بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: پنج شنبه 30 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

تکنولوژی جدید تلویزیون های مبتنی بر IP نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

برای شما بعنوان یک کاربر اینترنت شاید نام TCP/IP نامی تکراری باشد. برای شما بعنوان یک کاربر اینترنت شاید نام TCP/IPنامی تکراری باشد.


متن کامل:

برای شما بعنوان یک کاربر اینترنت شاید نام TCP/IPنامی تکراری باشد اما با توجه به ارتباط تنگاتنگی که موضوع مورد بحث با این پروتکل دارد بد نیست مقدمه ای رادر مورد آن  با هم مرور کنیم  .این پروتکل که امروزه پروتکل استاندارد تقریبا تمامی شبکه های کامپیوتری است  به مجموعه ای از قواعد و استاندارد هایی اطلاق میشود که کار مبادله اطلاعات را در دنیای اینترنت و بین کامپیوتر های متصل به آن، بشکل واحد و استانداردی انجام میدهند.بعبارتی تمام کامپیوتر های متصل به اینترنت برای کار با اینترنت  ملزم به اجرا و پذیرش این پروتکل هستند .این دستورالعمل های استاندارد برای کار با اینترنت بعنوان پیش فرض، توسط هرکاربر اینترنتی پذیرفته و اجرا می شود شما نیز  که در حال خواندن  این مقاله هستید حتما همین کار را کرده اید چون در غیر  این صورت  شما قادر به بهره گیری از خدمات اینترنت نخواهید بود.با اجرای این پروتکل، زبان کامپیوتر شما برای کلیه کامپیوتر های روی شبکه اینترنت که اصطلاحا online هستند قابل فهم شده و شما می توانید به کار انتقال اطلاعات روی اینترنت بپردازید.

از بین مجموعه این قوانین و استانداردها ،پروتکل IP  که یکی از این مجموعه دستورالعمل هاست وظیفه خاص تری را بعهده دارد و باعث می شود بسته های اطلاعاتی شما از یک مبدا درست با یک آدرس IP  مشخص   به یک مقصد معین با آدرسIP  مشخص هدایت شود.همان کاری که یک پستچی برای رساندن  نامه های شما  به مقصد انجام می دهد.بسته های اطلاعاتی  مذکور حاوی صفر و یک بوده  و اجزای اصلی تشکیل دهنده همان اطلاعاتی هستند که در قالب پست الکترونیک ،فایل های برنامه ،عکس ،گرافیک ،صدا و هر نوع داده دیگر توسط شما روی اینترنت به دیگران ارسال شده  یا از دیگران تحویل گرفته میشود. در این بین کامپیوتر هایی هم با اهداف مشخص هستند که تنها کارشان کمک به تسریع توزیع بسته های اطلاعاتی است و در واقع کارشان مسیر یابی و آدرس دهی بسته ها می باشد و به آنها کامپیوتر های روتر یا مسیر یاب گفته می شود.

این مقدمه از آن جهت با موضوع مورد بحث ارتباط دارد که بخاطر ویژگی های خاص پروتکل TCP/IP و هدایت سلیقه کاربران به این سمت که به هر نوع اطلاعات مورد نظرشان از هر جا دسترسی داشته باشند و بتوانند آنها را مدیریت نمایند با TCP/IP این کار برایشان مقدور شده و اپراتور های مخابراتی در سراسر جهان تصمیم به ارائه سرویس های مد نظر خود از طریق IP  دارند.این سرویس دهندگان ، به شکلی عجیب ضمن جمع آوری شبکه های قبلی خود ،سرویس های خود را روی اینترنت می برند تا رضایتمندی بیشتری را همراه با کیفیت و مدیریت بسیار بهتر به کاربرانشان هدیه بدهند. ظاهرا بشر هیچ تمایلی ندارد حد و مرزی را برای تحول در زندگی روزمره اش بشناسد .و مرتب تکنولوژی های جدید و جدیدتر را می آزماید.حقیقت این است که بشر ،دیوانه وار عرصه های علم را در می نوردد و معلوم نیست تا کجا میخواهد پیش برود.

خوب می دانید که شما با اجرای TCP/IP  از هر جای دنیا قادر به اتصال به کامپیوتر خود در خانه و مدیریت روی محتوای آن هستید.این کار امروزه برای بینندگان تلویزیونی هم میسر شده تا با تکنولوژی جدید IPTV ، برنامه های تلویزیون  را هم ،از طریق IP   و در بستر اینترنت ،در خانه در اختیار داشته باشند.و این حتما نقطه پایانی برای تلویزیون های آنالوگ ما و تلویزیونهای کابلی در دنیا خواهد بود و تاثیر زیادی بر صنعت فیلم و سینما  خواهد گذاشت.همین طوری که  می تواند راهکار مناسبی هم برای مهار ماهواره باشد تا کاربران با داشتن یک آلترناتیو مناسب که کیفیت و قابلیت های خوبی هم در اختیار می گذارد عطای ماهواره را به لقایش ببخشند. البته فراگیر شدن این تکنولوژی مدتی  طول می کشد.شاید هم  مثل تلویزیونهای کابلی قبل از آنکه ما آنرا تجربه کنیم عمر آن بسر آمده و تکنولوژی جدید تری جای آنرا بگیرد.

طبق ارزیابی نسخه آوریل 2007مجله TOTAL TELECOMM طولی نخواهد کشید به همان سبک که تلفن همراه، شبکه تلفن ثابت را متحول کرد سرویس های ارزش افزوده  که از طریق اینترنت و پروتکل IP  ارئه می شوند نیز صنعت مخابرات را بکلی متحول سازند.منظورم از سرویس های ارزش افزوده ارسال همزمان صوت، داده و تصویر  و اطلاعاتی نظیر این برای کاربر از طریق پروتکل IP می باشد.طبق آمار این مجله در حال حاضر در اروپای غربی حدود 3 میلیون کاربر تلویزیون را از طریق خطوط تلفن و بر اساس پروتکل IP می بینند.و آینده روشنی فراروی این صنعت نوپا پیش بینی می شود.

پر واضح است ارائه چنین سرویس هایی نیاز به یک بستر مخابراتی قوی دارد که متاسفانه در کشور ما چنین نیست و بنابراین تصور اینکه ما بتوانیم با وضعیت موجود ، سرویس های مد نظر  را از طریق IP  در اختیار بگیریم فعلا منتفی است مگر اینکه اینترنت با پهنای باند مناسب در اختیار کاربران  قرار گیرد..این کار به چند دلیل منطقی بسیار واجب و ضروری است یکی اینکه این تکنولوژی جزء تکنولوژی های نوین مخابراتی است و حق مسلم هر ایرانی است که از تکنولوژی های مدرن روز بهره مند باشد و از قافله پیشرفت عقب نگه داشته نشود. ثانیا با این کار، صنعت تلویزیون  و سینما را مجبور به پوست اندازی و تحرک و پویایی بیشتری می نماییم.و رضایت بیشتری را جلب خواهیم نمود.

این دفعه اولی نیست که الهام از اینترنت، زندگی و ارتباط انسانهارا با هم متحول نموده  و مسلما آخرین بار هم نخواهد بود .همه ما در طول عمر خود به چشم خود دیده ایم که اینترنت ،چگونه روزنامه ،کتاب  ،رادیو و پست ودیگر رسانه های جمعی را متحول ساخت طوریکه بسیاری برای بیان عقاید و ایده های خود دیگر حاضر به قبول زحمت چاپ و نشر نبوده و آنها را از طریق سایت یا وبلاگ به گوش مخاطبین بی شمارشان می رسانند.حتما یادتان نرفته قدیمی ها چگونه برای اینکه از حال عزیزشان خبری بگیرند در آخر نامه هایشان چه می نوشتند و چگونه نامه انها به مقصد می رسید .حتی سبک نامه نگاری ها هم کمی تا قسمتی متحول شده "ملالی نیست جز دوری شما " تبدیل به یک جمله ساده WAITE 2 C U""شده و این  همان تاثیری است که تکنولوژی بر روابط  بین انسانها دارد. و مثالهایی از این دست که فراوانند.

مسلما شمابا سرویس  VOIP(VOICE OVER IP) اشنا هستید و از آن استفاده کرده اید. امکانی که به شما اجازه برقراری یک تماس تلفنی را با هزینه ای بسیار پایین و از طریق اینترنت و بر مبنای پروتکل IP  می داد.این سرویس برای کاربران، بسیار مقرون به صرفه بود  دلیل آن عدم تصرف و بکار گیری تجهیزات فیزیکی مخابرات برای ارسال صوت یا صدای شما از مبدا به مقصد بود یعنی دکل های مخابراتی نقش چندانی در برقراری ارتباط شما نداشتند و بستر انتقال از قبل مهیا بود .همان اینترنت و یا بشکل خاص همان IP  این کار را برای شما انجام می داد. در واقع صحبت شما بشکل بسته هایی حاوی صفر و یک سوار بر IP  مسیر راه را می پیمود تا در مقصد به مشترک مورد نظرتان تحویل گردد.

امروزه دست اند کاران صنعت IT  تلاش می کنند  با امواج تلویزیونی نیز همین رفتار را داشته باشند یا بعبارتی آنرا به شکل همین بسته های حاوی صفر و یک سوار بر IP  نموده و در منزل از طریق اینترنت بشما تحویل دهند.به این تکنولوژی نوین  IPTV گفته میشود.

شما برای بهره مندی از این تکنولوژی جدید لازم است چند سالی صبر کنید چون  در حال حاضرفقط حدود 12 میلیون نفر در دنیا از این تکنولوژی برای دیدن تصاویر تلویزیونی از طریق IP بهره می گیرند که بیشتر آنها در اروپا و آمریکا هستند.شما برای اینکه مشترک IPTV  باشید به یک ارتباط با پهنای باند بالا  یا اصطلاحا سرعت بالا و یک اشتراک ساده نیاز دارید همراه با یک دستگاه IPTV  در منزل.

اما از مزایای عمده این روش  پخش برنامه های تلویزیونی ،تغییر فرمت ارسال از شکل آنالوگ امروزی به فرمتهای پیشرفته دیجیتالی است که بیننده را به شکل زاید الوصفی اقناع  می کند و امکانات بهتر وپیشرفته  تری را در اختیار او می گذارد .این امکانات مدیریتی می تواند تماشای همزمان تعداد زیادی کانالهای تلویزیونی با هم و ضبط دیجیتالی آنها ،همین طور مرور سریع یک برنامه و دسترسی به بانکهای اطلاعاتی و پایگاههای داده ای متنوعی که شبکه های تلویزیونی در اختیار کاربر میگذارند باشد.

بیننده این نوع تلویزیونها می توانند برنامه های مورد علاقه خود را برای پخش ،خودشان گلچین کرده و آنها را برای دیگران نیز ارسال نمایند.بنابر این بر خلاف سیستمهای فعلی تلویزیونی که شما امکانات مدیریتی زیادی را در اختیار ندارید و نمیتوانید پخش یک برنامه را سریعتر یا کند تر یا متوقف نمایید در IPTV  همه این کار ها برای شما بسیار ابتدایی و آسان خواهد بود .

همچنین شما با این تکنولوژی جدید به آرشیو اطلاعات و برنامه ها و فیلم های آن شبکه تلویزیونی هم دسترسی خواهید داشت و همزمان نیز قادر خواهید بود از خدمات وب و VOD(VIDEO ON DEMAND)  یا ویدیو های درخواستی هم استفاده کنید  و در همان لحظه هم از VOIP(VOICE OVER IP) بهره مند باشید یعنی از تلفن اینترنتی هم استفاده نمایید .همه اینها مدیون اینترنت  و IP  است .

با تحولی که در کیفیت دریافت شبکه های تلویزیونی ایجاد خواهد شد شما مجبور می شوید با دنیای آنالوگ فعلی تان خداحافظی کرده و خانه خود را با تلویزیون های دیجیتال قرن 21 بیارایید.تلویزیونهایی با مارک HDTV که  برنامه ها را با فرمت دیجیتال پخش می نمایند و بسیار رضایتبخش  می باشند.

ناگفته نماند تکنولوژی جدید از همان بستر مخابراتی خطوط تلفن برای شما برنامه یتان را ارسال خواهد نمود و بنابر این شما با خط تلفن خانه خود قادر خواهید بود تلویزیون تماشا کنید اما  با کیفیتی بی نظیر و با فرمتهای جدید، پیشرفته و دیجیتالی.

در واقع با این تکنولوژی، یک محیط متعامل دو طرفه بین بیننده تلویزیون و راهنمای شبکه های تلویزیونی برقرار می شود که بیننده می تواند از این محیط دو سویه ارتباطی تمام نیازمندیهای خود را مرتفع نمایدوآنها را بشکل گسترده ای مدیریت کند.دیدن  IPTV یک حسن بزرگ دیگر هم دارد و آن این است که شما را از شر تبلیغات تلویزیونی با این شکل و شمایل آزار دهنده کنونی اش  راحت می کند!!!!!.


موضوع: كامپيوتر
نویسنده: مهندس محمد قوامي
تاریخ درج پنج شنبه 29 آذر 1386
کلیدواژه ها: تکنولوژی جدید تلویزیون های مبتنی بر IP

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 10 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر