بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

آسیب پذیرترین شهرهای جهان در برابر تغییرات آب و هوا نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
نشست کپنهاگ در خصوص تغییرات آب و هوا در دسامبر 2009 در این روزها درحال جریان است. بحث تغییرات آب و هوا آنقدر اهمیت دارد که سال 2009 بعنوان سال تغییرات آب و هوا در نظر گرفته شده است. دبیرکل سازمان ملل نیز این موضوع را یکی از پنج موضوع اولویت دار در دستور کار خود از زمان روی کار آمدن قرار داده است . 

متن کامل:
به نام خدا
 
آسیب پذیرترین شهرهای  جهان در برابر تغییرات آب و هوا
 
نشست کپنهاگ در خصوص تغییرات آب و هوا در دسامبر 2009 در این روزها درحال جریان است. بحث تغییرات آب و هوا آنقدر اهمیت دارد که سال 2009 بعنوان سال تغییرات آب و هوا در نظر گرفته شده است. دبیرکل سازمان ملل نیز این موضوع را یکی از پنج موضوع اولویت دار در دستور کار خود از زمان روی کار آمدن قرار داده است . 
بر اساس کتابی با عنوان تغییرات آب و هوا و مناطق شهری فقیر (Climate Change and the Urban Poor ) که  توسط موسسه بین المللی محیط زیست و توسعه (IIED ) مستقر در انگلستان در پانزدهیمن نشست سران جهان در خصوص تغییرات آب و هوا در کپنهاگ منتشر شد، 15 شهر، بعنوان آسیب پذیرترین شهرها در سال های آینده در برابر تغییرات آب و هوا معرفی شده اند. این 15 شهر در 15 کشور مختلف قرار دارند که سه تای آنها در آسیا و بقیه در آفریقا هستند.  همه آنها در کشورهای کمتر توسعه یافته  دارای درامد ملی پائین ، منابع انسانی ضعیف و آسیب پذیری بالا از نظر اقتصادی قرار دارند. اما همه این 15 شهرها تنها 3.2 درصد در انتشار گازهای
گلخانه ای نقش دارند. این شهرها عبارتند از 1- شهر تیمفو
( Thimphu ) در بوتان 2- خولنا (Khulna )در بنگلادش 3- کاتماندو در نپال ( این سه شهر در آسیا بودند) 4 -  پایتخت بنین 5- پایتخت موزامبیک 6- پایتخت مالی 7- پایتخت موریتانی 8- پایتخت مالاوی 9- پایتخت سودان10- پایتخت تانزانیا 11- پایتخت اوگاندا 12- پایتخت زامبیا 13- پایتخت زیمبابوه 14 - مومباسا (Mombasa ) در کنیا 15- دیوربل (Diourbel ) در سنگال.
این کتاب می گوید شهر تیمفو که در ارتفاع بالا از سطح دریا قرار دارد در اثر تغییرات آب و هوا بطور جدی آسیب پذیر است زیرا الگوی رسوب کردن در نتیجه تغییرات آّب و هوا در حال تغییر است. در خیلی از موارد، تغییرات آب و هوا،شهرهای داخلی و ارتفاعات کشورها را با کاهش میزان بارش و متمرکز شدن باران روی طوفانهای سنگین یا طوفان های با بارش کم تحت تاثیر قرار داده است.  این مطالعه نشان می دهد سیلها جان انسانها را تحت تاثیر قرار داده اند و امروزه به میزان خیلی زیاد در مناطق مختلف دنیا هم واقع می شود.
این گزارش همچنین می گوید بارشهای سنگین که در اثر تغییرات آب و هوا احتمالا میزان آن نیز در آینده افزایش پیدا خواهد کرد باعث افزایش زمین لغزه در تیمفو خواهد شد و از آنجا که این شهر در سراشیبی قرار دارد براحتی از نتایج تغییرات آب و هوا متاثر خواهد شد. از نظر این کتاب، یک سراشیبی بیش از 30 درصد برای آسیب پذیری در برابر جابجایی زمین کافی است. لذا تیمفو بسیار آسیبپذیر خواهد بود.
یکی از عناصر کلیدی که شهر تیمفو را تحت تاثیر قرار خواهد داد عدم وجود حوزه ابریز مناسب است که موجب آسیب پذیری مردم در برابر سیل بعد از بارش سنگین می شود. همین مسئله در کاتماندو هم با حدود 25 درصد خانوار و یک میلیون جمعیت وجود دارد که به خاطر نبود حوزه آبریز مناسب، در برابر سیلهای ناگهانی بعد از بارش سیل آسا بسیار آسیب پذیر است.
زیرساخت های ضغیف، فقدان  نیروی انسانی  و تخصص لازم، فقر و تخریب های ریست محیطی همه عواملی هستند که باعث آسیب پذیری این کشورها خواهد شد. بزرگترین تهدید برای شهرهای ساحلی بالا آمدن آب سطح دریا می باشد و اعلب این شهرها از سیل و فرسایش ساحلی رنج می برند. خیلی از شهرهای ساحلی در کشورهای کمتر توسعه یافته در مناطق استوایی با آب و هوای مرطوب و گرم و سرزمین های دشتی هستند که خود این دو مسئله آسیب پذیری آنها را زیاد میکند.  این گزارش می گوید تنها دو درصد سطح خشکی در جهان پائین تر از سطح دریاها هستند در مناطقی که همجوار با سواحلی هستند  که تنها 10 متر بالاتر از سطح دریاها هستند اما در این مناطق حدود 10 درصد جمعیت جهان زندگی میکنند و 60 درصد از این تعداد در مناطق شهری زندگی میکنند.
اغلب این گروه از مردم، انواع سیلها، فرسایش ساحلی، دمای بالا، طوفان، بادهای خشن و تند، خشکسالی، زمین لغزه، کمبود اب و آتش گرفتن جنگلها را تجربه میکنند. در شهرهای خشک که بارندگی همیشه پائین است، خشکسالی موضوعی است که توسط تغییرات آب و هوا برجسته خواهد شد. مطالعات نشان داده است که آن عده از کودکان آفریقایی که در سال خشکسالی متولد می شوند به احتمال زیاد دچار سوء تغذیه خواهند بود.
اطلاعاتی که در این گزارش ارائه شده است بر اساس
برنامه ای برای ظرفیت سازی بیشتر در کشورها کمتر توسعه یافته در خصوص سازگاری آنها با تغییرات آب وهوا (CLACC ) جمع آوری و تحیلی شده است. این برنامه یک برنامه چند ساله است که 15 کشور را در آسیا و آفریقا در بر میگیرد و توسط موسسه تهیه کننده این گزارش (IIED ) انجام می شود. تمرکز این پروژه بر مناطق شهری در این 15 کشور است . ( این بخش از مقاله، ترجمه ای از نوشته آقای تنزین نامیل ( Tenzin Namgyel ) از سایت  
http://www.kuenselonline.com/ ذکر شده است که همزمان با برگزاری نشست سران در خصوص تغییرات آب و هوا در کپنهاگ در این سایت منتشر شده است. )
روز سه شنبه 15 دسامبر 2009 ، همزمان با برگزاری نشست کپبنهاگ، خانم مارگاریتا والستروم، دستیار ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص کاهش خطرپذیری بلایا نیز اعلام داشت اکثر مرگ و میر ناشی از سوانح در سال 2009 در اثر سوانح ناشی از آب و هوا بوده است. حدود سه چهارم افرادی که امسال در اثر سوانح مردند در اثر وقایع شدید آب و هوایی بوده است و نزدیک به 15 میلیارد دلار خسارت در سطح جهانی بر جای گذاشته است. رقم های اولیه برای دوره مربوط به ژانویه تا پایان نوامبر 2009 نشان می دهد که 224 سانحه از مجموع 245 سانحه در اثر آب و هوا بوده است و 55 میلیون نفر از کل رقم 58 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. اطلاعات نشان می دهد که تعداد کسانی که در اثر سوانح کشته می شوند رو به کاهش است به این دلیل که کشورها آمادگی بهتری برای رویارویی با سانحه پیدا کرده اند و سیستم های هشدار دهی بهتری را در دسترس دارند. اما هزینه های ناشی از سوانح از 1980 تا اکنون در حال افزایش است و این میزان افزایش سال به سال بیشتر می شود. برای مردم فقیرتر هزینه ها ناگهان از رقم 10 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. این در حالی است که برای جوامع ثروتندتر این میزان از 20 میلیارد دلار در هر سال به رقم 70 میلیارد دلار در هر سال افزایش یافته است. او گفت که هزینه های ناشی ار خشکسالی ها که پیچیده ترین بخش سوانح است در این رقم نیامده است. خشکسالی یکی از سوانح عمده است و یک عاملی است که به آهستگی از طریق بهداشت ناسالم، سوء تغذیه، بیماریها و تحلیل زندگی باعث کشته شدن افراد می شود. بعنوان مثال در آفریقا خشکسالی عامل 20 درصد از سوانح است اما 80 درصد مردمی را که در اثر سانحه تحت تاثیر قرار گرفته اند را به خود اختصاص داده است.
در جریان نشست کپنهاگ، آقای میشل جرارد، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی نیز گفت در حالی که نمی توان از مخاطرات طبیعی جلوگیری کرد اما ما می توانیم اطلاعات صحیح را ارائه کنیم تا مانع از تبدیل این وقایع آب و هوایی شدید به سانحه شویم. نظر به اینکه تغییرات آب وهوا یکی از فاکتورهای پیچیده در مخاطرات است ما
می دانیم که به احتمال زیاد تعدادی از این سوانح در آینده شدیدتر و بیشتر خواهد شد. او تاکید کرد در حالی که داشتن اطلاعات صحیح برای تجزیه و تحلیل الگوهای مخاطرات بسیار مهم می باشد، دیگر گذشته الگوی مناسبی برای برنامه ریزی برای آینده نیست زیرا امروزه دیگر الگوها در حال تغییر هستند مثل بالا امدن آب دریا در نتیجه تغییرات آب و هوا. آقای الاو کیورون (Olav Kjorven ) دستیار مدیر اجرایی برنامه
عمران سازمان ملل متحد (UNDP) نیز تاکید کرد که سوانح ناشی از آب و هوا دیگر یک مصیبت بشردوستانه صرف نیست بلکه دستیافته های توسعه ای را در خطر جدی قرار می دهد.شکی نیست که این سوانح اهداف توسعه هزاره را در معرض تهدید قرار داده اند اما آنها ممکن است موجب عقبگرد نیز بشوند و برای نسل های آینده نیز تاثیرات منفی به همراه داشته باشند. ( این بخش از متن از سایت
http://www.scoop.co.nz ترجمه شده است که در تاریخ 15 دسامبر 2009 همزمان با برگزاری نشست سران در کپنهاگ در این سایت منتشر شده است.)
ترجمه و تدوین: سید محمد ساداتی نژاد

موضوع: حقوق بشردوستانه
نویسنده: سید محمد ساداتی نژاد
تاریخ درج سه شنبه 24 آذر 1388
کلیدواژه ها: تغییرات آب و هوا

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 2 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/16 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر