بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

GPRS نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
اما بشنویم از یکی از این سرویس های بسیار نوین و در حال تولد درشبکه GSM موبایل  ایران ،منظورم سرویس GPRS است.
آیا تاکنون می دانستید درهنگام حرکت و رفت و آمد، بدون هیچ زحمتی می توانید به شبکه جهانی اینترنت متصل باشید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک گوشی با قابلیت GPRS است.
(General Packet Radio Service) GPRS
سرویسی است که از طریق آن شما همیشه و همه جا آنلاین بوده و می توانید از اینترنت استفاده نمایید. شما می توانید از طریق لپ تاپ، رایانه دستی (PDA) یا مرورگر WAP  روی گوشی خود در کمترین زمان به اینترنت متصل شوید
آقاي مهندس محمد قوامي

متن کامل:
بنام خدا
 
GPRS چیست؟
 
موبایلهای خود را آماده کنید تا بزودی از خدمات اینترنتی به آسانی  و بصورت 24 ساعته استفاده کنید.شرکت زیمنس الگوی این سرویس  را در شرکت مخابرات ایران پیاده سازی نموده و قرار است تا چند ماه آینده این پروژه یعنی آپدیت نمودن شبکه GSM  مخابرات ایران به مناقصه گذاشته شود. بنده نیز مثل شما لحظه شماری میکنم تا این سرویس بسیار کارآمد هر چه زودتر در اختیار هموطنان عزیز قرار بگیرد. با بهره برداری از این سرویس  شما قادر خواهید بود خدمات اینترنت مثل بررسی و پاسخ دهی به نامه های موجود در صندوق پست الکترونیکی خودتان  و یا گشت و گذار در صفحات وب را از طریق گوشی موبایل خود(مرورگر WAP مجهز شده روی گوشی تان) انجام دهید و تجربه جدید و مهیجی را به مجموعه تجربیات قبلی خود بیفزایید.
قبل از آن بهتر است در یک مقایسه ساده با نحوه کار موبایل آشنا شویم و پس از آن به سرویس در حال تولد GPRS بپردازیم.
 
به طور خلاصه شبکه تلفن ثابت مشخصات زیر را دارا می باشد:
-1
هویت یا شناسایی مشترک
2
- مکان مشخص جهت تماس گرفته شدن با آن
 -3
محل ثبتهزینه مکالمات و یا اصطلاحاّCHARGING
 -4
ارائه سرویسهای جانبی

درتلفن ثابت "هویت " مشترک ،مشخص است . مخابرات باکشیدن دو رشته سیم مسی تا منزل یا محل کارمشترک و دادن بوق به مشترک و نصب سخت افزارهای لازم برای مشترک این کار را برای وی انجام داده است. یعنی برای سوئیچ های مخابراتی از همان زمانی که مشترک گوشی را بر میدارد با دریافت و ارسال یکسری علائم که به آن سیگنال گفته می شود هویت و نوع خواسته مشترک قابل تشخیص است . به عنوان مثال وقتی مشترک گوشی را در منزل بردارد با ارسال سیگنالی بنام off hook به سوئیچ می فهماند می خواهد تون شماره گیری را از مرکز مخابرات مربوطه دریافت دارد وبعد از دریافت بوق شماره گیری، نسبت به ارسال ارقام شماره گیری اقدام کند. مرکز مخابرات با دریافت این سیگنال، بوق شماره گیری یا اصطلاحاdial tone را روی این زوج سیم مسی ذکر شده برای این مشترک ارسال می نماید واین داستان زیبا همچنان ادامه می یابد تا مکالمه برقرار شده و به پایان برسد...پس مرحله اول در شبکه مخابرات "هویت" یا شناسایی معتبربودن مشترک است .

"مکان" مشترک نیز دقیقا مشخص است و این دیگر نیاز به توضیح ندارد یعنیسوئیچ هنگامی که کسی با یک مشترک صاحب یک شماره منحصربفرد کار دارد راحت آن را پیدا کرده و به آنزنگ می زند.(اینکار در سوئیچ با سیم کشی های بسیار ماهرانه ای انجام می شود یعنی یک مدار صحبت بین یک مبدإ و یک مقصد برقرار می شود.)از لحاظ سخت افزاری موقعیت هر شماره مشترک که سوئیچ آن مشترک راصرفاّ با همین شماره می شناسد روی یک کارت  مینیاتوری سخت افزاری  منحصر بفرد روی سوئیچ مخابراتی مشخص می شود و سوئیچ با امکانات نرم افزاری که دارد از جای آن کاملا مطلع است.یعنی شماره اسلات آنرا خوب می داند.
 قسمت بعدی " محل ثبت شارژینگ یا هزینه مکالمات  است یعنی مشترک هرچقدر با تلفنخود به دیگران زنگ بزند هزینه آن  درسوئیچی که به آن متصل است ثبت و ضبط می شود تا از روی آن برای مشترک قبض صادر گردد.
قسمت بعدی " ارائه سرویسهای جانبی " است مثل نمایشگر شماره تلفن و انتقالمکالمه و ... که همه اینها در نرم افزار نگهداری سوئیچ مخابراتی سرویس دهنده قابل استفاده و یا ارائه است.
 
در شبکه موبایل ما یک وسیله به نام گوشی موبایل داریم که بدون سیم است واز لحاظ فیزیکی به جایی متصل نیست و هرلحظه مکان خود را تغییر می دهد وممکن است  در یک روز در نقاط مختلف کشورو یا حتی جهان حرکت کند. بد نیست بدانیم موبایل ایران امروزه امکان استفاده در بسیاری از کشورهای منطقه خودمان و اروپا را دارد و قرار است در آینده با انجام توافقات کشورها این سرویس که به سرویس رومینگ معروف است در همه کشورهای دیگر قابل استفاده باشد. با این فرض مشترک موبایل ایران در همه جای دنیا خواهد توانست از موبایل خود استفاده نماید و دیگر، کشور محل استفاده مهم نخواهد بود. البته برای استفاده از رومینگ هزینه هایی پرداخت می شود و محدودیت هایی نیز از طرف کشورها اعمال می گردد .مثلا مشترک خواهان رومینگ اگر بیش از 200 دلار صحبت کند این حق برای مخابرات محفوظ است تا بطور اتوماتیک نسبت به قطع شماره اقدام نماید.حالا سوال این است که چگونه باید چهار مشخصه بالا را برای موبایل  پیاده سازی کرد؟ قبل از هر چیز ذکر این مورد ضروری است که گوشی موبایل بصورت بیسیم  (wireless)  از طریق امواج الکترو مغناطیسی با آنتنی که به آن BTS گفته میشود ارتباط دارد و از طریق آنبه شبکه موبایل وصل می شود. در موبایل به جای دو رشته سیم مسی از امواج الکترومغناطیسی که فرکانس بالایی دارند استفاده شده.در واقع گوشی های شما مثل رادیو های دوطرفه هستند که با این امواج با فرکانس بالا اطلاعات را مبادله می نمایند. فعلا منظور از اطلاعات، اطلاعات صحبت بوده و در آینده ای نزدیک دیتا (اینترنت)نیز خواهد توانست از طریق این امواج جابجا شود چیزی که اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) از همان ابتدا به مشترکین اش وعده داده بود و در حال اجرای آن است .این شرکت که نزدیک به نصف سهام آن از یک شرکت آفریقای جنوبی است، اولین بانی استفاده از GPRS  برای استفاده از اینترنت در ایران است.
تعیین هویت:
در موبایل به علت تغییر مکان مشترک نیاز به مرکزیداریم که اطلاعات تمام مشترکین یک کشور و یا یک شرکت ارائه دهنده سرویسموبایل در آن ثبت شود تا هر وقت شبکه نیاز داشت در اختیار شبکه قرارگیرد(این کار درمورد تلفن ثابت در همان مرکز سرویس دهنده به شما انجام میگیرد) به این مرکز  HLR  گفته می شود(Home Location Register) این مرکزها بهصورت متمرکز در یک یا بعضاّ در نقاط محدودی از یک کشور ایجاد می شود.  در ایران، اصفهان، تهران، کیش، تبریز، و مشهد صاحب این نرم افزارهای پیشرفته HLR  هستند.برای اینکه یک مشترک امکان استفاده از شبکه را داشته باشد به مشترککارتی به نام SIM (Subscriber Identity Module) کارت داده می شود که اینکارت وسیله شناسایی مشترک در شبکه است - پس اگر SIM کارت در گوشی موبایلقرار گیرد و تعاریف مخصوص آن قبلاّ در HLR ثبت شده باشد  مشترک می تواند هر کجا ازکشور که برود امکان تماس گرفتن و یا تماس گرفته شدن را دارا باشد.  این فرایند یعنی شناسایی سیم کارت و تعیین اعتبار تماس برای وی در زمان بسیار ناچیزی انجام می شود طوری که اصلاّ این زمان  برای استفاده کننده محسوس نیست.مکان مشترک در شبکه موبایل
هنگامی که یک مشترک در شبکه حرکت می کند با تکنیکهایی ،آخرین مکان آن در HLR ثبت می شود بنابراین هر کسبخواهد به یک موبایل زنگ بزند آخرین مکان آن از HLR پرسیده می شود و بعدبه موبایل زنگ می خورد.
ثبت charging یا هزینه مکالماتثبت مقدار هزینه مکالمه موبایل در آخرین سوئیچی که به موبایل سرویس می دهد انجام می گیرد.مثلا مشترکی که از تهران به سمت مازندران رفته و از آنجا قصد سفر به  مشهد را داردودرطی مسیر چندین بار با نقاط مختلف تماس گرفته است هنگامی که در محدودهتهران بوده شارژینگ مربوطه در سوئیچ تهرانثبت شده و در مازندران در سوئیچ مازندران و در مشهد هم در سوئیچ مشهد ثبت می شود. در آخر هم کلیه هزینه مکالمات از سراسر کشور به اداره مرکزی در تهران که مرکزصورتحساب است ارسال می شود و بعداز جمع بندی و محاسبه، برای مشترک صورتحسابارسال می شود(در تلفن ثابت تمام هزینه های مکالمه در مرکز سرویس دهنده ثبتمی شود(.
ارئه سرویسهای جانبی
این سرویسها توسط آخرین سوئیچ سرویس دهنده به موبایل از طریق HLR سوال میشود که چه سرویسهایی باید در اختیار مشترک گذاشته شود مثل انتقال مکالمه - انتظار مکالمه - نمایشگر شماره و .. و سپس آن سرویس ها توسط آخرین سوئیچسرویس دهنده در اختیار مشترک قرار می گیرد.(در تلفن ثابت همان سوئیچ محلیکه تلفن به آن وصل است این کار را انجام می دهد).
اما بشنویم از یکی از این سرویس های بسیار نوین و در حال تولد درشبکه GSM موبایل  ایران ،منظورم سرویس GPRS است.
آیا تاکنون می دانستید درهنگام حرکت و رفت و آمد، بدون هیچ زحمتی می توانید به شبکه جهانیاینترنت متصل باشید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک گوشی با قابلیت GPRS است.
(General Packet Radio Service) GPRS
سرویسی است که از طریق آن شماهمیشه و همه جا آنلاین بوده و می توانید از اینترنت استفاده نمایید. شمامی توانید از طریق لپ تاپ، رایانه دستی (PDA) یا مرورگر WAP  روی گوشی خوددر کمترین زمان به اینترنت متصل شوید. همان گونه که شاید اطلاع داشته باشید اطلاعات مبادله شده روی اینترنت از هر نوع قلم داده ای که می خواهد باشد چه صفحات وب و چه E-MAIL همه بصورت بسته هایی با شماره سریال و بدنبال هم ، دریافت و ارسال می شوند(PACKET SWITCHING)این بسته ها آدرس فرستنده و گیرنده را با خود حمل می کنند. تصور کنید مثل نامه ای که آدرس فرستنده و گیرنده داشته باشد البته در اینترنت همه چیز بصورت 0 و 1 ارسال و دریافت می شود.حسن این پکت ها در این است که اگر بدلائلی مثل نویز، خرابی ماهواره و یا هر دلیل دیگر یک یا چند بسته، درست به مقصد نرسید نیازی به ارسال مجدد تمام بسته ها به یک مقصد مشخص نیست، بلکه همان بسته های تخریب شده مجدداّ ارسال می گردد از طرفی بسته های دنبال هم لزومی ندارد همه از یک روتر مسیریاب به مقصد هدایت شوند.هر بسته می تواند برحسب توزیع بار ترافیکی که توسط کامپیوتر های خاصی با همین منظور یعنی مسیریابی در بین راه هستند یا همان روتر ها از مسیر خاصی هدایت شود و این به روانی شبکه اینترنت کمک می کند.

چگونه می توان به
GPRS متصل شد؟
 تنظیمات GPRS بطور خودکار به گوشی شما ارسال می شود.قبل از ارسال اینتنظیمات، پیغامی ارسال خواهد شد و در صورت تایید، تنظیمات لازم به تلفنهمراه شما منتقل می شود. این سرویس برای کلیه مشترکین تلفن همراه که گوشی با قابلیت GPRS دارند،موجود می باشد. ناگفته نماند گوشی شما حتما GPRS  را دارد پس نگران نباشید.از آنجا که شما با GPRSهمیشه آنلاین هستید! صرفاً برای ارسال و دریافت اطلاعاتهزینه می پردازید. بنابراین نگران هزینه آنلاین بودن خود نباشید.

سرعت و راحتی اینترنتبا اینترنت مربوط به  GPRS روی موبایل شما ،مرور اینترنت یا ذخیره اطلاعات (download) به سادگی و با سرعتی بالاامکانپذیر است. همیشه اولین چیزی که روی گوشی شما ظاهر می شود، متن ها ولینک های موجود در صفحه است تا سرعت شما برای دسترسی به داده های موردنظرتان افزایش یابد. در مورد هزینه اینکار هم بدانید که صرفاًٌ زمانی هزینه به حساب شما منظور می شود که داده ای ارسال و یادریافت کرده باشید. همین! شما برای متصل ماندن به شبکه جهانی هزینه ای نمیپردازید. این منصفانه است زیرا شما فقط پول آنچه را مصرف می کنید میپردازید.

تعرفه GPRSبطور کلی حجم داده ها براساس بایت سنجیده می شود. همانطور که میدانید، حدوداً به هر 1000 بایت یک کیلوبایت (KB) و به هر 1000 کیلوبایت یکمگابایت (MB) می گویند. شما به آسانی می توانید در هرلحظه هزینه های خودرا محاسبه کنید. کافی است تا تعداد بایت هایی که ارسال یا دریافت کرده ایدرا در تعرفه ضرب کنید.این تعرفه حتما در ابتدای راه اندازی به شما گفته خواهد شد.نحوه استفاده از این سرویس و تنظیمات گوشیتان نیز از طریق SMS برایتان ارسال خواهد شد.به خاطر داشته باشید که کارکرد دیتای شما شامل کلیه اطلاعاتیخواهد بود که توسط خود شما یا به صورت خودکار از گوشی، رایانه دستی یا لپتاپ شما ارسال و یا دریافت می گردد.  
شبکه GPRS چیست؟
شبکه GPRS که مخفف عبارت General Packet Radio Service میباشد یک شبکه خصوصی "همیشه روشن" برای دیتاست.منظور از دیتا اطلاعاتی غیر از صحبت است. این سیستم از شبکه تلفن سلولی GSM موجود برای ارسال و دریافت دیتا برمبنای TCP/IP به دستگاههای موبایل مجهز به GPRS استفاده میکند.تی سی پی آی پی مجموعه قوانین استاندارد شده ای است که به کاربران اینترنت اجازه استفاده از اینترنت را می دهد و تمام سرویس های اینترنتی را برای همه ما قابل دسترس می سازد.
آدرسهای IP خصوصی بصورت دینامیکی در شبکه به دستگاههای موبایل اختصاص می یابد. بدین ترتیب آدرسهای IP اختصاص یافته به دستگاههای GPRS از بیرون شبکه GPRS قابل آدرس دهی نیستند. بعبارت دیگر این دستگاهها را نمیتوان از داخل اینترنت رویت کرد.
اینترنت و GPRS بیشتر برای قسمت کلاینت طراحی شده اند که مستقیما توسط مودم یا روتر (Router) عمل میکند.کلاینت یعنی کاربری که فقط از سرویس فراهم شده استفاده می کند .این مفهوم در اینترنت در نقطه مقابل سرور قرار دارد. معنای این گفته ها آنست که میتوانید براحتی به اینترنت وصل شوید اما به این راحتی ها نخواهید توانست دستگاه موبایل GPRS دار خود را به سرور تبدیل کنید.سرور به کامپیوتر هایی در شبکه اینترنت میگویند که خدماتی را بشما ارائه میکند مثل سرور یاهو یا گوگل و......
سه کلاس یا طبقه کاری برای دستگاههای GPRS وجود دارد که در عمل فقط کلاس B موجود است.
کلاس A - همزمان در حالتهای GSM و GPRS کار میکند بنحویکه صوت و دیتای مربوط به اینترنت  را در یک لحظه برقرار میسازد.
کلاس B - همزمان در حالتهای GSM و GPRS کار میکند اما نمیتواند دو ارتباط را در یک لحظه حفظ کند.
کلاس C - در هر دو حالت GSM و GPRS کار میکند اما نه در یک زمان.
بعضی از کامپیوترهای لپ تاپ مجهز به کارت تلفن GPRS هستند و برای راه اندازی آنها باید فقط یک "سیمکارت" موبایل در آنها قرار داد تا اینترنت وصل شود.امروزه شاهد لپ تاپ هایی هستیم که دارای آنتن باریکی در کنار خود هستند و برای استفاده اینترنت از GPRS  طراحی شده اند.
اگر لپ تاپ شما مجهز به این قابلیت نیست آنگاه باید نسبت به خرید و نصب کارت GSM/GPRS اقدام کنید. واضح است که برای اتصال به اینترنت نیاز به سرویس دهنده ای دارید که باید در محل اقامت شما وجود داشته باشد.واینترنت بیسیم را هم ارائه کند.
پیاده سازیشبکه GPRS
ساده ترین روش پیادهسازی GPRS استفاده از ساختار شبکه GSM می باشد. به همبن منظور نیاز به تغییرات سختافزاری و نرم افزاری در ساختار موجود شبکه GSM می باشد که مهم ترین تغییر سختافزاری اضافه نمودن یونیت (Packet Control Unit)PCU در گره BSC می باشد. در گرههای  BTS,HLR و MSC/VLR تنها نیاز به تغییرات نرم افزاری می باشد که با توجه بهگستردگی گره های BTS اعمال تغییرات نرم افزاری را می توان به صورت Remote و بدونحضور فیزیکی در سایت انجامداد. در خصوص GPRS MS به جز تغییرات نرم افزاری،مهم ترین تغییر سخت افزاری عبارت است از تغییراتی بر رویپاور MS تا بتواند سرویسهای GPRS را پشتیبانی نماید. قرار شده کار بروزرسانی سیستم موبایل ایران جهت استفاده از GPRS در چند ماهه آتی شروع شود.
با آرزوی توفیق
برادر کوچک شما محمد قوامی
 

موضوع: كامپيوتر
نویسنده: محمد قوامي
تاریخ درج شنبه 17 شهريور 1386
کلیدواژه ها: GPRS

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 24 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/17 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر