بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

لويي ماسينيون و فاطمه زهرا سلام الله عليها نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
لویی ماسینیون در تاريخ 25 ژوئيه 1883 ميلادي به دنيا امد و در تاريخ 31 اكتبر 1963 در سن 78 سالگي از دنيا رفت. وي شرق شناس و اسلام شناسي فرانسوي است. و محقق تاريخ اسلام است....
متن کامل:

-

 لویی ماسینیون در تاريخ 25 ژوئيه 1883 ميلادي به دنيا امد و در تاريخ 31 اكتبر 1963 در سن 78 سالگي از دنيا رفت. وي شرق شناس و اسلام شناسي فرانسوي است. و محقق تاريخ اسلام است. با وجود این که کاتولیک مذهب بود، اما سعی کرد تا اسلام را از درون بشناسد، و به این ترتیب تآثیر عمیقی بر نگاه غرب بر اسلام گذاشت. ( http://fa.wikipedia.org/wik ) یکی از معروفترین آثار او قوس زندگی منصور حلاج است که به سیر زندگی و افکار و علایق حسین منصور حلاج پرداخته‌است و نقطه‌نظرات بزرگان عرفان چون عطار را در مورد حلاج به تفضیل مورد بحث و پژوهش قرارداده‌‌است. http://fa.wikipedia.org/wik. 

دکتر علی شریعتی از پروفسر ماسینیون تحلیل و تمجید می کند و حتی دو کتاب او (یکی در باره حلاج و دیگری درباره سلمان پاک) را ترجمه و حتی در برخی بخش ها به او کمک می کند، http://fa.wikipedia.org/wik . بزرگداشت او 4 تير 86 در تهران برگزار شد. وي استاد هانري كوربن بوده است كه او نيز از شرق شناسان مشهور است و مدت زيادي در ايران زندگي كرد و به زبان فارسي مسلط بود.

جلال رفيع در يادداشتهايش درباره سفرش به فرانسه كه در  روزنامه اطلاعات چاپ شده مي گويد"ديديه شوو" و "ژاك آنري استال" با دو تن از انديشمندان فرانسوي گپي ميزده و در پاسخ به اطلاعاتي كه ارائه ميدهد انهالبخندزنان ميگويند : نه، معلوم مي شود اطلاعات فرانسوي شما از ما بيشتر است. گفتم: "لويي ماسينيون" در همين دانشگاه تاريخي "سوربُن"، به تعبير يكي از شاگردان معروف ايراني اش(مرحوم دكتر شريعتي)، سه چهره تكان دهنده و مسحوركننده در تاريخ اسلام را سالهاي سال مورد پژوهش و مطالعه جدي قرار داد و گفت اين سه ستاره بزرگ آسمان اسلام همه عمر مرا به درخشش هاي وجودي خويش جذب كردند. يكي از اين سه چهره جذب كننده او زني عظيم الشأن از زنان صدراسلام است. زني با كارنامه درخشان انساني، معنوي ، اجتماعي، سياسي، ادبي، بلاغي، مبارزاتي، خدماتي. با سبدي آسماني در دستهايش، سرشار از عواطف عاشقانه و ايثارگرانه، براي هديه كردن به پدرش و همسرش و فرزندانش و خوبان جامعه حسرت زده اش.
    
    اين زن، نمونه اعلاي تربيت شدگان مستقيم محضر و مكتب محمد بوده است. مادر او نيز درصدر برجسته ترين و درخشان ترين چهره هاي تأثير پذيرفته از محمد قرار داشته است. دختران او نيز چنين بوده اند. آنها در علم و كمال، مديريّت و عقلانيّت، عشق و مبارزه، مسئوليت اجتماعي و هنرمندي، سخنوري و شجاعت داراي والاترين جايگاه بوده اند.
    
    اين زن، "فاطمه (س)" است. زن ديگر، "خديجه" است. زنان ديگر نيز "زينب و كلثوم و سكينه" نام دارند. آنچه توجه دانشمند شما را جلب و جذب كرده، شخصيت والاي اجتماعي و معنوي و فكري و سياسي فاطمه(س) به عنوان يك زن مسلمان و به عنوان دختر موردعلاقه محمد(ص) بوده است.
    
    دكتر شريعتي ما مي گويد: "لويي ماسينيون" شما، سه رساله درباره فاطمه ي محمّد و سلمان فارسي وحسين بن منصور حلّاج داشته است. واژه "فاتيما" كه اكنون بر زبان اروپايي ها رانده مي شود و در يكي از مناطق اروپاي شرقي نيز به "مكان معجزه مريم" اطلاق شده است، شايد برگرفته از همين نام مقدس است. مي دانم كه شما اروپايي ها حجاب زنان مسلمان را با بينش خود و زندگي كنوني خود ناسازگار مي دانيد، امّا سخن اين است كه آيا همه موضوع در نگاه شما همين است؟ پس واقعاً كسي مانند "لويي ماسينيون " كدام عظمت و كدام عمق و كدام عقلانيّت را در وجود تربيت شدگان محضر محمد؛ يعني زنان صدر اسلام، سراغ گرفته است كه چنين مجذوب شده است؟!
( اطلاعات 27/3/85.جلال رفيع)

لويي ماسينيون كتابي به نام تقديس فاطمه زهرا نوشته است. او معتقد است مكتب تشيع متاثر از وجود شخصيتي چون فاطمه زهرا به چنان مكتبي تبديل شده است كه بسيار عاطفي است. 

او رساله‏ى محققانه‏اى در مورد مباهله‏ى مسيحيان «نجران» با پيامبر اسلام، كه در سال دهم هجرى در مدينه صورت گرفت، نوشته كه در آن نكته‏هاى جالب توجه فراوانى مطرح شده است. در آن رساله مى‏گويد:
«اوراد و دعاهاى ابراهيم (ع) از وجود دوازده نور كه منشعب از فاطمه هستند خبر مى‏دهد... تورات موسى از آمدن محمد (ص) و دختر پربركت او، و دو آقازاده به مانند اسماعيل و اسحق (حسن و حسين) نويد مى‏دهد...
و انجيل‏هاى عيسى (ع) از آمدن احمد (ص) نويد مى‏دهد، و نيز بشارت مى‏دهد كه دختر پربركتى خواهد داشت كه دو پسر به دنيا مى‏آورد...» (1) شخصيات قلقه عبدالرحمن بدوى و ضميمه‏ى آن «المباهله» تأليف لويى ماسينيون چاپ ميلان به سال 1944، ص 179.

 

اينها همه براي حقانيت شيعه و فاطمه كافي است. علي فلسفي خراساني كتابي نوشته به نام فاطمه در ديد هزار انديشمند غير شيعه، هزار انديشمند غير شيعه در فاطمه چه ديده اند كه تصميم به نگارش هزار كتاب در مورد فاطمه گرفته اند. يا در مطالعه تاريخ اسلام چنان مجذوب شده اند كه برآن شده اند تا كتابي در مورد فاطمه بنويسند يا اينكه در مطالعه تاريخ اسلام فهميده اند فاطمه انگونه شخصيتي است كه انطور كه بايد به جهان معرفي نشده است و در صدد برآمده اند تا در مورد او كتابي بنويسند.

عزيزان بيائيد قدر فاطمه را داشته باشيم. فاطمه اي كه اينقدر بزرگ است كه غير مسلمانها چنان شيفته او شده اند كه براي تقديس و بزرگداشت او كتاب نوشته اند.


موضوع: ديني
نویسنده: سيد محمد ساداتي نژاد
تاریخ درج جمعه 8 خرداد 1388
کلیدواژه ها: لويي ماسينيون

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 75 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر