بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

قران در قلب سفیدشهر نظرات خوانندگان(0)  

نشریه قرانی مسجد جامع سفیدشهر در همایش قرانی ایه ایه تا بهشت " با حضور قاریان و حافظان بین المللی قران


مروری بر فعالیتهای قرانی در سفیدشهر (نصراباد 

1-    از فعالیت های قرآنی در سفیدشهر تا قبل از دهه چهل اطلاعات چندانی در دست نیست. آن قدر می دانیم که بزرگانی در سه قرن گذشته اقامه جماعت کرده و به وعظ و خطابه مردم پرداخته اند و قطعا یکی از محورهای سخن و فعالیت آنها معارف قرآنی و آموزش قرآن و تلاوت و قرائت قرآن بوده است که هنوز هم مراسم ختم قران سنتی سفیدشهریادگار ان دوران است.

 بزرگانی همچون  ملا محمود نصرابادی و ملا محمد نصیر نصرابادی و ملا محمد نصرابادی و برخی از معتمدین شهر همچون مرحوم آقا سید محمد که سواد خواندن و نوشتن داشتند بصورت محدود به آموزش قران مبادرت ورزیدند که  بعضا آثار و قرآنهای خطی ان روزگار  موجود است (کتاب تاریخ سفیدشهر / سید محمد ساداتی نژاد).

2- آنچه که مستند است فعالیت قرانی سفیدشهر از دهه 40 به بعد است. حضور مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج اسماعیل مهدوی معروف به« آقا حاجی» و نیز همراهی و مساعدت رادمرد نیکوکار حاج علی حبیبی، فصل نوینی در فعالیت های قرانی مسجد جامع به عنوان مرکز ترویج و تبلیغ فرهنگ دینی محسوب می شود.

با حضور مرحوم مهدوی به عنوان امام جماعت مسجدجامع شهر، اقداماتی در سطح منطقه سفیدشهر شکل گرفت که از فعالیت های فرهنگی و عمرانی ایشان می توان به برگزاری نمازجماعت، کلاس های قرائت و تجوید قرآن، احکام، تربیت شاگردان و قاریان، راه اندازی حمام عمومی، نانوایی، سنگ فرش کوچه ها و ... اشاره کرد. (منبع یادگاری3

3-در دهه 50 دو تن از فعالین قرآنی حجت الاسلام شیخ حسن مهدوی با همکاری حجت الاسلام شیخ عباس نصیری (امام جمعه فعلی منطقه سفیددشت) اقدام به برگزاری کلاس های قرآن در شهر کردند. با دایر شدن این کلاس ها در اتاقی که داخل مسجد جامع به عنوان کتابخانه امام صادق ع معروف بود.اکثر نوجوانان و جوانان در تابستان برای شرکت در این کلاس ها در مسجدجامع به طور رایگان ثبت نام می کردند.

آموزش های قرآنی مسجد کمی کلاسیک تر و پر محتواتر بود و جوانان و نوجوانان دوره آموزش قرآن، روان خوانی ساده و فوری را می آموختند. فعال سازی کتابخانه برگزاری جلسات مهدویت، تشکیل گروه سرود و تشکیل گروه تئاتر شهید محمد رحیمی برغنای این آموزش های قرآنی افزوده بود. حجت الاسلام عباس نصیری نصرابادی امام جمعه سفیدشهر در مورد ان روزها در گفت و گو با خبرنگار هفته نامه سراج اینگونه می گوید : کلاس های آموزش قرآن در سال 1350 در نصراباد شروع شد. دوره هایی که در تابستان در مسجد جامع شهر برگزار می شد. این کلاس ها را همراه با حجت الاسلام شیخ حسن مهدوی در اتاقی کوچک، داخل مسجدجامع اداره می کردیم. ابتدا روخوانی را با روش جدید آقای ربانی در آن زمان با بچه ها کار می کردیم و لازمه آن این بود که دانش آموزان با حروف الفبا آشنا باشند در این صورت به مدت چهل روز می توانستند کلمات قرآنی را بخوانند. پس از چند سال این کلاس ها به بیرون از روستا مثل یزدل گسترش یافت که برای برگزاری کلاس ها به همراه حجت الاسلام شیخ حسن مهدوی با موتور گازی مرحوم حسن بابایی به طرف یزدل می رفتیم و آنجا هم با استقبال خوبی همراه بود که در بعضی مواقع برای تأمین مربی از دفتر آیت الله یثربی کمک می گرفتیم. کم کم با گسترش این کلاس ها در زمینه های دیگر هم فعالیت داشتیم. جلساتی در زمینه مهدویت، تشکیل گروه سرود که افراد خوش صدا را برای گروه سرود انتخاب می کردیم یا گروه تئاتر شهید محمد رحیمی که اعضای گروه را از همین کلاس ها انتخاب می کردند و به برگزاری تئاتر های مذهبی می پرداختند.. (20اذر 1395

 

4-    پس از انقلاب و در زمان جنگ از فعالیت های قرآنی کمی کاسته شده بود و همه خود را برای اعزام به جبهه ها آماده می کردند که اکثر آنها اشخاصی بودند که در این کلاسها حضور فعال داشتند. هرچند از فعالیت های قرآنی کاسته شده بود ولی کلاسها پابرجا بود در آن زمان حجت الاسلام سیدرضا ساداتی نژاد کلاس های قران در مسجد برگزار می کردند و با فعال سازی مجدد کتابخانه مسجد جامع توسط شیخ محمد مهدوی و تاسیس بانک نوارهای صوتی اشتیاق بچه ها برای شرکت در مسجد و کلاسهای قرآن دوباره رونق تازه ای گرفت.

5-    با تشکیل مجمع حافظان و قاریان قران در سال 1379 به همت شیخ علی مقنی حافظ کل قران فعالیت های قرانی سفیدشهر وارد فاز تازه ای شد و در این سالها تا سال 1385نزدیک 20حافظ قران با فعالیتهای علی مقنی و دوستانش تربیت شدند که هم اکنون نیز منشا اثر هستند و فعالیت می نمایند تشکیل واحد قران خواهران درادامه ان فعالیتها صورت گرفت.

در تمام این ادوار همواره مسجد جامع سفیدشهر به عنوان مرکز ترویج فعالیتهای قرانی در قلب سفیدشهر منشا اثرات معنوی و آغازگر حرکتهای انقلابی و مذهبی وفرهنگی شهربوده است.

 

کاش می توانستیم در این مجموعه به تبیین تأثیرگذاری آن فعالیت های قرآنی بپردازیم و به تحلیل چگونگی فعالیت های آن دوران با امکانات کم بپردازیم. یاد آنانکه بودند و امروز نیستندگرامی باد.

 

 


موضوع: انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر
خبرنگار:سید حسین ساداتی نژاد
تاریخ: جمعه26آذر
کلیدواژه ها: سفیدشهر، نصراباد، قران، حافظ، جامع، مسجد


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 10 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/14 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر