بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

کتاب؛ اسطرلاب اسرار خدا نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

« اِقرَاء بِاسمِ رَبِّک الَّذي خَلَق... » بخوان؛ اين اولين گفته خدا با برگزيده ترين پيامبرانش است. بخوان تا هدف خلقت به دست آيد، تا دين خدا استوار شود، انسان به کمال و آفرينش به هدف خود برسد. بخوان که کتاب، برترين معجزه جاويد آفرينش و چراغ هدايت و لطف بي‏پايان حضرت حق بر انسان است؛ اسطرلاب اسرار خدا و آينه‏اي است که معاني نهفته در درون آفريده‏ها را روشن مي‏کند و آن‏ها را از پسِ پرده مرور زمان و بُعدِ مکان حاضر مي‏سازد.


متن کامل:

کتاب نسيم بهاري است که روح و روان انسان را طراوت مي‏بخشد و زلال دانشي که در کتاب موج مي‏زند، تشنگي جان را سيراب مي‏کند. کتاب مائده‏اي آسماني براي روح است که انسان در پناهش از حضيض و گرداب جهل به بلنداي دانش مي‏رسد و از تاريکي غفلت به روشني دانايي پا مي‏نهد. پس متواضعانه قامت بلند ذهن را در برابرش خم کنيم و گراميش بداريم. روز کتاب و کتابخواني بر پيروان بزرگ ترين کتاب خلقت، «قرآن مجيد» گرامي باد.

کتاب ميراثي ماندگار

کتاب ميراثي ماندگار، پديده اي باشکوه و با ارزش و عنصري رشد آفرين و روشنگر در پهنه زندگي بشر است. در عظمت و شرافت کتاب همين بس که خداي متعال به آن سوگند ياد مي‏کند: «قسم به قلم و آن چه مي‏نويسند». افتخار ما نيز در اين است که فرهنگ ديني ما ـ يعني آيين مقدس اسلام ـ مبتني بر ارزش بينش و دانش و ارجمندي کتاب و کتابت است و خداوند منان معجزه ابدي آخرين و محبوب ترين فرستاده اش را يک کتاب که سرامد همه کتاب هاي عظيم است، قرار داده.

نقش برجسته، والا، حساس و سازنده کتاب در پويش هاي تکامل آفرين فردي و اجتماعي ناشي از گستردگي روح ارزشي دانش و بينش و ابهت و اهميت فرهنگ مکتوب در تاريخ بشري است، در اهميت عنصر کتاب براي تکامل جامعه انساني همين بس که تمامي اديان آسماني و رجال بزرگ تاريخ بشري، از طريق کتاب جاودانه مانده اند و روابط فرهنگي جوامع بشري نيز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگي تقويت شده است.

همه فرهنگ ها با کتاب آغاز مي شوند، با کتاب مي بالند و تجربه هاي خود را به کتاب مي سپارند. اسلام، دين انديشه و معرفت، دين دانش و کتاب و معنويت است. چنانکه مي توان گفت اصولاً آيين آسماني ما، پرچم دار کتاب و کتابخواني در زمين است. اندکي تأمل و کاوش در لابلاي اوراق زرين تاريخ اسلام، اين حقيقت را به روشني مي نماياند.

کتاب هايي از جنس نور

کتاب گوهر گران بهايي است و قرآن که بزرگ ترين و آموزنده‏ترين کتاب آفرينش است جوهر همه جواهرات گران بهاست. هدايت گري آسماني و خورشيدي گرمابخش است که شميم عطرش مشام جان را از مستي معرفت و شناخت لبريز مي کند. کتاب خدا گوهر گران بها و يکي از دو مرکز «ثقل» و نقطه کانوني است که آخرين رسول خدا در هندسه لايتناهي اسلام به امانت گذاشته و ريسماني براي صعود، که هرکس به آن چنگ زند از ژرفاي جهالت و تاريکي به اوج نورانيت آسمان دانايي مي رسد و حديث «اني تارکم... » منشور ثغلين، ترجماني از اين امانت است.

... و «نهج البلاغه» که فخر و زينت بخش همه کتاب‏هاست درياي پرشور بينش‏، پند، روشنگري، معرفت و خداشناسي است که روح مشتاق خواننده را به بلنداي آسمانِ فهم و درک مي‏برد و کدورت، کج فهمي و کژي را مي‏زدايد و به گوهر معرفت و شناخت آراسته مي‏کند.

... و «صحيفه سجاديه» که با شيرين‏ترين بيان، جامع درياي راز و نياز و مناجات با پروردگار هستي است.

اين کتاب هاي آسماني در نورانيت و معنويت عالي‏ترين، در فصاحت و بلاغت شريف‏ترين، در معرفت و شناخت بهترين و در علم و ادب برترين هستند. بياييد روز کتاب و کتابخواني را با اين گوهرها آذين ببنديم و آنها را گرامي بداريم.

کتاب و کتابخواني

مي توان فضل و معرفت انسان را با محک عشق و گرايش او به کتاب و کتابخواني سنجيد و با اين سنجش از گوهر آدميان عيار گرفت. کتاب خواندن شکستن حصار جهل و ناداني و بيرون رفتن از زندان تاريک نا آگاهي و قدم گذاشتن به دنياي روشن و پر تحرک دانايي و آگاهي است؛ پس کتاب خواندن کسب آزادي است. پاينده باد رهايي و آزادي از جهالت.

اگر فقط روزي يک بار روح آزرده از دود و دم ترديدها و ناداني‏ها و سر و صداي خودکامي‏ها را در زلال چشمه کتاب‏هاي راه ‏نما شست و شو دهيم، هرگز غبار خطا و اشتباه و آلودگي ندانستن و نفهميدن روحمان را بيمار نخواهد کرد. کافي است يک کتاب خوب انتخاب کني و ورق‏هايش را يکي پس از ديگري از صفحه ذهن و ديده بگذراني، تا قفس کوچک روزمرگي زندگي‏ات بشکند و از بيرون به گرداب تشويش‏ها و هيجاناتي که در آن غرق شده‏اي بنگري. از سيلاب تند گذر زمان سر بلند کني و به فرا سو نظر بيندازي. پرده‏هاي مکان را کنار بزني و تا دورترها بروي. کتاب بابي است براي پرواز ذهن و خيال، آفرين به بالي که به آسمان خوبي‏ها پروازت دهد.

جايگاه کتاب در عصر ارتباطات مجازي

کتاب و کتابخواني، هنوز در ميان مخاطبان و علاقه مندان به مطالعه و تحقيق جايگاه ويژه خود را دارد و بخشي از سبد فرهنگي اين اقشار را به خود اختصاص مي دهد. در شرايط کنوني و برغم توسعه گسترده و حيرت آور فناوري هاي جديد ارتباطي و شبکه ارتباطات مجازي در جهان، تاليف و انتشار کتاب و کتابخواني همانند روزنامه و روزنامه خواني همچنان جايگاه و اهميت و نقش خود را داراست و هيچکس نمي تواند مدعي شود که روش سنتي در سايه ي شيوه هاي جديد و مدرن اطلاع رساني و کسب آگاهي قرار گرفته هر چند تکنولوژي جديد تحول عظيم و شگرفي در اين عرصه ايجاد کرده است و کسي نمي تواند منکر اين دگرگوني شود. بلکه بايد گفت که فناوري هاي جديد به صورت جدي به کمک روش هاي سنتي آمده و البته تاثيرات خود را بر ميزان اطلاعات و آگاهي افراد جوامع گذارده است. هر روز رسانه اي فرهنگ پرور به جمع فرهنگ سازان جهان انديشه راه مي يابد، اما هرگز از قدر و منزلت کتاب کاسته نمي شود و غباري بر آيينه خورشيد کتاب نمي نشيند. گشت و گذار در هيچ صحرايي به اندازه گرداندن ديده بر روي برگ هاي کتاب طراوت بخش نيست.

اشاعه فرهنگ کتابخواني؛ وظيفه اي خطير

وظيفه همه افراد فرهيخته و همه نهادهاي فرهنگي کشور است که در اشاعه و گسترش کتاب و ترويج و تقويت هرچه بيشتر کتابخواني اهتمام ورزند و در يک کلام، همه درد آشنايان و دل اگاهان به منظور بسيج همگاني براي گسترش فرهنگ کتاب و کتابخواني بپا خيزند تا هنگام خجسته اي پيش آيد که در آن، کتاب «براي هر کس»، «در هر وقت»و«هر جا»، به وفور يافت شود و هيچ کس در هيچ جا بهانه اي براي کتاب نخواندن نداشته باشد.

کتاب، کاتب و کتابت

نوشتن هم فن است و هم هنر. هم قريحه ذاتي مي خواهد و هم تخصص و سواد کافي. اما يک کار درآمدزا نيست. کارهاي فرهنگي در کشور ما بيشتر ارزش معنوي دارد تا مادي و ارزش هاي معنوي با محک عشق سنجيده مي شوند. پس علاوه برفن، هنر، قريحه و تخصص و سواد، براي نوشتن عشق هم لازم است و جوهر عشق هم ايمان است. مي بينيد که نوشتن کار سختي است. بايد عرق روحت را در بياوري تا بتواني يک کلمه را جاودانه کني. بايد آستين عشق را بالا زد تا ايمان قادر باشد از رگ هاي دست به نوک قلم جاري شود. بي خود نيست که جوهر عشق بعضي از قلم ها خيلي کم رنگ است و نوشته هايشان پر از ويروس هاي کج انديشي و ميکروب هاي بدآموزي است. بايد جوهر قلم پر از گلاب معنا باشد تا واژگان معطر خلق کنند. نويسنده خوب بايد جان قلمش را به لبش برساند تا بتواند سوز قلم را به چشم اهلش برساند و معنايي را که در سينه دارد به مغز ديگري انتقال دهد. درود بر نگارندگان و نويسندگان عاشقي که با نوشتن خود ايمان خلق مي کنند و آنرا جاودانه مي سازند.

سوگند به کتاب

به نام خدايي که به قَلم ونوشتن سوگند ياد کرد

خداوندا! ياريمان کن تا کتاب‏ها و نوشتارمان، در راه تو روشنگري کند. چنان کن تا کتاب‏هايي را که مي‏نويسيم و مي‏خوانيم، شميم عطر ايمان به تو را بپراکند. خدايا! کتاب‏ها نعمت‏هاي عظيم و عزيز تو هستند، که به آن‏ها قسم ياد کرده‏اي، ياريمان کن قدرشان را بدانيم و بتوانيم تو را سپاسگزار باشيم.


موضوع: فرهنگي
نویسنده: مدیریت سایت به نقل از سایت آستان قدس
تاریخ درج سه شنبه 1 آذر 1390
کلیدواژه ها: کتاب،کتابخوانی،قرآن،مجمع فرهنگی سفیدشهر

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 77 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/11 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر