بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

سفر به سرزمین وحی، نبوت و امامت(قسمت اول) نظرات خوانندگان(1)
لید مقاله:

یکشنبه صبح مورخ 27 دیماه 1388 ساعت 5 صبح بود که از خانه حرکت کردم. قرار بود از طریق تهران به دوبی و سپس به جده بروم. از آنجا که فعلا به دلیل برخورد نامناسب عربستان، اعزام زائرین به مکه مکرمه و مدینه منوره متوقف شده است، پرواز مستقیم از تهران به جده هم کنسل شده است


متن کامل:
یکشنبه صبح مورخ 27 دیماه 1388 ساعت 5 صبح بود که از خانه حرکت کردم. قرار بود از طریق تهران به دوبی و سپس به جده بروم. از آنجا که فعلا به دلیل برخورد نامناسب عربستان، اعزام زائرین به مکه مکرمه و مدینه منوره متوقف شده است، پرواز مستقیم تهران - جده هم لغو شده است.  عربستان و خطوط پروازی سعودی از این بابت ، زیان زیادی می بینند و این اقدام ایران از این جهت، خوب است و می تواند به عربستان در  جهت تامین نظرات طرف ایرانی فشار وارد کند.
خانواده زحمت کشیدند و من را تا فرودگاه امام خمینی رساندند. پروازم ساعت هفت و نیم صبح بود.کارت پرواز دوبی را گرفتم و سوار هواپیما شدم. ساعت ده و نیم به وقت دوبی( دوبی نیم ساعت از ایران جلوتر است) رسیدم. این چندمین بار است که به دوبی میروم. دو ساعتی در فرودگاه معطل بودم تا نوبت پرواز به جده شد. ساعت سه و نیم بعد از ظهر به وقت محلی به جده رسیدم. زمان در جده نیم از ساعت از تهران عقب تر است. پلیس سعودی در فرودگاه با توجه به ایرانی بودن من، مقداری اذیت کرد. البته مامور مربوطه عذرخواهی هم کرد که مامور  و معذور است. قرار بود کسی در فرودگاه به دنبال من بیاید ولی به دلیل عدم هماهنگی همدیگر را پیدا نکردیم و من مجبور شدم تاکسی بگیرم. راننده تاکسی اعلام داشت که 85 ریال سعودی از فرودگاه تا محل اقامت من می شود در حالی که بعدا فهمیدم که کرایه 25 ریال سعودی بیشتر نبوده است. این هم از انصاف عربستانی ها!تاکسی دار اسمش علی بود. به من گفت اوضاع در ایران ، الان خوب نیست و باید همه با هم متحد باشند. این به نفع شما نیست که در داخل با هم دعوا میکنید. من پیش خودم گفتم ببین تا این راننده تاکسی عربستانی میداند نباید دشمن را شاد کرد اما هیهات از برخی از خواص بی بصیرت ما !!
شهر جده، شهر نسبتا بزرگی است و فاصله آن تا مکه یک ساعت و فاصله آن تا مدینه هم نزدیک به 3 الی 4 ساعت است. جده در کنار دریای بحر الاحمر یا دریای سرخ قرار دارد. علت نامگذاری آن به دریای سرخ برای مرجانها و ماهی های آن است. در کنار ساحل، که مشخص است خیلی سریع عمق پید ا میکند و آب بسیار شفافی هم دارد، ماهی های آکواریومی و رنگارنگ بسیار زیبایی وجود دارد که چشم انسان را خیره قدرت خداوند میکند. عده ای ماهیگیر هم با قلابهای ماهی گیری خود در کنار ساحل، مشغول صید این ماهی های زیبا هستند.
از نظر عمرانی وضعیت شهر خوب است و آپارتمان ها و برجهای زیادو پل های بلند چند کیلومتری مشاهده می شود. از نظر فرهنگی هم زنان در امر حجاب، بسیار رعایت میکنند و اکثرا با روبند در انظار عمومی ظاهر می شوند. گرچه موارد بدون حجاب هم مشاهده می شود. البته زنان حق رانندگی در جده ندارند و این مقداری امکان ایاب و ذهاب را برای آنان سخت میکند و این محدودیت شامل حال خارجی هایی هم که در آنجا سکونت دارند می شود.
در همان روز اول ورود یک سیم کارت موبایل از شرکت موبایلی به مبلغ 75 ریال خریدم که 75 ریال هم شارژ داشت و امکان تماس با ایران و در داخل عربستان را برای من خیلی راحت کرد.سه شنبه شب به اتفاق یکی از دوستان با ماشین وی از جده با نذر محرم شدیم و عازم  مکه شدیم. مجبور هستیم تا شب به مکه برویم زیرا در روز محرم نمی تواند سوار ماشین مسقف شود. از طرفی با توجه به اینکه نذر کردیم، دیگر نیاز به رفتن به مسجد جحفه برای احرام بستن نبود و اینکار ما را خیلی راحت کرد چون دو الی سه ساعت در زمان صرفه جویی شد. طبق فتوای مقام معظم رهبری که بنده هم مقلد ایشان هستم، نیاز به رفتن به جحفه نیست و میتوان از همان جده با نذر محرم شد، گرچه بهتر است به مسجد جحفه رفت. برخی از مراجع معظم دیگر هم فتواهای مشابهی دارند. 
ساعت نه و نیم بود به مکه رسیدیم. تا ده دقیقه به 11 شب،  اعمال را انجام دادم. در عمره مفرده مستحبی، بعد از غسل و احرام بست که با لبیک عملیاتی می شود، باید طواف و نماز طواف را انجام دهی. سپس به سعی صفا و مروه می روی  و بعد از تقصیر ،  طواف نساء و نماز طواف نساء را انجام می دهی و اعمالت تمام می شود. حرم خیلی خلوت بود و ما تنها ایرانی هایی بودیم که در آنجا بودیم. آخه هیچ ملتی مثل ایرانی ها نیستند که اینقدر عاشق مکه و مدینه و جاهای زیارتی باشند. وقتی طوافم تمام شد و می خواستم از صف طواف به بیرون بروم، یک عرب به همراه زن و فرزندش پشت سر من بودند و آقاهه به بچه هاش می گفت یالا یالا پشت سر همین بروید، ماشاءالله، این زور میزنه می ره، ما هم راحت پشت سرش میریم. وقتی از مطاف خارج شدیم، بهش گفتم ایرانی هستی. خندید و گفت نه بحرینی ولی مادرم ایرانی است. گفت الان ایرانی نیست، گفتم نه غدقن است. گفت بهتر بگذارید کمی این عربها،آدم بشوند. برایم جالب بود که دیگران هم این مسائل را می فهمند و از این عربهای عربستان دل پری دارند.
در اطراف خانه خدا ، برج های بسیار بزرگی ساخته و یا در حال ساخت میباشد. برج بسیار بزرگی به نام برج هاجر در کنار خانه خدا در حال ساخت است که خیلی بزرگ است. البته این خوب نیست که در کنار خانه خدا و مشرف به خانه، چنین برج های بزرگی شاخته شود ولی خوب سعودی است دیگر. در داخل مسجد الحرام هم تغییراتی ایجاد شده است. زمانی که من 10 سال قبل به مکه مشرف شدم، از همان محوطه داخل حرم ، امکان دسترسی به اب چاه زمزم در زیرزمین وجود داشت ولی الان سقف آن را پوشانده اند. مساحت سعی صفا و مروه را هم توسعه داده و دو برابر کرده اند . از طرفی سعی، چند طبقه شده و در زمان های حج واجب،  سعی را راحت میکند. اعمال را با حال خاصی انجام دادم. خیلی زیارت بهم چسبید. آخه ده سال بود نیامده بودم و از اینکه دوباره خدا به من توفیق زیارت خانه اش را داد خیلی خوشحال بودم و برداشتم این بود که پس هنوز مورد عنایت خداوند تبارم و تعالی هستم. خانه خیلی خلوت بود و امکان بوسیدن حجر الاسود هم ممکن بود. منتهی صفی به طول تقریبا بیست الی سی نفر بود که ما چون ما عجله داشتیم و باید به جده بر می گشتیم، فرصت نشد. البته برای بار دیگر که به حرم آمدم، این توفیق را پیدا کردم. سنگ حجر الاسود، دست خدا در زمین است وهر کس آن را لمس کند گویا دست خدا را لمس کرده است. هر کس سنگ را زیارت کند نشان از این است که در زمانی که خداوند به همه فرمود الست بربکم در آن موقع جزء دسته قالوا بلی بوده است.

بعد از اتمام اعمال از همان محل سعی، یک شیشه آب زمزم هم پر کردم. تازه طوافها را انجام داده بود و پشت مقام نشسته بودم که خانواده زنگ زدند ولی من بغض گلویم را گرفته بود و نتوانستم صحبت کنم. کنار درب خانه خدا بودم که پدر هم تماس گرفت. کنار درب خانه خدا بین درب و حجر الاسود که به آن حطیم می گویند بهترین جا است و از طرفی چون مردم به آنجا پناه می آورند به آن التزام هم می گویند. در داخل حجر اسماعیل و زیر ناودان طلا هم دو رکعت نماز خواندم و دعا کردم. کنار رکن یمانی هم که سنگ سیاهی در آنجاست، بهترین جا برای دعا است و از پیامبر(ص) نقل شده که هر گاه به رکن یمانی رسیدم دیدم جبرائیل کنار این رکن است. همچنین منقول است که فرشته ای کنار این رکن است و کارش این است که برای کسانی که کنار این رکن، دعا میکنند آمین می گوید. حال عجیبی داشتم. انسان، حس میکند که اینجا با جاهای دیگر فرق دارد و خبری هست.  اینجا جایی است که پیامبر و همه ائمه و 124 هزار پیغمبر قدم زده اند. ابراهیم در اینجا قدم زده و این خانه را بنا نهاده و اسماعیل و هاجر و 70 پیامبر در اینجا دفن هستند. جالب است که در اطراف خانه خدا هم پرندگانی پرواز میکنند که مانند پرستو هستند. همان ابابیلها هستند که سپاه ابرهه را نابود کردند واین هم تصادفی نیست و برای کسانی که فاعتبروا یا اولی الابصار واقعا مایه عبرت و تفکر است. از عجایب دیگر اینکه از کبوترها که در اطراف صحن زیاد هستند، هیچ خبری در داخل خانه خدا نیست و به آنجا نمی آیند. این، هم تصادفی نیست و معنا دار است. بعد از پایان اعمال به مکه برگشتیم. قرار شد چهارشنبه شب به مدینه منوره بروم. (ادامه دارد)


موضوع: ديني
نویسنده: سید محمد ساداتی نژاد
تاریخ درج سه شنبه 6 بهمن 1388
کلیدواژه ها: مکه و مدینه منوره

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 1 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/10 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر