بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

ايران در جايگاه بيست و نهم توليد مقالات پزشكي دنياست نظرات خوانندگان(0)  

وزير بهداشت اعلام كرد: آمار مقالات نمايه شده بين‌المللي كشور در حوزه علوم پزشكي تا دي ماه 86 به حدود دو هزار و 500 مقاله رسيده و طي هفت سال اخير از رتبه بالاي 50 در تحقيقات پزشكي به رتبه حدود 29 جهان رسيده‌ايم.


به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كامران باقري لنكراني كه در حاشيه نهمين جشنواره ابن سينا در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، خاطرنشان كرد: خوشبختانه با تشكيل معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري فضاي ويژه‌اي براي پژوهش‌هاي كاربردي پيش‌بيني شده كه اميدواريم با توجه به بودجه متمركز پيش‌بيني شده براي اين معاونت، تا حد زيادي به دانشگاه‌ها كمك شود تا اين دسته از پژوهش‌هاي خود را به پيش برند.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در خصوص بودجه پژوهشي 87 گفت: كار جديدي كه در لايحه پيشنهادي بودجه 87 شده اين است كه مقداري از بودجه ساير دستگاه‌ها به صورت متمركز تحت نظارت معاونت علمي و فن‌آوري رياست جمهوري در آمده و هدف از اين تمركز اين بود كه بتوان پژوهش‌هاي نياز محور را از طريق دانشگاه‌ها بيشتر حمايت كرد. اين كار تجربه خوبي است كه هم نيازهاي پژوهشي دستگاههاي اجرايي را از طريق دانشگاه‌ها حل كنيم و هم دانشگاه‌ها از طريق انجام اين پروژه‌ها ، در توسعه و بسط پژوهششان اقدام كنند.

وي خاطرنشان كرد: در جلسه‌اي كه با حضور روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و دانشگاه‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري سراسر كشور با دكتر احمدي‌نژاد داشتيم، رييس‌جمهور دستور داد كه بودجه ويژه‌اي براي تجهيز مراكز آموزشي و پژوهشي در اختيار دانشگاه‌ها قرار داده شود كه معادل 288 ميليون يورو در اختيار وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و 112 ميليون در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار داده شده كه شرح خرج اين بودجه، تجهيز مراكز آموزشي و پژوهشي است كه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دارند.

وي اين اقدام را گام بسيار بلندي در كمك به تجهيز دانشگاه‌ها خواند و گفت: پيش از اين در سال 84 ، حدود 100 ميليارد تومان ــ كه آن هم براي اولين بار تحت اين عنوان از حساب ذخيره ارزي با تصويب مجلس شوراي اسلامي بود ــ براي تجهيز مراكز آموزشي در وزارتين علوم و بهداشت تخصيص داده شد كه ميزان اعتبار تخصيصي اين بار چهار برابر آن است كه اميدواريم زمينه ساز نوسازي و تامين تجهيزاتي باشد كه مراكز آموزشي و پژوهشي در سال‌هاي گذشته نيازمند آن بودند و در امتداد بودجه سال 84 با شتاب بيشتري تامين شود.

دكتر باقري لنكراني در ادامه در خصوص دستاوردهاي بخش بهداشت و درمان در سال‌هاي بعد از انقلاب خاطر نشان كرد: تغيير وضعيت سلامت در كشور ما نمادي از كارآمدي نظام مقدس جمهوري اسلامي است، به طوري كه در سال 56 گزارشهاي مكتوب نشان مي‌دهد كه حدود 240 نفر مادر به ازاي هر 100 هزار زايمان فوت مي‌كردند و حدود 160 كودك زير 5 سال پيش از رسيدن به اين سن مي‌مردند و ساليانه نزديك به 8 تا 9 هزار نفر از كزاز نوزادي مي مردند و پوشش خدمات بهداشتي اوليه كمتر از 30 درصد در كل كشور بود و بيش از سه هزار پزشك خارجي در ايران بودند و بسياري از مراكز هم پزشك نداشت و بيمارستان‌هاي با كارآمدي ويژه عمدتا در 40 شهر تجمع داشتند و در كنار بيمارستان‌هاي كوچك ساير ارگان‌ها مثل هلال احمر مجموع آنها به 100 شهر هم نمي‌رسيد اما امروز بعد از گذشت 29 سال از انقلاب اسلامي، مي‌توان با افتخار ذكر كرد كه در اين زمينه يكي از پرشتابترين رشدها را داشته‌ايم .

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه توضيح داد : ميزان مرگ و مير مادران باردار به علت عوارض زايمان، در سال 83 به 27 نفر در هر صد هزار زايمان رسيد و اخيرا به 21 به هر 100 هزار زايمان رسيده كه در مناطق روستايي كاهش بيش از 20 درصد را نشان مي‌دهد كه در مقايسه با سال 56 كاهش معجزه آسايي را نشان مي‌دهد.

همچنين شاخص مرگ و مير كودكان زير 5 سال اكنون به كمتر از 130 نفر و پوشش خدمات پايه بهداشتي در روستاها به بالاي 95 درصد رسيده كه به لحاظ مشكلات حاشيه شهرها اين ميزان در شهرها حدود 92 درصد است و تقريبا هيچ كشوري به چنين شتابي دست پيدا نكرده است.

وي در خصوص طول عمر و اميد به زندگي نيز گفت: اين شاخص قبل از انقلاب اسلامي، 57 سال بود كه در حال حاضر به 73 سال براي مردان و 74 سال براي زنان رسيده‌ايم و در اين مدت مداوم حركت رو به جلويي داشته‌ايم.

به گزارش ايسنا، دكتر باقري لنكراني تصريح كرد: براي رسيدن به اين افتخارات در مجموع تلاشهاي مثبتي در كشور انجام شد كه از آن ميان مي‌توان به تشكيل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال 64 اشاره كرد كه تا قبل از اين اقدام، افتخار مهمي كسب نشد اما پس از آن و با استفاده از ظرفيت ادغام آموزش پزشكي در ارائه خدمات، شاهد رشد جهشي هم در ظرفيت‌هاي آموزشي، پژوهشي و هم خدمات رساني هستيم.

وي خاطرنشان كرد: با تشكيل اين شبكه كه بيشتر معطوف به روستاها بود و هدفگذاري اوليه آن بهداشت مادر و كودك بود دستاوردهاي شايان ذكري داشته‌ايم. در دوره جديد با توجه به تغيير بار بيماري‌ها در حال بازنگري در شرح وظايف شبكه و پوششهاي آن هستيم، زيرا در زمان احداث اين شبكه بيش از 60 درصد جمعيت كشور در روستاها بودند و امروز بيش از 60 درصد جمعيت در شهرها هستند. بار بيماريها متفاوت شده و اگر بار عمده بيماري‌ها در گذشته بيماريهاي عفوني اعم از عفونتهاي تنفسي يا عفونتهاي دستگاه گوارشي بود، امروز بار عمده به سمت بيماريهاي غير مسري و غير واگير رفته و ما بايد علاوه بر حفظ دستاوردهاي گذشته، خود را با وضعيت فعلي تطبيق دهيم كه اين در دستور كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي برنامه‌ريزي است.

وزير بهداشت تصريح كرد: به لحاظ كيفيت مقالات داخلي در دستورالعمل تعيين مراجع امتحان‌هاي ملي و كشوري توجه ويژه‌اي به مقالات كرده‌ايم و از اعضاي هياتهاي ممتحنه دانشنامه تخصصي و نيز دكتري تخصصي خواسته ايم كه به موضوع مقالات، ترجيحا مقالات منتشره داخلي يا مقالات اثر گذار بين‌المللي توجه داشته باشند و در خصوص ترجمه نيز از نهضت ترجمه در رشته‌هاي پزشكي عبور كرده‌ايم و در حال حاضر بسياري از اساتيد كتاب تاليف مي‌كنند و از جمله شاهد چند تاليف خوب در كتب مرجع در رشته‌هاي تخصصي هستيم.

وي در پاسخ به ايسنا در خصوص طرح احداث پارك زيست فن‌آوري، گفت: اين طرح جزو طرحهاي بزرگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و موافقت رييس جمهور را براي آن كسب كرده‌ايم و وزارت صنايع هم ابراز علاقمندي كرده‌ كه در صورت شكل گرفتن آن ارتقايي را در صنايع مرتبط خواهيم داشت.

دكتر باقري لنكراني در ادامه اظهار كرد: در برخي از رشته‌هاي كارداني و كارشناسي در سال آينده بومي‌گزيني خواهيم داشت و حتي‌الامكان از داوطلبان همان استان پذيرش مي‌كنيم اما در مورد برخي استانها اين ميزان بيش از نياز خود استان است كه ظرفيت‌هاي آنها در چارچوب ملي مورد مسابقه قرار مي‌گيرد.

وزير بهداشت اضافه كرد: سال 79 تعداد مقالات نمايه شده بين‌المللي كشور در رشته علوم پزشكي 300 مقاله بود كه تا دي ماه 86 به حدود دو هزار و 500 مقاله رسيده و كيفيت مقالات بهتر شده و از مقالات توصيفي به مقالات مداخله‌اي سوق يافته و توصيفات دقيق تر و علمي تر شده و از رتبه بالاي 50 در تحقيقات پزشكي امروز به رتبه حدود 29 جهان رسيده‌ايم.

در منطقه مديترانه شرقي نيز با فاصله زيادي با ساير كشورها در قله هستيم و تعداد مقالات ما امسال در علوم پزشكي دو هزار و 500 و كشور بعدي 800 مقاله است كه اين تفاوت چشمگير است.

وزير بهداشت خاطرنشان كرد: در منطقه جنوب غربي آسيا نيز تركيه در صدر قرار دارد كه در علوم پزشكي نزديك به 9 هزار مقاله دارد، زيرا تعداد بيشتري از مجلات تركيه در نمايه هاي بين‌المللي ثبت مي‌شود ولي از مجموعه 120 مجله علمي پزشكي كشور تنها چهار مجله در ISI و 27 مجله هم به نوعي در يكي از نمايه‌هاي بين‌المللي ثبت مي‌شود كه در پي ارتقاء مجلات براي ثبت نمايه‌هاي بين‌المللي هستيم تا تحقيقات ما بيشتر ديده شود.

وي تاكيد كرد: از ديگر وقايع رخ داده همسويي طرح‌هاي پژوهشي با نيازهاي كشور بود كه در جمع بندي 85، حدود 53 درصد طرحهاي پژوهشي مصوب دانشگاهها در راستاي اولويت‌هاي پژوهشي كشور بوده است.


موضوع: علمي
خبرنگار:ارغوان
تاریخ: دوشنبه15بهمن1386
کلیدواژه ها: ايران در جايگاه بيست و نهم توليد مقالات پزشكي دنياست


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 15 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/06 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر