بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

گیاهان دارویی نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
در طب سنتي ايران گياهان دارويي جايگاه بسيار ويژه اي دارند...
متن کامل:

 

فوايد گياهان خوراكي

در طب سنتي ايران گياهان دارويي جايگاه بسيار ويژه اي دارند. چنانكه در تاليفات دانشمندان ايراني نظير ابن سينا درمان بيماريها را با گياهان دارويي مشاهده مي كنيم. با توجه به گونه هاي مختلف گياهان دارويي در ايران آشنايي با خواص اين گياهان بسيار مفيد مي باشد. البته آشنايي در مورد گونه هاي ديگر نيازمند تحقيق و پژوهش بيشتر مي باشد. در اين قسمت مي توانيد خواص تعدادي از اين گياهان را كه معروف و در دسترس همه هستند، ببينيد:

پياز: طبيعت پياز گرم ومرطوب است .در روايت است پياز بخوريد كه فايده بسيار دارد؛بوي دهان را مي برد و آن را خوشبو مي سازد و‌لثه را محكم مي سازد.آب پياز براي دفع سنگ كليه و مثانه مفيد است.

 ترب:گرم و خشك است،خوردن آن باعث روييدن موي ريخته ميگردد ،آب آن كشنده ي كرم است، ماليدن آن بر بدن مانع نزديكي حشرات به بدن مي گردد.

سير: گرم و خشك است.خواص زيادي دارد،محرك باه،عطش آور و ضد عفوني كننده است. در روايات هفتاد فايده براي آن ذكر شده است.

كاهو: سرد و مرطوب،ماليدن ان با روغن گل سرخ براي سر درد و جلاي چشم  نافع است.ساييدن و ماليدنِ خشك آن جهت زهر گژدم و رتيل و برگ و ساقه آن مانند خشخاش مفيد است وبا سركه اشتهاآور است.

اسفناج: اين گياه زود هضم است وداراي آهن است ،دربيماري هاي سينه،تب،درد ريه ها و دمل مفيد است،عصاره ي آن با شكر براي يرقان و سنگ كليه مفيد است.

ريحان: ريحان از جمله سبزيجات دارويي است كه خواص زيادي دارد.ريحان داروي مفيدي براي افراد كم خون به شمار مي رود،چون مقدار زيادي آهن‌ِ قابل جذب دارد و در ساختن گلبول هاي قرمز موثر است.ريحان اشتها آور است و براي اطفال ضعيف بهترين دارو است،ريحان حافظه را نيرو           مي بخشد و از بالا رفتن فشار خون و از ازدياد اوره جلوگيري مي نمايد.ريحان در فعال كردن كبد و كليه ها و تصفيه خون موثر است،عضلات قلب را تقويت نموده و از بيمايهاي قلبي جلو گيري مي كند.ريحان براي شادابي پوست و فعاليت هاي بدني مفيد است،ويتامين هاي لازم را به بدن     مي رساند . مصرف آن براي ضعف بينايي چشم مفيد است و براي كساني كه دچار سوء هاضمه و ضعف دستگاه گوارش هستند مفيد است و كبد را فعال مي سازد.

نعناء: داراي خواص بسيار است.نعناء محرك است ، دستگاه گوارش و آميزش را به كار وامي دارد. يك فنجان دم كرده آن پس از غذا براي رفع اختلال گوارش مناسب بوده و عمل هضم را آسان مينمايد.براي دل درد، استفراغ، سرگيجه،سر درد و خواب آلودگي مفيد است.                                           نعناء دارويي خوب براي كبد است ،نعناء گرم و خشك است و به هضم غذا كمك مي كند.          

مصرف چاي نعناء موجب كاهش هورمون مردانه ي تستوسترون آزاد يا فعال در خون زنان ونيز افزايش چندين هورمون زنانه مي شود.نو شيدن دو بار در روز چاي نعناء سطح هورمون هاي مردانه را كه موجب  رويش موي زايدو غير طبيعي بر روي شكم،سينه و صورت مي شود،كاهش مي دهد.

كرفس: گرم،مرطوب،مقوي، اشتها آور و داراي كلسيم است.براي رماتيسم مفيد است.شيره برگ كرفس براي درمان تب هاي مالاريا مفيد است.كرفس كليه و مثانه را از سنگ پاك مي كندو مجاري ادرار را ضد عفوني مي كند

كلم: از خانواده سبزيجات خوردني است و داراي ويتامين وآهن مي باشد و براي افراد كم خون وكساني كه سر گيجه دارند مفيد است و آن را ضد سرطان دانسته اند.

رازيانه: رازيانه سرشار از ويتامين هاي A,B,C،فسفر و آهك است.براي رفع خستگي صورت و برطرف شدن چين و چروك پوست،نيم قاشق سوپخوري تخم رازيانه را در آسياب نرم كنيد ،سپس آن را در ظرف كوچكي بريزيد و روي آن آب جوش بريزيدو با حوله اي روي سر را بپوشانيد  تا بخاري كه از آن بلند مي شود به سر و صورت برسد.خوردن اين گياه در دو ماه اول حاملگي در دختر شدن بچه تاثير بسزايي دارد.

برگ چغندر: سرد و مرطوب و جهت رعشه و تحريك باه مفيد است.براي درد مفاصل و نقرس و كليه و مثانه مفيد ي باشد.

مرزه: گياهي است كه خام و پخته ي آن مصرف مي شود ،گرم و خشك است،بلغم را از بين   مي برد خوردن آن با نبات براي دفع قولنج مفيد است.

بنفشه: سرد است ،مسهل صفرا و مسكن و براي حالت تب و اعتدال خون موثر است.

ختمي: حكماي قديم مانند ابو علي سيناو زكرياي زاري براي رفع گلو درد،درد دندان وناراحتي هاي

لثه، درد معده،ورم روده،سرفه،سنگ كليه،بيماري هاي عصبي وزنبورگزيدگي تجويز مي كردند.                 ختمي نرم كننده است لذا تحريكات پوستي رابرطرف ميكندوبراي رفع ورم ملتحمه چشم مفيداست.ختمي براي تهيه محلول چشمي بدين نحو به كارگرفته ميشود.يك قاشق غذا خودي گل ختمي را در يك استكان آب جوش به مدت5 دقيقه مي جوشانند و نيم گرم از آن را با چشم شستشو مي دهند و از اين محصول مي توان براي غره غره گلو و در بيماري هاي پوستي به صورت سشتشوي جلدي استفاده كرد. خداوند در اين گياه كه بسياردر منازل ديده مي شود در تمام آن اثرات شفابخش قرار داده است.تاثيرات آن در دستگاه تنفس و در دستگاه گوارش و در دستگاه ادراري سنگ كليه بيماري مثانه و كمي ترشح ادرار در بيماري هاي پوستي،زخمها،اماسهاي پوستي،ورم دهان وآب و دفع خلط سينه مي باشد.

گشنيز: قلب را تقويت مي كند ،رنگ سرخ يا سفيد مايل به حرارت و خشكي است مفرح روح و مسكن اعصاب مي باشد.

كاسني: سرد و مرطوب است و خون را بند مي آورد،براي درد سر و سر گيجه سود بخش است.اين گياه براي گزيدگي عقرب مناسب است و در روايات بسيار از اين گياه مدح شده است.

گل نسترن: خوشبو و مقوي جگر مي باشد،براي دستگاه تنفس مفيد ،مسكن حرارت وخون 

و تشنگي و صفرا و التهاب معده با رازيانه و روغن گل سرخ براي سرطان مفيد است.

تره: براي نفخ شكم خوب است ، گرم و خشك مي باشد،خوردن آن قبل از خواب مانع ترس است،15 گرم از گرد خشك آن خون بواسير را قطع مي كند و محرك باه مي باشد.

ترخون: گرم و خشك است،معمولا با غذا مصرف مي شود،خوش طعم وداري خواص و داراي انواع ويتامين ها مي باشد وبه هضم غذا كمك مي كند.

 

 

 


موضوع: پزشكي
نویسنده: محمد غلامزاده
تاریخ درج سه شنبه 13شهريور1386
کلیدواژه ها: فوائد گیاهان دارویی

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 11 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر