بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

گزارش توجيهي انجمن ميراث سفيدشهر به ميراث فرهنگي در خصوص روز عاشورا نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

مراسم عصر عاشوراي سفيدشهر داراي سابقه اي چند صد ساله مي باشد. قديمي ترين شواهدي كه وجود دارد مربوط به حدود 400 سال قبل است كه تحت راهنمايي فقيه شهر يعني ملا محمد نصرآبادي عالم در علوم عقلي و نقلي و معاصر با ملا غلامرضا اراني در 11 هجري قمري، اين مراسم برگزار مي شده است. در صبح روز عاشورا نيز در منزل اين عالم كه هنوز نيز باقي مي باشد، مراسم روضه برقرار  است . بعد از گذشت چند صد سال اين مراسم همچنان ادامه دارد.


متن کامل:
به نام خدا
 
1-   سابقه مراسم عصر عاشورا
مراسم عصر عاشوراي سفيدشهر داراي سابقه اي چند صد ساله مي باشد. قديمي ترين شواهدي كه وجود دارد مربوط به حدود 400 سال قبل است كه تحت راهنمايي فقيه شهر يعني ملا محمد نصرآبادي عالم در علوم عقلي و نقلي و معاصر با ملا غلامرضا اراني در 11 هجري قمري، اين مراسم برگزار مي شده است. در صبح روز عاشورا نيز در منزل اين عالم كه هنوز نيز باقي مي باشد، مراسم روضه برقرار  است . بعد از گذشت چند صد سال اين مراسم همچنان ادامه دارد.
 
مراسم عصر عاشورا به مدت 3 ساعت برگزار مي شود. مراسم ابتدا از حسينيه اعظم سفيدشهر شروع مي شود. ابتدا نخل چند صد ساله سفيدشهر در وسط حسينيه قرار داده شده و مردم و سادات كه مزين به شال سبز مي باشند، با ذكر حسين، حسين به گرد نخل مي گردند. سپس پيشاپيش عزاداران، هيئت سادات به همراه نخل و چندين طوق براه مي افتد. ذكر جمعيت پيشاپيش و پس از نخل تنها ذكر حسين حسين است. از نكات منحصر بفرد هيئت سادات، سادگي و بي پيرايگي آن مي باشد كه كاملا بصورت سنتي و دست نخورده باقي مانده و هر بيننده اي را تحت تاثير قرار مي دهد. بسياري از مشايعت كنندگان ذكر حسين حسين را همراه با اشك و گريه بر زبان جاري ميكنند. همچنين از نكات منحصر بفرد ديگر قرباني كردن گوسفندان زياد پيش پاي هيئت سادات مي باشد كه تعداد ان به يك كاميون مي رسد و اين گوسفندها خرج مراسم عزاداري دو ماهه محرم و صفر در حسينيه اعظم سفيدشهر ميباشد كه ان نيز منحصر بفرد است.
 
لازم به ذكر است كه در زمان هاي قديم نخل و طوق ها از حسينيه حركت داده شده و تا قبر آقا يعني مقبره ملا محمد نصرابادي ( مرحوم) در قبرستان سفيدشهر مشايعت شده و چندين دور به دور مقبره اقاي مرحوم طواف داده مي شد و سپس مجددا به حسينيه اعظم سفيدشهر يعني محل اصلي نخل بازگردانده مي شد. ولي در حال حاضر به دليل تغييرات در مسير، اين طوافها صورت نمي گيرد. نكته جالب در مورد نخل و طوقها اين است كه همگي منقش به ايات قران و اسامي خداوند مي باشد و در گذشته افسانه هاي عجيبي در مورد اعجاز آنها گفته شده و مي شود. ضمنا هر پايه از نخل و طوق ها توسط خانواده خاصي كه از گذشته به ارث رسيده است حمل مي شود و هر كسي حق ندارد كه به زير نخل و طوق بيايد.
 
بعد از هيئت سادات ، هئيت علي اصغر كه شامل كودكان كفن پوش است حركت ميكنند. پس از آنها هيئت حسيني كه هيئت سينه زني است به صورت منظم و پس از آنها نيز هيئت هاي زنجير زني علي اكبري و ابالفضلي عزاداري ميكنند. لازم به ذكر است كه سبك زنجير زني هيئت هاي سفيدشهر به صورت سه ضرب و منحصر به فرد است و نه تنها در منطقه كاشان بلكه در سطح كشور منحصر بفرد است. مداحاني كه از اطراف و اكنف كشئر به اين منطقه سفر و مداحي نموده اند، بر اين مسئله اذعان داشته اند. پيشاپيش هيئت ابالفضلي، كاروان اسرا و سرهاي شهداء به صورت نمايشي و تعزيه در حركت مي باشند كه آن نيز منحصر بفرد است.
 
لازم به ذكر است كه همه هيئتها با نظر خاص و عجيبي در مسيري به طول چند كيلومتر حركت ميكنند و واقعا هر بيننده اي را تحت تاثير قرارمي دهد و گويا اينكه واقعا عصرعاشورا است. جمعيتي بالغ بر دهها هزار نفر در مسير مشغول سينه زني، زنجير زني و يا تماشاي عزاداري هستند. ضمنا اشعاري كه وانده مي شود بسيار سنتي و هر بيننده اي را تحت تاثير قرار مي دهد به نحوي كه خواه نا خواه اشك جاري مي شود.
 
همچنين يك نمايشگاه از كوفه تا شام در كنار مقبره آقاي مرحوم حوادث كربلا تا شام را به تصوير كشيده است كه بسيار جذاب و منحصر بفرد است.
 
2-               مراسم حليم پزي و سمنو پزي:
مراسم حليم پزي سفيدشهر نيز داراي سابقه اي چند صد ساله است. اين مراسم همه ساله در چله زمستان انجام مي شود و انقدر بزرگ است كه نه تنها همه مردم سفيدشهر بلكه مردم مناطق اطراف نيز از حليم سفيدشهر بهره مي برند. در اين مراسم بيش از 50 ديگ بزرگ و بيش از 100 گوسفند ذبح مي شود. در پخت اين حليم همه مردم شريك هستند و در تهيه حبوبات، گوشت و مواد اوليه همه مشاركت دارند. از چندين روز قبل، ديگ ها به نحو مخصوصي كار گذاشته مي شوند كه خود منحصر بفرد و بسيار جالب است. بعلاوه در شب حليم پزان ، اكثر اهالي در محل حليم پزان حاضر و به هم زدني ديگ با كمچه هاي مخصوص مشغول مي شوند. هم زني امر بسيار مقدسي است و كساني كه مشكلي دارند با همزني ديگ هاي حليم حاجت مي گيرند. بعلاوه همزني همراه با ذكرهاي خاصي و شور و حال عجيبي است. حليم بعد از نماز صبح آماده و توزيع مي شود.  
 
ضمنا در زمان جنگ تحميلي، يكسال مراسم حليم پزان سفيدشهر در جبه هاي جنگ انجام شد. مراسم سمنو پزي نيز به همين شكل مي باشد.
 
3- مراسم ختم قرآن:
مراسم ختم قران سفيدشهر نيز داراي سابقه اي چند صد ساله است. براي انجام مراسم، قران به صورت جزء جزء تهيه شده و هر يك از حاضران جزئي از قرآن را تلاوت ميكند. قديمي ترين جزء قرآن خطي مه در سفيدشهر يافت شده به 400 سال قبل بر ميگردد. ضمنا افراد شركت كننده در ختم قرآن به صورت سنتي و ارثي نسل به نسل از خانواده اي به خانواده اي منتقل شده است. ختم قرآن به شكلهاي مختلفي در سفيدشهر انجام شده است من جمله ختم قرآن در مزارع سفيدشهر به منظور بركت گرفتن محصولات كشاورزي، ختم قران توسط تعدادي پيرزن هاي قاري قران، ختم قرآن در مكان خاصي كه مخصوص ختم قران بوده و افرادي كه نذر داشتند با پرداخت پول به قاريان از آنها درخواست ميكردند تا ختم قرآن نمايند. مستندات بيشتر در اين خصوص موجود است كه در صورت نياز ارائه خواهد شد.
 

موضوع: انجمن میراث
نویسنده: مديريت
تاریخ درج دوشنبه 13 بهمن 1387
کلیدواژه ها: عصر عاشورا

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 5 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/13 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر