بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

مقاله دبير مجمع فرهنگي در اولين همايش ملا فضلعلي نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
اين اولين باري بود كه نام ملا فضلعلي نصرابادي بعد از نزديك به 300 سال در ميان همشهريان خود زنده شد ....
متن کامل:

ملا فضلعلي نصرآبادي

شاعري براي همه زمان ها

 

سيد محمد ساداتي نژاد

دبير مجمع فرهنگي سفيدشهر

اولين همايش بزرگداشت ملا فضلعلي نصرآبادي

10 مرداد 1387

 

به نام خدا

با عرض  سلام و خيرمقدم خدمت همه حضار و ميهمانان گرامي و تبريك عيد مبعث،

عرايضم را در 4 قسمت تقديم مينمايم.

1- مجمع فرهنگي

فعاليت پيگير و هدفمند در عرصه فرهنگ، امروزه يك ضرورت در جامعه اسلامي و ديني ما و ضامن تداوم راه شهدا و باورهاي والاي آنها مي باشد. در شرايطي كه دشمن تهاجم فرهنگي گسترده اي را عليه دستاوردها و بنيانهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و نسل جوان تداوم مي بخشد، مسئوليت ما بعنوان داعيه داران حفظ و تداوم ارزشهاي اسلامي و انقلابي ايجاب مينمايد به منظور تحقق بخشيدن به آرمانهاي بنيانگذار كبير نظام مقدس جمهوري اسلامي، حضرت امام ( ره)  كه حفظ نظام اسلامي را از اهم واجبات مي دانستند و همچنين جامه عمل پوشانيدن به منويات مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي ( مد ظله العالي) در حد توان و موقعيت خود ،از توجه به امور فرهنگي و نيازهاي نسل جوان غفلت نورزيم و بعنوان كساني كه مسئوليت در قبال نسل جوان داريم، با برنامه ريزي و استفاده از مشاوره فكري تمام كساني كه انگيزه و سوز كار فرهنگي دارند، در يك وضعيت متشكل و منسجم اقدامات فرهنگي را پيگيري نمائيم .

اين چند سطر، معرف اهداف مجمع فرهنگي سفيدشهر و برگرفته از  اساسنامه اين مجمع است كه در سال 1379 ، همزمان با رحلت حضرت امام (ره) بنيان آن گذاشته شد. مجمع تا كنون اقدامات مختلفي را در عرصه فرهنگ به حول و قوه الهي به انجام رسانيده كه جهت آشنايي با جزئيات اين برنامه ها و اقدامات كه برگزاري اولين همايش بزرگداشت ملا فضلعلي نصرآبادي با مشاركت شوراي اسلامي و شهرداري سفيدشهر از جمله آنها ميباشد، ميتوانيد به پايگاه اطلاع رساني مجمع به آدرس www.sefidshahrmf.ir مراجعه فرمائيد.

 2- تاريخچه علمي سفيدشهر

 هدف از اين مقاله مختصر، پرداختن به تحقيقاتي است كه منجر به نوشتن دو كتاب نگيني بر حاشيه كوير و تاريخ سفيدشهر و معرفي شعرا و علماي گمنام اين خطه شد. تا قبل ازسال 76،کمتر کسی در سفيدشهر تصور مي كرد كه اين شهر كوچك، شهري تاريخي « با سابقه اي كهن»باشد.

در عاشوراي محرم سال 1376، در يك روز گرم تابستاني در منزل يكي از خادمين امام حسين (ع) ميهمان بودم. صحبت از مراسم عصر عاشورا و طواف عصر عاشوراي هيئتها به دور مقبره آقاي مرحوم، كرامات منقول از وي و نام اصلي ايشان پيش آمد. از صحبت هايي كه تبادل شد و كنجكاوي جرقه اي در ذهنم ايجاد شد تا در مورد اين عالم تحقيق كنم.

بعد از پايان دهه اول محرم همان سال، جستجو در كتابهاي تاريخي و علمي در كتابخانه هاي كاشان و آران وبيدگل را به همراه برادر كوچكترم شروع كردم به اميد اينكه نامي از ايشان در كتابها بيابم.

تحقيق را از كتابخانه آقابزرگ كاشان شروع كرديم. با تعجب، به نام ملا فضلعلي نصرآبادي صاحب ديوان مجلس افروز برخورد كرديم. تا آن زمان در سفيدشهر،شايد هيچ كس از وجود چنين شاعري آگاهي نداشت. اشاره شده بود كه دو نسخه خطي از ديوان وي نزد دو تن از اساتيد كاشان به نام استاد عاطفي  و استاد بهنيا موجود است. ابتدا فكر كردم ملا فضلعلي نصرآبادي، همان آقاي مرحوم است زيرا خود نيز تصور نمي كردم كه از اين خطه عالمان و شعرايي متعدد خواهم يافت.

اين اولين باري بود كه نام ملا فضلعلي نصرابادي بعد از نزديك به 300 سال در ميان همشهريان خود زنده شد و براي من مايه بسي افتخار است كه اين مهم به دست اينجانب محقق شد. اولين اقدام بعد از اين يافته، گفتگو با استاد عاطفي و بهنيا بود. ابتدا به خانه استاد عاطفي رفتم. ايشان در خانه خود پذيراي من شدند. شيريني تواضع و گرمي پذيرايي وي را هنوز به ياد دارم. از ايشان درخواست كردم تا نسخه هاي خطي ديوان مجلس افروز را از نزديك ببينم. استاد محبت كرد و نسخه خطي كتاب را در اختيار من گذاشت. به سرعت چند
صفحه اي از ابيات ديوان او را با اجازه استاد يادداشت كردم. از اساتيد در مورد علت عدم چاپ اين ديوان سوال كردم و آنها يكي از علتها را، ضرورت اثبات شهر و محل سكونت ايشان ذكر كردند خصوصا اينكه در منطقه كاشان دو منطقه به نام نصرآباد وجود دارد. در پاسخ ابراز داشتم كه اين موضوع را اثبات و مستندات آن را به ايشان ارائه خواهم كرد.

بلافاصله، كار تحقيقات ميداني را شروع كردم. در ميان چند صفحه اي كه از ابيات ديوان مجلس افروز يادداشت كرده بودم، ايشان اشاره كرده بود كه تمامي فرزندانش از دنيا رفته اند و اينكه فقيه زمان، شخصي هم نام حضرت محمد(ص) مرا راهنمايي كرد تا اين ديوان شعر را از خود بر جاي بگذارم. در جريان تحقيقات ميداني از اهالي نيز  مطلع شدم كه نام آقاي مرحوم را ملا محمد گفته اند و نوادگان دختري ايشان هنوز در سفيدشهر زندگي ميكنند. در ادامه تحقيقات براي من مسجل شد كه آقاي مرحوم ، همان فقيهي است كه ملا فضلعلي نصرآبادي از او بعنوان محمد نام مي برد. خصوصا كه دوران حيات آنها نيز در يك دوره بود.

شايد نياز به ذكر باشد كه در ادامه تحقيقات، در كتاب آقاي سلماني آراني به نقل از كتاب رساله هلاليه مطلع شدم كه: «ملا محمد نصرابادي در قرن سيزدهم هجري مي زيسته و عالم در علوم عقلي و نقلي بوده است و با ملا غلامرضا آراني ( 1265-1192 قمري ) شاگرد ملا احمد نراقي ( متوفي 1244 ) معاصر بوده است . »[1]همچنين نسخه هاي خطي از دو كتاب تخصصي وي در علم اصول به زبان عربي از ملا محمد نصرآبادي را يافتم. اين دو نسخه عبارتند از:

1 -  شرح زبده الاصول شيخ بهائي و 2 ـ رساله مفرده در اجماع و شهرت ( تحرير 1211 ). [2]

لازم است اشاره كنم كه همچنين، نسخه خطي از ديوان شعر يكي ديگر از شعراي سفيدشهر به نام ملا محمد رسول نصرآبادي متخلص به پير خرد يافتم كه اميد است به زودي توفيق يافته و ديوان شعر وي را منتشر نمايم. اينها تنها گوشه اي از ميراث مكتوب سفيدشهر مي باشند.

3- ملا فضلعلي نصرآبادي 

و اما ملا فضلعلي نصرآبادي  اين شاعر  تواناكه در زمان فتحعلي شاه قاجار زندگي مي‏كرده، ديوان شعري به نام مجلس افروز دارد كه يك مثنوي حماسي ديني در شرح احوالات حضرت محمد (ص) از قبل از تولد تا زمان ازدواج با حضرت خديجه (س)   مي‏باشد.  در كتاب الذريعه و بسياري از كتابهاي ديگر به نام ملا فضلعلي نصرآبادي و ديوان وي اشاره شده است.

          ملا فضلعلي نصر آبادي يكي از شعرا و علماي بزرگي است كه از دل
كوير و شهري به ظاهر كوچك ولي در واقع بسيار بزرگ برخاسته است. ملا
فضلعلي نصر آبادي سندي ديگر از بزرگي مردمان اين خطّه است. شواهد  مختلفي در تاييد تعلق ملا فضلعلي به سفيدشهر وجود دارد  كه  نويسنده،  بخشي از آنها را در كتاب نگيني بر حاشيه كوير، مروي بر تاريخ نصرآباد كوير كه در سال 1379 منتشر شد، ذكر نموده است.

اين دلايل به قرارذيل مي باشند:

1-  نصرآباد كوير داراي سابقه‏اي بسيار درخشان بوده و در زمانهاي
قديم علماي زيادي در اين شهر وجود داشته‏اند كه در كتاب تاريخ سفيدشهر به شرح حال آنها پرداخته شده و در چنين فضايي،ظهور چنين شاعري امر طبيعي است .

2-    ملافضلعلي  در كتاب خود  يادآوري  مي‏كند  كه نزد فقيه  زمان ملامحمد  رفتم و او به من توصيه كرد كه ديوان شعري از خود برجاي بگذارم و در همان زمان معاصر با وي عالمي به نام ملا محمد نصرآبادي(آقاي مرحوم)  در سفيدشهر زندگي ميكرده است.

3-  اينجانب در بررسي  اوراق  و اسناد قديمي  موجود در شهر ، سندي را يافته كه در  آن به  خانه ملافضلعلي اشاره شده است.

4-  سنگ قبري در آبانماه سال 1381 در گلزار شهدا كشف گرديد كه متعلق به فرزند ملا فضلعلي نصرآبادي ميباشد. بر روي اين سنگ قبر مرقوم شده « وفات يافت مرحمت و مغفرت پناه محمد ولد ملا فضلعلي نصرآبادي، شعبان 1212 هجري قمري»

5-  در پايان يك كتاب خطي به نام آنموذج كه به خط ملا عبد الحفيظ نصرآبادي نگاشته شده است و در حال حاضر نزد حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي نصيري است اشعاري نوشته شده كه به ملا فضلعلي نسبت داده است. اين اشعار، غير از اشعاري است كه در ديوان مجلس افروز ذكر شده و همين اشعار مويد آن است كه ملا فضلعلي اشعار ديگري نيز داشته كه به دست ما نرسيده است. اين اشعار عبارتند از:

هركه خواند دعا طمع دارم              زان كه من بنده اي گنهكارم

گر بهم بر زده بيني خط من عيب مكن   كه مرا محنت ايام بهم بر زده است

غريق رحمت ايزد كسي باد             كه كاتب را به الحمدي كند ياد

آب قضاق، آتش اسفند                  روغن حيدر مركب من

قلمم چوب و كاغذم پشمين            نتوانم نوشت بهتر از اين

خدا او را دهد عالي مراتب             كه خواند فاتحه از بهر كاتب

هركه خط مرا سياه كند                 جگرش را علي كباب كند

يارب تو مرا غلام حيدر گردان          گر راه غلط روم مرا برگردان

يا رب اين آرزو مرا چه خوشست       تو بدين آرزو مرا برسان

 

اشعار اين شاعر در خصوص زندگي پيامبر نشان مي دهد كه وي  علاوه  بر طبع  شعري،  عالمي  آگاه  نيز  بوده  است. ملا فضلعلي  ده فرزند داشته  كه  همگي فوت مي كنند و در سن 80 سالگي شروع به سرودن ديوان مجلس افروز مي نمايد.

          ملا فضلعلي ، سبب تأليف كتاب را اينگونه ذكر مي‏كند:

كنون باز گردم ســـوي داستـــان        زحــال خــودوگـــردش آسمـان

كه با ما چه ها كـــرد گردون سپهر        بـه من كينه ورزيد درگـاه مهـــر

چو عمرم به هشتاد رفـت از سنـين         مرا كرد با درد و غـم همنشيـــن

 مرا داد پـروردگـار  غفـــــــــور         ده اولاد نيك از انـاث و ذكــــور

برفتنـد از امـــر پروردگــــــــار              يكي مــاند از ايشان مرا يادگــــار

 كه بود آن مـرا همدم و همزبـــان              بـــه هنگام پيـري چو روح و روان....

....به ناگاه از گـردش آسمـــــــــان          اجـل دور كــردش ز من ناگهــان

ز دست فلـك خاك كردم به ســـر         نشستــم به ســـوگ گرامي پسـر

...غرض ناصحي مشفقي خوش سـخن      مـرا گفت روزي به وجه حســــن

 مرا گفت آن دم رفيق شفيــــــــق      كه اي گشتـه در بحر محنت غريق

كه اين داد از بهر بي داد كيســــــت      زجور زمانه نبـايـد گـريســــــت

 تــــو را با فلك چيست گفت و گذار       توقـع چــه داري تــــو از پرده‏دار

ز جور زمــــانه نبــــايد گــريسـت       اگـــر مرگ داد است بيداد چيست

تو تا مي‏تواني در ايــــن خـــانــدان       بگـــو مدحت سيد انس و جــان

 به نعت نبي سيد المــــــرسليــــن       به فضل علي شو دمي خوشه چين

 يكي نامه بگـــــــذار در روزگــــار       مگـر از تـو مـانـد همين يــادگار

غرض من به امـــــداد آن مهــربان       يكي نامه بگذاشتــم در جهـــان

 به نام محمـــد رســــــول انــــام      عليه الصلـوة و عليــــه الســلام

 مسمي چو بر مجلــــس افروز شــد       بدين تيره نـامــه شبـــم روز شد

چو غم سوزدت استخــــوان در بـدن      نظر كن تو بر مجلس افـروز مـــن

از آن رو كه مدح رسول خـــــداست       صفابخش دلــها ز هر ابتلاســـت

 به ترغيــب آن افتخــــار زمـــــن       به دام من آمد شكـار سخــــــن

غزالان وحشــــي نمــودم شكـــار       زدشت و زموج و زكـوه و بحــــار

 مرا ره نما شد رفيــــق شفيــــــق       در آن دم كه گم كرده بودم طـريق

 مرا كرد امداد در هر سخــــــــــن       فقيه زمـان ســـرور انجمـــــن

فقيهي كه از عارض آن جنـــــــاب       كند مهر و مـه نور از آن اكتســاب

 فقيه زمان عارف نيـــك نـــــــام        محمد سمــي رســـول انـــــام...

... بحضّار باشد مـــرا التمــــــاس            نچينيد بهر تمسخر اســــــاس

 نگيرد كسي خدشه بر شعر مـــن             نه گويد زهشتاد ساله سخـــــن

 زهشتاد بگذشت عمر از سنيـــن            كه گويـد توان گفت شعر متيـــن

  نگيرد كسي خدشه‏اي در سخــن            نسازند خوارش به هر انجمــــن

4- همايش:در پايان خدا را شكر ميكنم كه به دست اندركاران مجمع فرهنگي سفيدشهر، توفيق داد تا اين همايش نوراني را با مشاركت شوراي اسلامي و شهرداري سفيدشهر برگزار نمايند. هدف از برگزاری اين همايش، معرفي سابقه و شناسنامه روحانی، فرهنگی و ادبی  اين شهر است نمی خواهيم با ياد گذشتگان افتخار به فضل پدران کنيم که بگويند گيرم پدر تو بود فاضل, از فضل پدر تو را چه حاصل. بحث بر سر اين است که اين خاک و اين منطقه عالم خيز,شاعر خيز و عالم پرور، مستعد تحويل دادن برجستگان علمی و ادبی و  روحانی است كه برخي از آنان، هم اكنون در نشست ما حضور دارند.  در اين فضای معنوی است كه خستگی روحی از انسان گرفته ميشود و بايد گفت چشمه های سر ريز اميد در اين ديار نيز شعبه ای دارد. لذا زنده كردن نام ملا فضلعلي نه تنها اداي دين به زحمات او است كه معصوم عليه السلام فرمود بزرگانتان را تكريم كنيد بلكه از انجا كه شعرش در مدح حضرت محمد(ص) است، تكريم و تجليل از پيامبر اعظم است. امروز بسيار خوشحالم كه ملا فضلعلي نصرآبادي از گمنامي چند صد ساله بيرون آمد. قطعا روح اين شاعر جليل القدر بسيار خشنود و خرسند است. امروز ديگر ملا فضلعلي نصرآبادي، شاعري گمنام و مجلس افروزش همان كه فرمود گرت سوزدت استخوان در بدن نظر كن تو بر مجلس افروز من چند نسخه نيست و در اينجا جا دارد تا از استاد عاطفي به خاطر تصحيح و انتشار ديوان مجلس افروز قدرداني نمائيم. تكريم و تجليل امروز ما از ملا فضلعلي نصرآبادي بعد از گذشت بيش از 200 سال، مويدي ديگر بر اين حقيقت معنوي است كه اگر كسي كار را براي خدا انجام دهد، نام او فراموش نمي شود.

امروز همزمان با اين همايش، يكي از خيابانهاي شهرمان به نام ملا فضلعلي نصرآبادي نامگذاري و از سنگ يابود نمادين او در گلزار شهداء سفيدشهر پرده برداري تقديم خواهد شد. قطعا روح اين عالم و شاعر جليل القدر امروز بسيار خوشحال و خرسند است و قطعا او نيز خوشحالتر خواهد شد اگر يادي هم از همه علماء سفيدشهر من جمله ملا محمد رسول نصرآبادي، ميزرا محمد نصير نصرآبادي، استاد ملا احمد نراقي، ملا محمد حسين نصرآبادي و بويژه آقاي مرحوم يعني ملا محمد نصرآبادي بنمائيم.

اميدوارم اين همايش سراغازی بر همايش های بعدی باشد. از همه کسانی که در برگزاری همايش ما را ياری نمودند سپاسگزاريم و اجرشان نزد خداوند تبارك و تعالي ماجور باشد

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

 



 3 - حبيب الله سلماني‌آراني نگاهي به آران و بيد گل ، ( آران و بيد گل : انجمن اهل قلم ،1377 )
ص 36 . به نقل از رساله هلاليه از ملا غلامرضا اراني ، ص 235 .

‌4 - اين مجموعه يازده رساله عبارت است از :  جامعه الاصول ملا مهـــــد نراقي (تاليف 1180 ) ،رساله شرط ضمن عقد ميرزاي قمي ، مشتركات ملا محمد امين كاظمينــــ   (نام كتـــا هدايه المحدثين است ) ،حاشيه آقا باقر بهبهاني بر معالم الاصول ، فوائد آقا باقر بهبهاني  ،شرح زده الاصول شيخ بهائي  از ملا محمد سفيد شهري (سفيد شهر كاشان ) ،رساله در اجماع و شهرت از ملا محمد سفيد شهري ،رسالـــــه در ارث زوجه از ملا محمد علي آراني (1216 ) ،رساله مقدمه واجب آقا حسين خوانساري ، رساله در حجيت  منه از سيد محمد تقي كاشاني ، رساله مقدمه واجب .   


موضوع: همايش ملافضلعلي
نویسنده: مديريت سايت
تاریخ درج جمعه 10 مرداد 1387
کلیدواژه ها: همايش

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 13 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/17 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر