بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

گزارشی از سمینار استکهلم در خصوص کاهش خطرپذیری بلایا و تغییرات آب و هوا نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

نتایج تحقیقات اخیر انجام شده در نوامبر 2009 در تایلند و اندونزی نشان می دهد که کودکان می توانند گاها نقش بسیار مهمی در تغییرات آب و هوا و کاهش خطرپذیری بلایا انجام دهند.  آویانتو عمری ( Avianto Amri ) متخصص مدیریت بلایا در اندونزی نتایج آخرین تحقیقات خود را در استکهلم مبنی بر اینکه چگونه تغییرات آب و هوا بر کودکان تاثیر می گذارد ارائه کرد.


متن کامل:
گزارشی از سمینار استکهلم در خصوص کاهش خطر پذیری بلایا و تغییرات آب و هوا
23 نوامبر 2009
مترجم: سید محمد ساداتی نژاد
نتایج تحقیقات اخیر انجام شده در نوامبر 2009 در تایلند و اندونزی نشان می دهد که کودکان می توانند گاها نقش بسیار مهمی در تغییرات آب و هوا و کاهش خطرپذیری بلایا انجام دهند.  آویانتو عمری ( Avianto Amri ) متخصص مدیریت بلایا در اندونزی نتایج آخرین تحقیقات خود را در استکهلم مبنی بر اینکه چگونه تغییرات آب و هوا بر کودکان تاثیر می گذارد ارائه کرد.
او می گوید علت اینکه ما کودکان را هم در بحث کاهش خطرپذیری سوانح وارد میکنیم این است که اولا کودکان دوست دارند در کارها کمک نمایند همچنین اگر کوردکان آگاه باشند خیلی سریع اقدام می نمایند.
او می گوید تحقیقات ما گروه های ختلف سنی را در بر می گرفت و جنسیت مختلف را نیز در بر می گرفت . آنها خود ریسک ها و اولویتها را تعیین میکنند. بعنوان مثال یک تحقیقی که ما در اندونزی انجام دادیم گروه پسرها فکر میکردند که سیل اولویت برای آنها در روستا می باشد در حالی که دخترها فکر می کردند ساخت سد باید در اولویت قرار گیرد. اما نکته مهم آن بود که باید در این میان اجماع ایجاد می کردیم و انها را ترغیب می کردیم که با هم کار کنند. نکته مهم آن است که شما باید یک جامعه تاب آور ایجاد کنید. نکته دیگر آن است که کودکان باید بدانند ریسک چیست و چگونه باید با آن مقابله کنند. وقتی در ابتدا من از یک پسر 14 ساله سوال کردم که او چه نقشی میتواند در زمینه کاهش خطرپذیری بلایا ایفا کند، او گفت ما بچه های کوچکی هستیم و نمی توانیم کار زیادی انجام دهیم. اما در پایان دوره همان پسربچه گفت ما میتوانیم انتخاب کنیم که چه درختی را قطع کنیم اما ما هستیم که باید مطمئن شویم که جنگل را بطور کامل خراب نمی کنیم. این پسربچه ها هستند که معمولا درختان را برای غذا درست کردن قطع میکنند. آنها همچنین سعی میکنند درخت بکارند تا از محیط زیست حمایت کنند.
یک تحقیق دیگر در مورد روش مشارکت دادن کودکان بود. کودکان بزرگتر از اسناد برای آموزش کودکان کوچکتر در مورد مسائل محیط زیست استفاده می کردند و از آمار و ارقام استفاده می کردند و بعد هم ان بچه ها این مطالب را به والدین خود منتقل می کردند. این روش مشارکتی، روشی است که می توان از طریق آن ریسک را به سیاست گزاران منتق و مرتبط کرد.
بچه ها میتوانند نقش مهمی در حمایت از محیط زیست ایفا نمیاند. بچه های بزرگتر می توانند به بچه های کوچکتر در مورد نحوه محافظت از درختان یاد بدهند و به آنها درباره محیط زیست اموزش بدهند. آنها همچنین می توانند بر سیاست گزاران تاثیر بگذارند. آنها همچنین نگرانی های خود را در کنفرانس تغییرات آب و هوا در مورد کاهش خطرپذیری بلایا اعلام کردند.
از نظر امیر سیل در شهرهای بزرگ اندونزی بیش از گذشته رخ می دهد. قبلا هر 5 سال یکبار سیل رخ می داد اما الان به هر دو سال یا سه سال یکبار رسیده است.
دسترسی به کودکان برای انتقال اطلاعات راحتتر است و از طرفی آنها سریعتر اطلاعات را یاد می گیرند . من می گویم کودکان بهتر از بزرگترها در مورد تغییرات آب و هوا می دانند. انها شهروندان امروز و رهبران آینده هستند.
خانم سوفان راتانچنا (Ms. Sophapan Ratanachena  ) کارشناس کاهش بلایا در تایلند هم تجربه خود در زمینه مشارکت دادن کودکان در کاهش خظرپذیری بلایا را در سمیناری که در استکهلم برگزار شد در اختیار حضار قرار داد.
او گفت سابقه این است که باید روی مشارکت دادن افراد بیشتر کار کرد. کودکان باید رهبر در جوامع باشند . آنها باید به سراغ بزرگترها بروند تا اطلاعات را از آنها در باره جامعه بگیرند  و بعد آن را یاد بگیرند. آنها باید ریسک ها را شناسایی کنند و راههای مقابله با ان را یاد بگیرند. آنها در طول این روند از پوستر و نمایش استفاده میکردند تا دانش کاهش خطرپذیری بلایا را یاد بگیرند. آنها در طراحی نقشه جامعه خود و نقاط اسیب پذیر مشارکت داشتند.
او گفت از نظر ما مشارکت کودکان در برنامه های آموزشی دارای ارزش افزوده برای جوامعی است که در برابر بلایا آسیب پذیر هستند به خاطر اینکه کودکان می توانند واقعا به خانواده های خود و والدین خود در کاهش ریسک هایی که با بلایا و تغییرات آب وهوا مرتبطند  و همچنین از طریق تحلیل بلایا کمک کنند. کودکان می توانند نماینده باشند و پیام را از طریق یک بازی یا داستان به والدین خود منتقل کنند . و پیامی که کودکان منتقل میکنند بسیار ساده و و خیلی روشن است. آنها راه حل های ساده را به بزرگتر ها معرفی میکنند و می توانند کمک کنند تا جامعه همگرایی بیشتری داشته باشد.
کودکان می توانند خیلی مسائل مهم را پوشش دهند چون آنها خیلی نسبت به محیط اطراف خود دقیق هستند. آنها دقیقا می دانند چه خانواده هایی افراد ناتوان دارند و چه خانواده هایی خانم حامله دارد و به راحتی میتوانند به ان خانه ها دسترسی پیدا کنند.
این واقعا خیلی جالب است که ما مشاهده کردیم خیلی از موضوعات ممکن است از دید بزرگترها خارج شده باشد و انها به آن توجهی نکرده باشند اما در طول این برنامه ما دیدیم بچه ها اگر خوب مطلع شوند هم آمادگی دارند و هم می خواهند کمک نمایند.
 By Xuefei Chen, People’s Daily Online, Stockholm
لینک خبر انگلیسی:
http://english.people.com.cn/90001/90782/90872/6821254.html

موضوع: حقوق بشردوستانه
نویسنده: سید محمد ساداتی نژاد
تاریخ درج پنج شنبه 5 آذر 1388
کلیدواژه ها: کاهش خطرپذیری بلایا و تغییرات آب و هوا

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 24 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/16 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر