بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 31 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

پژوهشی کوتاه در خصوص ثریا اسفندیاری بختیاری نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

ثریا اسفندیاری بختیاری، دومین همسر محمدرضا شاه، در اول تیر1311 در بیمارستان میسیونرهای انگلیسی در اصفهان متولد شد. پدرش خلیل فرزند اسفندیار سردار اسعد بختیاری و مادرش زنی آلمانی به نام "اوا کارل" بود. آنها بعد از تولد ثریا به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی در ایران عازم برلین شدند ..


متن کامل:
ثریا
 
  ثریا اسفندیاری بختیاری، دومین همسر محمدرضا شاه، در اول تیر1311 در بیمارستان میسیونرهای انگلیسی در اصفهان متولد شد. پدرش خلیل فرزند اسفندیار سردار اسعد بختیاری و مادرش زنی آلمانی به نام "اوا کارل" بود. آنها بعد از تولد ثریا به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی در ایران عازم برلین شدند. اما در1316 دوباره به اصفهان بازگشتند. ثریا ابتدا در مدرسه "مادام الی منتال" (Mme Elli Mental) به فراگیری زبان آلمانی مشغول شد و فرانسه را از یک معلم خانگی فرا گرفت. ثریا دوران تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه بهشت آیین اصفهان سپری كرد و تا كلاس چهارم متوسطه در این شهر بود.  در1326، خانواده بختیاری به سوئیس مهاجرت كردند.
  ثریا بین دو دیدگاه افراط و تفریط ایلاتی و اروپایی رشد کرد. از این رو ساختار روحی­اش بر اثر همین دوگانگی فرهنگی، عصبی و مضطرب شکل گرفت. این حالت روانی باعث شد تا در بیرون خود را بزرگ جلوه دهد و از درون تحلیل رود. گرایش به هنرپیشگی در اوان نوجوانی و پذیرش ازدواج با شاه32 ساله در سن 18 سالگی حاکی از همین حالت روحی – روانی است.
  نشان دادن عکس­های ثریا توسط عمه­اش فروغ­ظفر به خانواده پهلوی سرنوشت ثریا را دگرگون ساخت. ثریا به تهران دعوت شد و در 23 بهمن 1329 به عقد محمد‌رضا پهلوی درآمد و ملكه ایران شد. رفع اختلاف با ایل بختیاری و موقعیت برجسته ایشان در مناطق نفت­خیز جنوب ایران، به این ازدواج رنگ و بوی سیاسی بخشید.
  ورود ثریا به دربار ایران با حوادث متعددی همراه گردید. که اهم آنها ملی شدن صنعت نفت در دوره نخست ­وزیری مصدق و سپس سرنگونی وی با کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد1332 و بازگشت شاه و ثریا بعد از فرار از ایران بود.
  ثریا در سفری به ایتالیا، با یک خبرنگار به اسم پاتریسیا لاری آشنا شد. پاتریسیا در حقیقت یک مامور سیاسی بود که وظیفه داشت در جریان کودتا علیه مصدق، پیام­های روسای آمریکایی خود را از طریق  ثریا به شاه برساند. بر طبق اسناد سازمان سیا و گفته­های خود ثریا، وی در برکناری مصدق و امضای حکم نخست وزیری سرلشگر زاهدی مشوق شاه بوده است. ثریا علاوه برصحنه سیاست، با تشکیل جمعیت خیریه در فعالیت­های اجتماعی نیز حضور یافت.
  در 1333ش، علیرضا برادر تنی محمد‌رضا بر اثر سانحه هوایی جان باخت.  با مرگ او و تحریکات تاج­الملوک و اشرف  مسئله ولایت عهدی شکلی جدی­تر به خود گرفت، چرا که ثریا تا آن زمان نتوانسته بود فرزندی به دنیا آورد. از آن پس درمان ثریا توسط پزشكان متخصص خارجی آغاز و در سفرهای متعدد به اروپا و آمریکا پی­گیری شد، اما ثمری نبخشید.
  در سال 1336ش، با دسیسه­چینی اشرف این شایعه بر سر زبان­ها افتاد که، ثریا بختیاری­ها را بر دربار مسلط کرده و زمینه را برای طرد مادر و خواهران شاه فراهم آورده است. این مسئله ثریا را بیش از پیش آزرده خاطر ساخت. از این رو گفتگویی جدی بین او و شاه در مورد ولیعهد صورت گرفت. ثریا به شاه پیشنهاد کرد از سلطنت کناره­گیری کند و یا یکی از برادران ناتنی را برای ولیعهدی برگزیند؛ اما شاه نپذیرفت.
  چندی بعد شاه گرفتن زن دیگری را تنها جهت بچه­دار شدن مطرح کرد، ولی ثریا آن را مشمئزکننده خواند و تصمیم خود را در خصوص جدایی اعلام کرد. از این رو در بهمن 1336 ثریا به سوئیس رفت و در 23 اسفند همان سال خبر طلاق آن دو منتشرگردید.
  در طلاق ‌نامه‌ای كه در آلمان توسط گارد سلطنتی ایران به ثریا تسلیم شد، شرایط زیادی قید شده بود، از جمله: پرداخت دو برابر مهریه (حدود یک میلیون تومان)، حقوق ماهانه سی­هزارتومان و عنوان شاهزاده سلطنتی و حق استفاده ازگذرنامه سیاسی. هم چنین محمدرضا پهلوی ارثیه­ای 40 میلیون دلاری به اضافه ماهیانه 300 هزار فرانک برای ثریا باقی گذاشت.
 پس از طلاق، ثریا با ثروت هنگفت به دست­آمده به خوش­گذرانی و مسافرت­های متعدد پرداخت و به اقتضای عشق دوران نوجوانی مدتی به هنرپیشگی در سینما روی آورد و در فیلم «سه چهره یك زن»  بازی كرد.  ثریا که عاشق زبان فارسی و خواندن کتاب­های فارسی به ویژه رباعیات خیام بود؛ چندین اثر از خود برجای گذاشته که مشهورترین آنها «سرگذشت من» و «کاخ تنهایی» است.
  ثریای مسیحی مذهب  سرانجام در سحرگاه 3 آبان1380 در آپارتمان لوکس خود بر اثر ایست قلبی جان سپرد و در گورستان مونیخ در مقبره خانوادگی خاندان اسفندیاری به خاک سپرده شد.
  وی وصیت کرد اموالش را به حراج بگذارند و پول آن را به مؤسسات کودکان بی­سرپرست فرانسه، صلیب سرخ فرانسه و موسسات نگهدارنده سگ­های ولگرد اهدا کنند.
 
 
 
منابع:
1- طلوعی، محمود؛ زیبای تنها (سرگذشت و سرنوشت غم انگیز ثریا اولین و آخرین عشق شاه)، تهران، نشر علم، 1381
2- صادقکار، مرتضی؛ روان شناسی محمد رضا پهلوی و همسرانش، تهران، ناوک، 1377
3- معتضد، خسرو؛ مثل ثریا گریه خواهم کرد (زندگی ثریا ملکه پیشین ایران)، تهران، زرین، 1381، صص 163- 218
4- افراسیابی، بهرام؛ همسران شاه ( همراه با دست نوشته های فرح دیبا)، تهران، مهتاب، 1380، ص 169

موضوع: فرهنگي
نویسنده: samen به نقل از نفیسه شکور
تاریخ درج دوشنبه 22 تير 1388
کلیدواژه ها: ثریا بختیاری

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 6 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/20 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر