Microsoft نرم افزاري را جهت محافظت کامپيوترها در برابر اين ويروسهاابداع کرده که در وب سايت Microsoft ميتوانيد دريافت کنيد.

Network Administrator

شخص متبحری که اطلاعات کافي از شبکه هاي کامپيوتري و نحوه عملکرد آنها دارد. اين شخص مسئول نگهداري از شبکه و عيب يابي و تصحيح شبکه خواهد بود. حتي نصب نرم افزار ها بر روي سرور و يا تعريف نامهاي کاربري به عهده اين شخص ميباشد و بالاترين سطح دسترسي به شبکه را خواهد داشت. نگهداري از اين شبکه ها کار مهمي است.

Noise

به اختشاشي که در ابزار هاي مخابراتي جهت انتقال اطلاعات تصويري ، صوتي و يا اطلاعات کامپيوتري مزاحمت ايجاد ميکند نويز اطلاق ميشود. گاهي مودم ها در انتقال اطلاعات بين کامپيوترها و کامپيوتر سرويس دهنده دچار نويز ميشوند اين نويز ميتواند دلايل مختلف داشته باشد . سعي کنيد منابع الکترومغناطيسي با قدرت ميدان بالا را از مودم دور کنيد . حتي موبال شما نيز نويز اجاد ميکند . پرينتر و دستگاههاي زيراکس نيز نويز ايجاد ميکنند.

Protocol

به مجموعه قوانيني که بين دو کامپيوتر بيان کننده نحوه تبادل اطلاعات بر روي شبکه ميباشد پروتکل ميگويند. اين قوانين و قراردادها به ما کمک ميکنند که روشهاي انتقال اطلاعات را به طور کامل از نظر تکنيکي تعريف کنيم. اغلب پروتکل ها داراي RFC مخصوص به فرد هستند که ميتوانيد جزئيات آنها را با خواندن RFC مربوط به آن از روي اينترنت بخوانيد.

Traffic

به حجم اطلاعاتي که بر روي يک شبکه منتقل ميشود ترافيک اطلاق می شود. دقيقاً مانند يک بزرگراه اگر تصور کنيد هر قدر قدرت ترافيک بالاتر باشد مدت زمان بيشري طول ميکشد که به مقصد خود برسيد . اين مفهوم در شبکه هاي کامپيوتري وجود دارد . يعني هر قدر که ترافيک بالاتر باشد اطلاعات کند تر منتقل خواهند شد.

URL

مخفف کلمات Uniform Resource Location ميباشد. هر URL مختص يک سايت بر روي اينترنت ميباشد که توسط شرکتي بين المللي توضيح ميگردد براي اطلاعات بيشتر ميتوانيد بخش IP address مراجعه کنيد. آدرسي که به يک صفحه وب يا هر منبعي بر روي وب جهاني و يا به طور کلي به اينترنت اشاره کرد.

Home Page

به صفحه اول خانگي يک وب سايت Home Page گفته ميشود. همچنين تعريف ديگري که میتوان براي آن در نظر گرفت بر روي مرورگر سايتي را ميتوان به عنوان سايت پيش فرض در نظر گرفت که همواره با اجرا کردن IE آن سايت بر روي مرورگر ظاهر شود. و نيز هر گاه بر روي سايتهاي ديگري بوديد با کليک بر روي Home Page ميتوانيد به آن سايت باز گرديد.

Image Map

به عکسهايي در وب اطلاق ميشود که با کليک بر روي هر قسمت از تصوير به قسمتهاي مختلف و يا آدرسهاي وب مختلف لينک ميشويد.

WAN

شبکه بزرگ و وسيع ميباشد که از اتصال دو يا چند LAN پديد مي آيد . براي اين اتصال معمولاً از تکنولوژيهاي مختلفي استفاده ميشود.

Token Ring

در تکنولوژي Token Ring انتقال داده ها توسط Token ( يک نشانه ) که در حلقه تشکيل دهنده کامپيوتر ها گردش می کند و کنترل ميشود تنها کامپيوتر داراي Token ميتواند داده ها را انتقال دهد. Token پس از انتقال به دريافت داده ها به کامپيوتر بعدي حلقه سپرده ميشود و هيچ گونه مجادله اي در يک حلقه Token بوجود نميآيد زيرا هر کامپيوتر براي انتقال نوبت خود را دارد .

Hyper Text

معناي لغوی آن ابر متن ميباشد يعني متن هايي بر روي اينترنت که با کليک بر روي آن به صفحه ديگري رهنمون خواهيد شد.

E-mail

مخفف کلمات Electronic Mail ميباشد که سيستم پست الکترونيکي ميباشد. روزانه پيام هاي زيادي از يک بخش به بخش ديگر فرستاده ميشود.

HTML

مخفف کلمات Hyper Text Markup Language به معناي زبان کد گذاري ابر متن ميباشد يعني بوسيله اين زبان ميتوان طراحي صفحات وب کرد . که اين کدها در يک ويراستار وارد شده و سپس با بازديد شدن آن توسط مرورگر ترجمه خواهد شد.

Down Load

به گرفتن فايلها از کامپيوتر راه دور به کامپيوتر شخصی Download کردن ميگويند. بعضي از Download ها مجاني و برخي ديگر بصورت پولي هستند.

IP Address

اين آدرس با استفاده از پروتکل اينترنت براي شناسايي هر کامپيوتري روي شبکه مورد استفاده قرار ميگيرد . يک ادرس IP از 4 عدد تشکيل شده است که اين اعداد در بازه 0 تا 255 تغيير کرده است و توسط ( . ) از هم جدا ميشوند.

Internic

سازماني ميباشد که به ارائه کنندگان مختلف سرويس اينترنت ISP ها اين آدرس ها را ميدهد. و همانطور که ممکن است پيش شماره تمام همسايه هاي شما مثلاً با عدد 624 شروع شده و ادرس IP تمام کامپيوتر هاي متصل به يک ISP نيز ممکن است با 82.5 شروع شود.

SLIP , PPP

پروتکل خط سري اينترنت SLIP مخفف کلمات Serial Line Protocol و پروتکل نقطه به نقطه PPP مخفف کلمات Point- to- Point دو نوع حساب اينترنت هستند که اغلب کاربران اينترنت به آنها روي آوردند. SLIP قديمي تر است. SLIP به شما اجازه ميدهد. که از طريق خط ارتباط سري مانند خط تلفن به فراهم کننده سرويس اينترنت ISP منتقل شويد. PPP که بعد از SLIP توسعه يافت نيز طبيعي سري دارد.

اينترنت

اينترنت عبارت است از مجموعه جهاني از شبکه ها و دروازه ها که از مجموعه قراردادهاي TCP/IP براي ارتباط با يکديگر استفاده ميکنند. ريشه هاي اينترنت به پروژهاي به نام آرپانت که توسط آژانس پروژه هاي تحقيقاتي دپارتمان دفاع ايالات متحده آمريکا حمايت می شد باز می گردد.اينترنت را می توان سيستمی گسترده و جهانی شامل مردم ،اطلاعات وکامپيوتر ها ناميد. هم اکنون اينترنت به مجموعه اي از منابع و خدمات مانند Email- FTP وب و اخبار يوزنت به کاربران عرضه می کند.

سرويس گيرنده ها و سرويس دهنده ها در اينترنت ( Client – Server )

دو نوع برنامه کامپيوتري در اينترنت ساکن ميشود. سرويس دهنده ها و سرويس گيرنده ها. سرويس دهنده ها برنامه هايي هستند که منابع را فراهم مياورند. سرويس گيرنده ها برنامه هايي هستند که با استفاده از آنها اتصالهاي ماهواره اي و غيره ميباشد . مقصود کلي تمام تجهيزات فوق اين است که سرويس گيرنده ها و سرويس دهنده ها بتوانند با يکديگر صحبت کنند.

Proxy و سرويس دهنده Proxy

Proxy کامپيوتر يا نرم افزاري است که با ارائه تنها يک نشاني از شبکه به سايتهاي خارجي، همانند سدي بين شبکه و اينترنت عمل میکند. اين کامپيوتر ( يا نرم افزار ) که همچون يک ميانجي عمل ميکند و نمايانگر تمام کامپيوتر هاي داخلي است در عين حال که دستيابي به اينترنت را فراهم ميکند از موجودات شبکه نيز محافظت ميکند. اما سرويس دهنده Proxy - Proxy Server نوعي ديوار آتش ( Fire Wall ) است که ترافيک اينترنتي ورودي و خروجي را مديريت ميکند. اين سرويس دهنده با تامين داده هاي پر مصرف مانند يک صفحه مشهور وب میتواند سبب افزايش کارايي شود همچنين ميتواند درخواستهايي چون دستيابي به فايل هاي خاصي را که نا مناسب به شمار مي آيند فيلتر کنند يا ناديده بگيرند.

Packet Switching

يک تکنيک تحويل پيام که در آن واحدها کوچک (اطلاعات و پيام ها) از طريق ايستگاهها شبکه از مبداء به مقصد هدايت ميشوند. شبکه پيام رساني ، اطلاعات را به شبکه هاي کوچکتري تقسيم کرده و مورد استفاده قرار ميدهد. گر چه ممکن است اين بسته ها از مسير هاي مختلف و خارج از ترتيب به مقصد برسند کامپيوتر دريافت کننده ميتواند آنها را به شکل پيام اصلي گرد آوري کند. بسته بندی مجدد پيام ها براي گردآوري و واگرايي پيام را ( PAD) ميگويند. اصول Packet Switching در سال 1960 توسط پل بارن معرفی شد.

Use Net

Use Net يکي از سرويسهاي اينترنت ميباشد و به آن سيستمي از گروههاي مباحثه ميگويند که در آنها عناوين مجزا در تمام جهان توزيع ميشوند. Use Net سرنام User Network ميباشد و در ابتدا براي فراهم نمودن سرويس تابلوي اعلانات الکترونيکي برپا شد و بر روي آن مقاله ها و نوشته ها ارسال ميشدند. به همين دليل بسياري از کلمات که براي گفتگو دراره يوزنت استفاده ميشدند به اخبار اشاره دارند. گروههاي مباحثه اي اغلب گروههاي خبري ( News group) ناميده ميشوند.

وب جهاني

وب جهاني ( World Wide Web) محبوبترين سرويس اينترنت است. وب جهاني مجموعه اي از صفحات ( Pages) متصل به هم ميباشد که نشان دهنده سايتهاي وب در سراسر جهان هستند. اين صفحات از پيوند ( Link) هاي ويژه استفاده ميکنند که شکل متن متمايز شده يا گرافيک را به خود میگيرند. نکته قابل توجه اين است که صفحه های گوناگون ميتوانند بر روي هر کامپيوتري در اينترنت باشند با موس بر روي پيوند کليک کرده و از محل فعلي تان به صفحه وب جديدي برده ميشود که ممکن است بر روي کامپيوتري که در طرف ديگر کره زمين است واقع باشد.

صورتک ها و اينترنت

صورتک ( Emoticon ) ها رشته اي از کاراکتر هاي متني هستند که اگر از طرفين به آنها نگاه کنيد چهره اي را تداعي ميکنند. صورتک ها اغلب در پيام هاي پست الکترونيک و يا گروههاي خبري مورد استفاده قرار گرفته و هر يک پيامي را در بر دارند.

پست الکترونيکي و مشکل Spam

نام Spam از نوعي غذاي کنسروي معروف اقتباس شده است وبه پيغامهاي پست الکترونيکي ناخواسته اطلاق ميشود. افراد يا شرکتهايي که ييغامهاي پست الکترونيکي زيادي را به صورت توده اي از پيغام ها ارسال ميکنند منابع Spam به شمار مي آيند. اين منابع آدرسهاي پست الکترونيکي افراد را از منابع مختلفي مانند گروههاي خبري ، سايتهاي وب و شرکتهايي که فهرست هاي پستي خود را ميفروشند به دست مي آورند. بيشتر کاربران فقط با حذف Spam ها آنها را از بين ميبرند.

اينترانت

اينترانت ( Intranet) شبکه اي است خصوصي بر اساس قراردادهاي اينترنت نظير TCP/IP که جهت مديريت اطلاعات در يک سازمان طراحي ميگردد. کاربردهاي اينترانت خدماتي نظير توزيع اسناد ، توزيع نرم افزار دسترسي به پايگاه داده ها و آموزش ميباشد. اين شبکه ها را به دليل اينکه مشابه سايتهاي وب بوده و بر اساس همان فناوري طراحي شده است اينترانت ميگويند.

IE- Internet Explorer

IE - Internet Explorer مرورگر وب رايگان است که در اکتبر 1995 توسط مايکروسافت معرفي شد . نگارشهاي جديد اين نرم افزار امکان گنجاندن ويژگهاي پيشرفته طراحي و انيميشن در صفحه هاي وب و شناسايي شيء هاي کنترلي Active X و اپلتهاي جاوا را نيز فراهم ميکنند. اين نرم افزار در ويندوز 98 از داخل برنامه هاي کاربردي چون Word قابل دستيابي است و براي کارهايي چون مديريت و بازاريابي فايلها و نمايش فايلهاي راهنما و نيز فراهم کردن دستيابي به وب مورد استفاده قرار ميگيرد.

پهناي باند - Band Width

پهناي باند در ارتباط با تفاوت بين بالاترين و پايين ترين فرکانسهاي در دسترس براي انتقال يک محدوده خاص ميباشد. اما در استفاده از شبکه ظرفيت انتقال يک کامپيوتر يا يک کانال ارتباطي ميباشد که بر حسب مگابايت در هر ثانيه (mbps) بيان ميشود. به عنوان مثال اترنت داراي پهناي باند 10 مگابايت در هر ثانيه و FDDI داراي پهناي باند 100 مگابايت در ثانيه ميباشد.

American Online

معروفترين سرويس اطلاعاتي بر خط که در Virginia واقع شده است. American Online می باشد،که معمولاً AOL ناميده ميشود هم اکنون بزرگترين ISP ( مرکز ارائه کننده خدمات اينترنت ) در ايالات متحده محسوب ميشود. اين مرکز علاوه بر دستيابي به اينترنت خدمات اطلاعاتي و ارتباطي ديگري همچون پست الکترونيکي که اخبار ، خدمات آموزشي و تفريحي ارائه ميدهد.

شبکه حلقوي

شبکه حلقوي ( Ring Network ) يک همبندي شبکه به شکل حلقه بسته يا دايره ميباشد که در آن هر گره به گره هايي متصل است هنگامي که پيامي به گره اي وارد ميشود گره اطلاعات نشاني موجود در پيام را امتحان ميکند . اگر نشاني مطابق با نشاني گره باشد پيام پذيرفته ميشود. در غير اينصورت گره سيگنال را دوباره سازي نموده پيام را براي گره بعدي در سيستم به شبکه برميگرداند. اين عمل دوباره سازي است که به يک شبکه حلقوي امکان ميدهد تا مسافت هاي طولاني را نسبت به شبکه هاي گذرگاهي يا ستاره اي پوشش ميدهد.

PPTP

PPTP مخفف کلمات ( Point –to- Point Tunneling Protocol) میباشد. شکل کلی از پروتکل نظير به نظير ( PPP) است که برای ارتباطات مورد استفاده قرار ميگيرد. PPTP توسط مايکروسافت طراحی شده است تا از شبکه های خصوصی مجازی (Virtual Private Network) پشتيبانی کند. اين شبکه ها (VPN) به اشخاص و سازمانها امکان میدهد تا از اينترنت به عنوان يک روش امن برای ارتباطات استفاده کنند.

شبکه ستاره ای

شبکه ستاره ای (Star Network) يک همبندی شبکه است که به شکل ستاره میباشد . در مرکز ستاره يک هاب سيم بندی يا تمرکز دهنده وجود دارد و گره ها يا ايستگاههای کاری در دو نقطه مرکزی قرار ميگيرند. هزينه های سيم بندی برای شبکه های ستاره ای نسبت به ساير پيکر بندی های شبکه بالاتر است. زيرا هر گره نياز به کابل مجزای خودش را دارد .شبکه های ستاره ای از استانداردهای IEEE پيروی نميکند.

شبکه خطی

شبکه خطی يا شبکه گذرگاهی (Bus Network) يک نوع همبندی شبکه است که در آن تمام گره ها به يک خط ارتباطی اصلی وصل میشوند. در شبکه خطی هر يک از گره ها فعاليت خط را مورد نظارت قرار میدهند. پيامها نيز در تمام گره ها دريافت شده اما فقط توسط گره يا گره هايی پذيرفته میشوند که مورد خطاب قرار گرفته اند. چون شبکه خطی به يک بزرگراه مشترک تکيه دارد بروز اشکال در يک گره فقط باعث قطع ارتباط همان گره با شبکه میشود. و بر گره های ديگر تاثير نخواهد گذاشت.

مسير ياب Router

مسير ياب يا مسير گردان (Router) ابزاری واسط در شبکه است که در تحول پيام ها نقش دارد . در شبکه ای که کامپيوتر های زيادی به آن متصل هستند مسير ياب بسته ها را به قسمت صحيحی از شبکه محلی (LAN) ارسال میکند تا آنها را به مقصدشان برساند. ما از مسير ياب براي متصل ساختن شبکه های محلی (LAN) جهت تشکيل شبکه های گسترده و به منظور ساختن شبکه های گسترده بزرگتر اسفاده ميکنيم. شبکه هايی که از طريق مسير ياب به يکديگر متصل میشوند ميتوانند قراردادهای مشابه يا متناوب استفاده از شبکه را ه کار گيرند.

مرورگر وب

برنامه کاربردی سرويس گيرنده ای است که برای ديدن سندهای HTML بر روی وب شبکه ای ديگر و يا کامپيوتر کاربر و همچنين دنبال نمودن فوق پيوند ميان آنها و انتقال پرونده ها استفاده ميشود. از معروفترين انها میتوان به Internet Explorer ، Netscape Navigator اشاره نمود.

موتور های جستجوی وب -Search Engine

برنامه ای است که صفحات وب را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و در جريان اطلاعات موجود در آنها قرار میگيرد. با استفاده از موتورهای جستجو میتوانيد سايتهای مورد نظرتان را بياييد. موتورهای جستجو با استفاده از آنچه که درخواست (Query) ناميده میشود امکان درخواست جستجو را برايتان فراهم ميکند. سپس فهرستی از صفحات وبساتهای وب که با درخواست شما مطابقت دارند را ارائه مي نمايند. چند نمونه از موتورهای جستجو عبارتند از Google, AltaVista, Lycos, Yahoo

Extranet

شکل توسعه يافته اينترنت يک شرکت را گويند که با به کارگيری فناوری وب جهانی ، ارتباطات تامين کنندگان مواد اوليه و مشتريان را با شرکت تسهيل مینمايد. اکسترانت به مشتريان و تامين کنندگان مواد اوليه اجازه میدهد تا با دسترسی محدودی که به شبکه محلی شرکت دارند سرعت کارايی روابط تجار ميان خود را رشد دهند.

Ping

با استفاده از اين برنامه به راحتی میتوان بسته های اطلاعاتی از کامپيوترتان و از طريق اينترنت به يک کامپيوتر ديگر را آزمايش کنيد که بسته ها رفته و باز ميگردند. ارسال و دريافت يک بسته اطلاعاتی متنی کوچک Pinging نام دارد و با استفاده از دستور Ping انجام دستور و برای آن پنجره Start/ Programs/ MS DOS دستور زير را تايپ کنيد :


Ping

SMTP

تحويل نامه در اينترنت توسط سيستمی به نام Simple Mail Transfer Protocol که يک قرارداد ساده میباشد و بخشی از خانواده TCP/IP است انجام میشود. پس SMTP قرارداد يا چگونگی تحويل نامه از يک بخش اينترنت به بخش ديگر است.

Navigation

کليدهای راهنما در سايت هستند که اگر به خوبی در سايت قرار داده شوند حتی کاربران مبتدی نيز به راحتی میتوانند در سايت گردش کنند و يکی از اساسی ترين ارکان در طراحی وب است.

Refresh

اين کليد بر روی مرورگر قرار دارد و برای بارگيری مجدد صفحه وب جاری از آن استفاده میشود. بدين معنا که اخرين تغييرات را در صفحه اعمال میکند.

Security Zone

منظور از Security Zone يا ناحيه ايمنی گروهی است که صفحه وب به آن تعلق دارد ولی درجه ايمنی رفتاری است که Browser در برابر صفحه ای که به يک ناحيه خاص تعلق دارد از خود نشان میدهد.

Favorite

روشی برای ذخيره سازی سايتهای مورد علاقه میباشد يعنی پس از آنکه سايتی را بازديد کرديد که برايتان جالب است ديگر لازم نيست برای هر بار دسترسی به اين سايت آدرس URL سايت را تايپ کنيد . IE روشهايی را برای ذخيره سازی سايتهای مورد علاقه شما ارائه میدهد.

Outlook Express


Compu Server

کامپیوسرور ( Compu Server ) از معروفترين خدمات اطلاعاتی بر خط (Online ) می بود که قابليتهای ارتباطی و اطلاعاتی شامل دسترسی به اينترنت را فراهم می ساخت . کامپیوسرور به جهت گردهمايی های فنی اش در رابطه با محصولات سخت افزاری و نرم افزاری تجاری و همچنين به عنوان يکي از بزرگترين سرويسهای بر خط تجاری از شهرت فراوان برخوردار بوده است . کامپیوسرور همچنين سرويسهای شبکه خصوصی گوناگونی را فراهم میساخت. سرانجام American Online کامپيوترسرور را خريداری نمود و به قدرت بلامنازع دنيای سرويسهای اطلاعاتی برخط تبديل شد.

Host

کامپيوتر ميزبان يا کامپيوتر اصلي در محيط کامپيوتري بزرگ يا کامپيوترهاي کوچک که ترمينالها به آن متصل ميشوند. در اينترنت يا ساير شبکه هاي بسيار بزرگ کامپيوتر سرويس دهنده اي که به ساير کامپيوتر هاي روي شبکه دسترسي داشته باشد. کامپيوتر ميزبان خدماتي مانند اخبار ، پست الکترونيکي يا داده ها را به کامپيوتر هايي که به آن مرتبط هستند ارائه ميدهد.

Interactive - محاوره ايسئوالي و جوابي

تبادل گفتگوي ورودي و خروجي مانند زماني که کاربر پرسش يا فرماني را وارد ميکند و سيستم فوراً جواب ميدهد. محاوره اي عمل کردن ريز کامپيوتر ها يکي از ويژگيهايي است که استفاده از آنها را آسان ميکند.

Internet Access

توانايي کاربر در اتصال به اينترنت ، اين اتصال عموماً از طريق يک يا دو روش صورت ميگيرد. اولين روش اتصال از طريق شماره گيري تامين کننده سرويس اينترنت يا تامين کننده سرويسهاي اطلاعاتي آماده بوسيله يک مودم متصل به کامپيوتر کاربر صورت ميگيرد. روش دوم از طريق خط اختصاصي مانند کاربر T1 انجام ميشود که به شبکه محلي کامپيوتر کاربر متصل است. اين روش توسط سازمانهاي بزرگ که داراي گره اختصاصي در اينترنت هستند انجام ميگيرد . روش سومي نيز وجود دارد که کاربران از تلويزيونهاي خاص استفاده ميکنند که ميتوانند مستندات شبکه جهاني اينترنت را در اختيار کاربر قرار دهند.

Internet account- حساب اينترنت

اصطلاح فراگير براي ثبت نام کردن در ( فراهم کننده دسترسي به اينترنت ) حساب اينترنت از طريق نام کاربر و کلمه عبور آن قابل دسترسي است . سرويسهايي مانند دسترسي تلفني به اينترنت و پست الکترونيکي توسط ISP ها براي صاحبان اينترنت فراهم ميشوند.

Internet Broad Casting- پخش اينترنت

پخش صدا يا تصور يا سيگنالها توسط اينترنت

پخش اينترنت شامل ايستگاههاي سنتي پخش امواج از طريق فضا است که سيگنالهاي خود را به اينترنت انتقال ميدهند. ايستگاههاي خاص اينترنت نيز به ايستگاههاي پخش اينترنت تعلق دارند. شنوندگان نرم افزار صوتي اينترنت مانند Real Audio را به کار میبرند.

Internet Gateway

وسيله اي که ستون فقرات اينترنت و شبکه ديگري مانند LAN را به هم متصل میکند. معمولاً اين وسيله کامپيوتري است که که به يک کار يا مسير دهنده اختصاص يافته است. دروازه اينترنت معمولاً کارهايي مانند تبديل پروتکل بين شبکه و ستون فقرات اينترنت ، ترجمه يا تبديل داده ها و بکار گيري پيام تلفن را انجام ميدهد.

Internet Security



Internet telephone

ارتباط نقطه به نقطه که به جاي به کارگيري شبکه عمومي ارتباطات راه دور ، از اينترنت استفاده ميشود. هم فرستنده و هم گيرنده به يک کامپيوتر ، مودم ، ارتباط اينترنت و بسته نرم افزاري تلفن اينترنت براي گفت و شنود نياز دارند.

تلويزيون اينترنت Internet Television

انتقال سيگنالهاي صوتي و تصويري تلويزيون از طريق اينترنت

NNTP

علامت اختصاري Network News Transfer Protocol قراردادي در اينترنت است که بر انتقال گروههاي خبري نظارت دارد.

Email Address آدرس پست الکترونيکي

رشته اي که کاربررا معرفي ميکند تا آن کاربر بتواند پست الکترونيکي اينترنت را دريافت نمايد . آدرس پست الکترونيکي متشکل از نام کاربر به همراه علامت @ و نام ميزبان و حوزه سرويس دهنده پست است. نام کاربر ، کاربر را به سرويس دهنده پست معرفي ميکند.

عنوان گسترده اي که با تمام جنبه هاي اعتبار ، خصوصي بودن ، درستي و اصلاح داده موجود در شبکه اينترنت سروکار دارد. مثلاً خريد کارتهاي اعتباري که مرورگر شبکه جهاني وب انجام ميدهد نياز به توجه در موارد امنيتي اينترنت دارد تا به اين وسيله شماره کارت اعتباري از سوي افراد غير مجاز سوء استفاده نشود يا سرويس دهنده اي که شماره کارت در آن قرار دارد آن را کپي نکند و تعيين شود که شماره كارت اعتباري ارسال، به شخص مدعي ارسال آن تعلق دارد.
در اين نوعMail Account يک Mail Box بدون نياز به اتصال به شبکه اينترنت در ISP برای ما تخصيص خواهد يافت
يا نام کامپيوتری که میخواهد به آن بسته ارسال کنيد IP نشانی عددی
موضوع: كامپيوتر
نویسنده: آقاي سعيد عباسي
تاریخ درج يكشنبه 4 شهريور 1386
کلیدواژه ها: مباني اينترنت

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 4 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/20 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر