بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

اثرات پياز بر كاهش وزن و چربي بدن نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

پياز يكي از هديه هاي ايراني ما به مردم دنياست، اين سبزي مفيد نخستين بار در ايران كاشته شد و در طول تاريخ ، به كشورهاي ديگر رفت. پياز وقتي به سرزمين هاي مصر، روم و يونان راه يافت، به سرعت جزو غذاهاي مردم قرار گرفت. ....


متن کامل:

 

 

 

موضوع تحقيق:

 

 

 

اثرات پياز بر كاهش وزن و چربي بدن

واقعيت هاي علمي، افكار عمومي و ميزان اطلاع آنها از آن

 

مبناي تحقيق: سايت هاي اينترنتي اطلاع رساني

تيرماه 1387 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاریخچه:  

پياز يكي از هديه هاي ايراني ما به مردم دنياست، اين سبزي مفيد نخستين بار در ايران كاشته شد و در طول تاريخ ، به كشورهاي ديگر رفت. پياز وقتي به سرزمين هاي مصر، روم و يونان راه يافت، به سرعت جزو غذاهاي مردم قرار گرفت. در فهرستي كه بر ديوار اهرام مصر نقش بسته ، نام پياز هم به چشم مي خورد. این گیاه یکی از قدیمی ترین گیاهان زراعی بوده كه از هزاران سال قبل، به عنوان طعم دهنده ی غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می شده است.

پیاز نوعی گیاه غده‌ای گوشتی و زیرزمینی از خانواده لاله است و نام علمی آن ALLIUM CEPA L می باشد. عموماً، پیاز به بخشی از گیاه اطلاق می شود كه هر گیاهی از طبقه آلیوم ها دارای آن است. اما معمولاً منظور از پیاز، گیاه تند مزه ای است كه بوی تندی هم دارد و در تهیه انواع غذاها به عنوان نوعی ماده ی طعم دهنده از آن استفاده می كنیم. به كرات مشاهده شده كه هرچه پوست پیاز، زیادتر و كلفت تر باشد، زمستان طولانی تر و سخت تر خواهد بود. این امر نشان دهنده این است كه طبیعت برای حفظ گیاه پیاز از سرمای سخت زمستان، از پوشش های ضخیم برای پوشاندن پیاز استفاده می نماید.[1]

 

خواص پياز:

در اين تحقيق مبنا جستجو در ميان سايت هاي اينترنتي بود. بيش از 300 سايت انيترنتي كه در آن در مورد پياز بحث شده بود مورد بررسي قرار گرفت. در اين سايتها در خصوص خواص پياز مطالب زيادي ذكر شده بود كه در ذيل به مهمترين اين موارد اشاره مي گردد. آنچه كه در همه اين موارد جالب توجه است اين است كه كمتر به آن بخش از خاصيت پياز كه كاهش وزن و چربي است پرداخته شده است غير از چند مورد.

اين امر حاكي از آن است كه مردم اطلاع زيادي از اين خاصيت پياز ندارند و بايد در اين زمينه كار اطلاع رساني بيشتري انجام شود. در ذيل به  بخشي از مطالبي كه در سايتها در زمينه خواص پياز بحث شده، اشاره مي گردد.

1-   سايت ويكي پديا:

پياز پر از ويتامين هاي ث و ب است.مواد معدني زيادي مثل فسفر، آهن، كلسيم، پتاسيم، گوگرد، يد، سيليس و قند نيز در پياز وجود دارد. قند پياز ، براي كساني كه بيماري قند دارند، هيچ ضرري ندارد. تازه ، در اين سبزي موادي وجود دارد كه قند خون را پايين مي آورد ، بنابراين داروي خوبي براي بيماران مبتلا به قند (ديابت) است.

·         دانشمندان علم گیاه‌شناسی معتقدند که، مصرف پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.

·         پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است.

·         پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌ نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.

·         پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاكت ها جلوگیری كند و در تجزیه ی فیبرین(لخته ی خون) دخالت نماید.

·         آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد.

·         برای برطرف ساختن صدای داخل گوش می‌توان پنیه ای را به پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودی صدای گوش شما برطرف می ‌شود.

·         خوردن پیاز خام در روز خستگی شما را برطرف می ‌نماید و اعصاب را تسکین می‌ بخشد.

·         برای معالجه ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت 12 دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک ‌های دست شما بهبود خواهد یافت.

·         برای معالجه ی ورم و آماس بدن می ‌توان 2عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از 24 ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.

·         برای درمان نیش زنبور و مگس می ‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می ‌کند.

·         برای معالجه ی کورک و دمل نیز می توان از روش بالا سود جست

·         پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.

·         پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ی ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است.

·         پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به كار می رود. سازمان بهداشت جهانی مصرف پیاز را برای درمان نارسایی های رگ های خونی سالمندان توصیه نموده است.

·         پیاز به واسطه ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت می گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.

·         پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می ‌کند. این مواد در اثر حرارت از بین می ‌روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک ‌آور هم نیست.

·         بو كردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی كه سست یا بی هوش شده و همچنین برای رفع تشنج ، بسیار مفید است.

·         پیاز به علّت داشتن فسفر ، کارهای فکری را آسان می‌ کند.

·         برای افرادی که دچار بی‌ خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.

·         پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.

·         برای جلوگیری از خون دماغ می ‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.

·         پیاز لثه‌ها را تقویت می ‌کند و رنگ چهره را روشن می ‌سازد.

·         پیاز سرشار از ویتامین‌های A و B و C می باشد ونیزدارای آهن، آهک، فسفر ، پتاسیم ، سدیم ، گوگرد، ید،سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می‌ شود

·         پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه‌ها گردد با عفونت‌های مجاری تنفسی، مانند آسم ، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می ‌کند.

·         یک پزشک هندی به نام مِنون در پی تحقیقات دو ساله ی خود در دانشکده ی پزشکی، دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اعلام نمود که: پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته ‌های خون در رگ ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته ی قلبی و مغزی می ‌شود.

·         پیاز قادر است كه کلسترول و چربی های خون را كاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگیری نماید.

·         پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش دهد.

·         خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی ‌ها یا مسافرت ها، سبب هضم چربی ها می شود.

·         در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده ی سوختگی‌ها و بواسیر است.

·         مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می ‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می‌سازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه ی ‌سر و سردردهای عصبی را آرام می‌کند.

·         تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می ‌شود، دردهای شدید نیمه ی سر ( میگرن ) را بر طرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می ‌برد.

·                     برگ‌ های سبز پیازچه که بیش تر هنگام بهار یافت می‌ شود، دارای مقدار زیادی ویتامین C است.

·         پیاز،تقریباً تمام خواص سیر را در معالجه ی فشارخون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد.

·         مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می‌شود

·         استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است

·                     مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید.

·                     اگر ورقه‌های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتی‌های شکم مفید است.

·                     پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می ‌دهد و ادرار آور خوبی است.

·                     مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی‌ های روحی مفید است.

·                     مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی (یرقان) ، ورم طحال و استفراغ صفراوی مفید است.

·                     تخم پیاز طبیعت گرم دارد و خوردن 4 تا 5 گرم آن برای تحریک نیروی جنسی موثر است.

·                     قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌ های بواسیری می ‌کاهد.

·                     اگر با آب پیاز چیزی روی کاغذ بنویسید، دیده نمی ‌شود ولی همین‌ که آن را گرم کنید و حرارت دهید، کلمات ظاهر می ‌گردد.

بنابر اين همانطور كه مشاهده مي شود در سايت ويكي پديا تنها بطور مختصري به خاصيت پياز در كمك به هضم چربي اشاره شده و اين وژگي پياز مبني بر كاهش وزن و آب شدن چربي به روشني مورد بررسي و اشاره قرار نگرفته است. از آنجا كه سايت ويكي پديا يك دايره المعارفي است كه توسط قشر زيادي از مردم استفاده مي شود، نشان دهنده كم اطلاعي مردم در اين زمينه است.

2- خواص پياز به نقل از سايت  همشهري:

خواص‌خوراکی‌ها- پياز از خانواده سير و موسير است و طبيعتي گرم و خشك دارد.

 از پياز نه ‌تنها به عنوان طعم‌دهنده بلكه به عنوان بوزدا در بسياري از غذاها ـ به‌خصوص انواع گوشت‌ها ـ استفاده مي‌كنند.
در ضمن خواص درماني آن را نيز نمي‌توان ناديده شمرد.

نكات خريد و نگهداري پيازي خريداري كنيد كه سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن براي نگهداري آن مانند سيب‌زميني، مكاني تاريك و به دور از رطوبت را انتخاب كنيد.
 
البته بعضي‌ها پيشنهاد مي‌كنند براي انبار پياز در شرايط فوق، آنها را به حالت وارونه ـ به صورتي كه قسمت ريشه آن به سمت بالا قرار گيرد ـ نگهداري كنيد.

خواص غذايي: پياز سرشار از ويتامين C، كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، اسيد فوليك، مقدار كمي آهن، مس، روي و انواع ويتامين‌هاي B است.

  خواص درماني :يكي از مهم‌ترين خواص پياز، تأثير شفابخش آن روي قلب است. محققين عقيده دارند خوردن نصف پياز متوسط در روز، 30 درصد از مقدار كلسترول بد خون را كاهش مي‌دهد و به جاي آن سبب افزايش كلسترول خوب مي‌شود.

علاوه بر اين، پياز فشارخون و همچنين قندخون را نيز تنظيم مي‌كند.

ـ پياز مانند سير، يك آنتي‌بيوتيك طبيعي و قوي است و طيف وسيعي از عفونت‌ها و ميكروب‌هاي بيماري‌زا را ـ از  عامل اسهال گرفته تا بيماري سل ـ درمان مي‌كند.

ـ براي جلوگيري از سرماخوردگي و همچنين كاهش سرفه و رفع مشكلات مجاري تنفسي، پياز پخته بخوريد.

ـ پياز سرشار از تركيبات گوگردي است و به همين علت قادر است روند تغيير شكل سلول‌ها ـ كه منجر به سرطاني شدن آنها مي‌شود ـ را متوقف سازد؛ علاوه بر آن، گوگرد موجود در پياز براي رشد مو نيز مفيد است.

ـ مصرف پياز براي درمان يبوست، بي‌خوابي، ميگرن، چاقي، ورم گلو، پروستات، بواسير، يرقان و بسياري بيماري‌هاي ديگر مفيد است.[2]

همانطور كه مشاهده ميكنيم در اين سايت نيز بطور مختصر به خاصيت پياز در رفع چاقي اشاره شده است. مزيتي كه در اين سايت وجود دارد اين است كه به روشني به خاصيت درمان چاقي پياز اشاره شده است.

 3- خواص پياز به نقل از سايت فردا:

پياز سرشار از ويتامين C، کلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد و اسيد فوليک و مقدار کمي آهن، مس و روي است که تاکنون تحقيقات زيادي براي اثبات خواص آن صورت گرفته است.

خوردن پياز در پيشگيري از پوکي استخوان مؤثر است، چرا که پياز با جلوگيري از کاهش مواد معدني به ويژه کلسيم سلول هاي استخواني از بروز پوکي استخوان جلوگيري مي کند.

گفتني است، خوردن نصف پياز متوسط در روز 30 درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش مي دهد و به جاي آن باعث افزايش کلسترول خوب خون مي شود.

پياز منبع غني نوعي اکسيدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگيري مي کند.

اين گياه خوراکي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي کند و بنابراين مصرف آن به افراد مسن توصيه مي شود.[3]

در اين سايت هيچ اشاره اي به خاصيت درمان چاقي پياز نشده است.

 

4- خواص پياز به نقل از سايت پيام آشنا:

مبارزه با سرما خوردگی با پیاز
پیاز گیاهی است دوساله و دارای برگ‌های توخالی و استوانه‌ای شكل كه دارای انواع مختلف سفید، بنفش، قرمز یا مخلوطی از قرمز و بنفش است.توصیه دانشمندان، این است كه از خوردن پیاز و سایر گیاهان خانواده سیر غفلت نكنید.

پیاز از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك و دارای خواص بی‌شمار است.پیاز خام دارای ویتامین(ث) فراوان و ویتامین های B، A و املاح معدنی از قبیل گوگرد، آهن، آهك، فسفر، پتاسیم، سدیم، ید، سیلیس، كلسیم، اینولین، صمغ و موم است.پیازهای قرمز و زرد از غنی‌ترین منابع تركیبات شیمیایی كوورستئین هستند. كوورستئین از مواد ضداكسید كننده و ضدالتهاب و ضمناً آرام بخش و مسكن است.

این گیاه همچنین حاوی ید است و در درمان گواتر تأثیر دارد. سیلیس موجود در پیاز نیز در نگهداری استخوان‌ها و رگ‌ها ضروری است.این گیاه همچنین نقش مؤثری در سیستم گردش خون دارد؛ به این ترتیب كه به پایین آوردن فشار خون كمك می‌كند و به دلیل دارابودن كوورستئین، با رادیكال های آزاد جنگیده و از بالارفتن LDL (كلسترول بد) جلوگیری كرده و در درمان تصلب شرایین بسیار كارآمد است.پیاز در تنظیم قند خون بسیار مفید است و حاوی انسولین گیاهی است، بنابراین مصرف آن به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. مصرف پیازهای قرمز نسبت به انواع بدون رنگ آن در اولویت قرار دارد.

این گیاه به دلیل مدرّ بودن، فواید بی‌شماری برای دستگاه ادراری داراست. این گیاه باعث كاهش اوره خون شده، به دفع سنگ‌های مجاری ادراری كمك می‌كند، در رفع ورم پروستات كارآمد است و از دیگر فواید آن برای سیستم ادراری، رفع احتباس ادرار و درمان التهاب مجاری ادراری است.پیاز برای درمان عفونت مثانه و بیماری های كلیوی نیز توصیه می‌شود.در نسخ قدیمی به نقش پیاز در تسكین دردهای مفصلی اشاره شده است.توصیه كارشناسان به مبتلایان به بیماری آسم این است كه در رژیم غذایی خود مرتباً از پیاز استفاده كنید.[4]

همانطور كه ميبينيم در اين سايت نيز به خاصيت درمان چاقي پياز اشاره اي نشده است.

5- خواص پياز به نقل از سايت خانواده ما:

پياز سرشار از ويتامين C، کلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد و اسيد فوليک و مقدار کمي آهن، مس و روي است که تاکنون تحقيقات زيادي براي اثبات خواص آن صورت گرفته است. خوردن پياز در پيشگيري از پوکي استخوان مؤثر است، چرا که پياز با جلوگيري از کاهش مواد معدني به ويژه کلسيم سلول هاي استخواني از بروز پوکي استخوان جلوگيري مي کند. گفتني است، خوردن نصف پياز متوسط در روز 30 درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش مي دهد و به جاي آن باعث افزايش کلسترول خوب خون مي شود. پياز منبع غني نوعي اکسيدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگيري مي کند. اين گياه خوراکي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي کند و بنابراين مصرف آن به افراد مسن توصيه مي شود.[5]

در اين سايت نيز هيچ اشاره اي به خاصيت درمان چاقي پياز نشده است.

6- خواص پياز به نقل از سايت عصرما:

پياز خام داراي ويتامينC فراوان و ويتامين هاي A,B و املاح معدني از قبيل گوگرد، آهن، آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، يد، سيليس، كلسيم، استات دوشو، سيترات، اينولين، صمغ و موم است. فسفر قدرت فكر را بالا مي برد. گوگرد موجود در پياز جهت ضد عفوني كردن خون، ششها و برطرف كردن آسم، ورم گلو، برونشيت و گريپ (به خاطر وجود ماده آليسين) موثر است.
 
پياز داراي يد است. و در درمان گواتر، اسكوربوت و بيماريهاي لنفاوي مانند ورم غده، آبسه و جوشهاي زيرپوست تاثير فراوان دارد. سيليس موجود در پياز در نگهداري استخوانها و رگها ضروري است.

 

پياز حاوي مقداري هورمون و دياستاز است كه موجب تقويت غده اشكي و گوارشي و غده جنسي ميشود و داراي آنتي بيوتيك است كه خون و مجاري تنفسي را ضد عفوني ميكند.

 

پياز از بيماريهاي قندي، كليوي، مثانه، ورم ساقها، پروستات و رماتيسم مفصلي جلوگيري مي كند. 

خلاصه اي از اثرات درماني پياز به شرح زیر است:

 

سيستم اعصاب مركزي: آرامبخش

 

سيستم گردش خون: پايين آورنده فشار خون ، كاهش چربي خون پيشگيري و درمان تصلب شرائين 
 

 

سيستم گوارشي(داخلي):پائين آورنده قند خون (ديابت)، اشتهاآور، ضد اسپاسم (انقباض ، تشنج انقباضي)، رفع سنگهاي مجاري صفراوي، درمان اختلالات روده، رفع مسموميت 

 

سيسم مجاري اداري:ادرارآور(مدر)، كاهش اوره خون، دفع سنگهاي مجاري اداري، رفع آندوم پروستات، رفع احتباس ادرار، درمان التهاب مجاري ادراري، درمان عفونت مثانه

 

 

 

سيسم مجاري تنفسي :

 

مسكن سرفه، سرماخوردگي  

 

سيستم محافظ بدن (پوست و مو)ترميم سوختگي، پسوريازيس (داءالصدف)، درمان برص (ويتيليگو)، جلوگيري از ريزش مو، مسكن درد و التيام زخم، ضد قارچ، درمان آبسه و تاول 
 

 

موارد مختلف: ضد باكتري، درمان هموروييد، تقويت قوه باء، ضد عفوني كننده ( گندزدا)، رفع گزيدگي، پيشگيري و درمان بيماري سرطان، ضدآسكوربوت[6]

در اين سايت نيز در ميان اين همه خواص پياز، هيچ اشاره اي به خاصيت درمان چاقي آن نشده است.

7- خواص پياز به نقل از سايت هموطن سلام:

پياز از خانواده سير و موسير است و طبيعتي گرم و خشك دارد.
از پياز نه ‌تنها به عنوان طعم‌دهنده بلكه به عنوان بوزدا در بسياري از غذاها ـ به‌خصوص انواع گوشت‌ها ـ استفاده مي‌كنند.
در ضمن خواص درماني آن را نيز نمي‌توان ناديده شمرد.
نكات خريد و نگهداري پيازي خريداري كنيد كه سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن براي نگهداري آن مانند سيب‌زميني، مكاني تاريك و به دور از رطوبت را انتخاب كنيد.

البته بعضي‌ها پيشنهاد مي‌كنند براي انبار پياز در شرايط فوق، آنها را به حالت وارونه ـ به صورتي كه قسمت ريشه آن به سمت بالا قرار گيرد ـ نگهداري كنيد.

خواص غذايي:

پياز سرشار از ويتامين C، كلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد، اسيد فوليك، مقدار كمي آهن، مس، روي و انواع ويتامين‌هاي B است.

خواص درماني: يكي از مهم‌ترين خواص پياز، تأثير شفابخش آن روي قلب است. محققين عقيده دارند خوردن نصف پياز متوسط در روز، 30 درصد از مقدار كلسترول بد خون را كاهش مي‌دهد و به جاي آن سبب افزايش كلسترول خوب مي‌شود.
علاوه بر اين، پياز فشارخون و همچنين قندخون را نيز تنظيم مي‌كند.

ـ پياز مانند سير، يك آنتي‌بيوتيك طبيعي و قوي است و طيف وسيعي از عفونت‌ها و ميكروب‌هاي بيماري‌زا را ـ از عامل اسهال گرفته تا بيماري سل ـ درمان مي‌كند.

ـ براي جلوگيري از سرماخوردگي و همچنين كاهش سرفه و رفع مشكلات مجاري تنفسي، پياز پخته بخوريد.

ـ پياز سرشار از تركيبات گوگردي است و به همين علت قادر است روند تغيير شكل سلول‌ها ـ كه منجر به سرطاني شدن آنها مي‌شود ـ را متوقف سازد؛ علاوه بر آن، گوگرد موجود در پياز براي رشد مو نيز مفيد است.

ـ مصرف پياز براي درمان يبوست، بي‌خوابي، ميگرن، چاقي، ورم گلو، پروستات، بواسير، يرقان و بسياري بيماري‌هاي ديگر مفيد است. 100 گرم پياز چه دارد:
انرژي:61 كالري، پروتئين:1/8 گرم، هيدرات كربن: 13/8 گرم، چربي:0/25 گرم، فيبر:2/9 گرم، ويتامين C:10 ميلي‌گرم[7]

در اين سايت به خاصيت درمان چاقي پياز اشاره شده است.

8- خواص پياز به نقل از سايت پتروشيمي:

خاصيت اشك‌آوري پياز در بسياري از موارد سبب درمان ميگرن و زكام مي‌شود. به گزارش ایسنا، پياز سرشار از ويتامين C و داراي املاح معدني گوگرد، آهن، آهك، فسفر، پتاسيم، سديم، يد و سيليس است.پياز به علت داشتن گوگرد، ضد عفوني كننده خوبي براي خون و مجاري تنفسي به شمار مي‌رود. همچنين، امراض سيستم لنفاوي مانند ورم، غده،‌ آبسه‌هاي شديد و جوش‌هاي زير پوست را بهبود مي‌بخشد. پيازغدد اشك، آميزشي و گوارشي را تقويت مي‌كند و ضد بيماري قند، سنگ كليه و مثانه، ورم ساقها و روماتيسم مفصلي است. پياز سرشار از سيليس است و براي نگهداري استخوانها و شرائين لازم است و مصرف آن از بروز لخته خون درعروق و ايجاد سكته‌هاي مغزي و قلبي جلوگيري مي‌كند.

پياز به علت داشتن فسفر، کار فکري را آسان مي کند و ضمن تسهيل فعاليتهاي عصبي - مغزي، افسردگي را نيز درمان مي کند. پياز غني از ويتامين هاي A،B،C است و از تجمع نوعي ماده شيميايي در مغز که نابود کننده ويتامين B است جلوگيري مي کند به همين جهت متعاقب مصرف آن اعصاب آرام مي شود. به علاوه خوردن شکل پخته و خام پياز به رشد اطفال، مخصوصا کودکان عقب افتاده کمک مي کند[8]

 

9- خواص پياز به نقل از سايت فوروم:

پیاز سرشار از ویتامین های A,b,c و دارای اهن واهک و فسفر و پتاسیم و سدیم و گوگرد و ید سیلیس و قند است. قند پیاز مستقیما وارد خون میشود ولی برای اشخاصی که اشخاصی که بیماری قند دارند مضر نیست.پیاز برای درمان و دفع سنگ کلیه و همچنین برای بیمازی های کبد و ورم و عضله قلب و بیماری های ورم کلیه و قند ومیگرن مفید است.

اگر صد گرم شیره پیاز خام و چهارصد گرم اب و چهار گرم شکر را مخلوط میکنیم شربتی بدست می اید که برای تسکین درد های عصبی مفید است.پیاز پخته ضد یبوست و نفخ است.پیاز اب پز شده را اگر با روغن زیتون مخلوط کنیم برای درمان بواسیر مفید است.

اگر ورقه ای از پیاز را در شیر برای قولنج و درد های شکم مفید است.پیاز غذا را هضم و ترشحات معده را زیاد می کند.همچنین برای تصفیه خون وپایین اوردن فشار خون و دفع سموم بسیار مفید است.مخلوط پیاز و عسل برای درمان سکسکه و مخلوط پیاز رنده شده با سیب به مقدار مساوی برای درمان اسهال موثر است.پیاز جهاز هاضمه و مجاری تنفسی را ضد عفونی می کند .

برای درمان بیماری هایی مثل سرما خوردگی و سل مفید است .پیاز به علت داشتن فسفر برای انجام کار های فکری مفید است و همچنین بواسطه داشتن گوگرد خون را ضد عفونی می کند و بیماری هایی چون اسم و برونشیت و گریپ را زا میان میبرد.[9]

 

10 - مطلب ديگري به نقل از سايت هموطن سلام:

آيا خوردن زردچوبه و پياز از سرطان كولون (سرطان روده بزرگ) جلوگيري مي كند؟تحقيقات بر روي اين مورد در دانشگاه جان هاپكينز آمريكا انجام شد و به اين نتيجه رسيدند كه دو تركيب موجود در زردچوبه و پياز (كوركومين و كوئرستين) موجب كاهش اندازه( به ميزان50%) و تعداد (به اندازه 60 %) پوليپ هاي روده مي شود.  كوئرستين (quercetin) كه در پياز وجود دارد، يك آنتي اكسيدان است. اين آنتي اكسيدان در سيب، چاي ، انگور قرمز، پرتقال، ليمو ، آلبالو و سبزيجات سبز رنگ نيز يافت مي شود.
كوئرستين نه تنها در كوچك كردن سلول هاي سرطاني اثر دارد، بلكه در جلوگيري از آلرژي و ورود بعضي ميكروب ها به بدن نقش بسزايي دارد.[10]

نتيجه گيري :

همانطور كه ملاحظه شد اطلاع عمومي از اين خاصيت پياز بسيار محدود است و مطالب بسيار كم و محدودي در سايت هاي اينترنتي در اين زمينه وحود دارد كه اين امر نشان مي دهد بايد اقدامات اطلاع رساني زيادي در اين خصوص توسط مسئولين امر صورت پذيرد. گرچه موضوع تحقيق اين پروژه، تنها سايت هاي اينترنتي بوده و در كتابها بررسي انجام نشده است ولي از وضعيت سايتهاي اينترنتي ميتوان حدس زد كه در كتابها هم وضعيت خيلي بهتر از اين نباشد.



[1] وب سايت ويكي پديا

[2] http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=40170

[3]  http://fardanews.com/fa/pages/?cid=54100

[4]  http://www.ashena.com/modules.php?name=News&file=article&sid=758

[5]  http://www.khanevadeyema.com/index.php?module=pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=1695

[6]  http://asriran.com/view.php?id=44267

[7]  http://www.hamvatansalam.com/news91985.html

[8]  http://www.nipc.net/darman/feed1.htm

[9]  http://www.forum.p30world.com/showpost.php?p=245816&postcount=43

[10]  http://www.hamvatansalam.com/news91779.html


موضوع: پزشكي
نویسنده: سميه باقري نصرآبادي
تاریخ درج يكشنبه 8 تير 1387
کلیدواژه ها: فوايد پياز

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 2 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر