بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

نگاهی به سفیدشهر نظرات خوانندگان(0)  

در اغازین روزهای بهار گزارش تصویری از سفیدشهر

سفیدشهر به روایت تصویر

سفیدشهر در ۲۱ کیلومتری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل قرار گرفته است. از شمال به راه آهن ، از جنوب به روستای یزدل و جاده ترانزیت قم و آزاد راه امیر کبیر، از شرق به روستای محمد آباد و علی آباد و از غرب به جاده ترانزیت قم – کاشان و شهر مشکات منتهی می شود.

تاریخچه سفیدشهر:
سفیدشهر نام قبلی آن روستای نصرآباد کویر است . از توابع شهرستان آران و بیدگل و در قسمت شمال شرقی شهرستان کاشان و در مجاورت منطقه ای قدیمی به نام درم قرار دارد . در سال ۱۳۸۱ بعد از تبدیل شهر آران و بیدگل به شهرستان ، روستای نصرآباد کویر به شهر تغییر وضعیت داد.
مهمترین و قدیمی  ترین مدرکی که در مورد نصرآباد در دست می باشد مطلبی است که در کتاب تاریخ قم از حسن بن قمی در سال ۳۷۸ هجری قمری به آن اشاره شده است . در این کتاب که ۱۰۴۲ سال قبل نوشته شده است ، در ذیل قاسان(کاشان) نصرآباد را نیز از توابع آن ذکر نموده اند  . نکته مهم دیگر در بحث تاریخچه سفیدشهر آن است که محل اولیه شهر در مکان دیگری موسوم به <<چاله غم >>بوده است . در حال حاضر کشاورزان در این منطقه مشغول کشت و زرع می باشند  . آنگونه که از عنوان بر می آید می بایستی حادثه ناگوار  و تلخی در این منطقه اتفاق افتاده باشد که عنوان چاله غم به آن داده اند  .
وجه تسمیه شهر:
قدیمی ترین نامی که برای شهر سفیدشهر ذکر شده است نصرآباد سربشت و یا سر پشت است که این نام در زمان سلطنت جهانشهاه قره قویونلو از سلسله قره قویونلوها در سال ۵۷۹ انتخاب شده است . وزیر جهانشهاه امیر عمادالدین که طبق فرمان او نیمی از قنات مزرعه نصرآباد وقف مسجد میر عماد کاشان شده است و متن آن به سنگی حک شده که در آن نصرآباد سربشت تصریح گردیده است . که این نام در کتاب کاشان در آئینه گذشته و حال ذکر شده است .
از جمله نامهای دیگر نصرآباد که در بین مردم گفته می شده است نصرآباد خربزه می باشد که شهرتی می باشد که شهر در تامین محصولات خربزه ء قم و کاشان و اطراف داشته است . شهرت دیگر این شهر نصرآباد کویر است که این نام برگرفته از مناطق کویری است که اطراف شهر را احاطه کرده است  و قبل از تبدیل شده روستا به شهر در اسناد و مکاتبات رسمی بکار می رفته است .
در حال حاضر نام کنونی در تقسیمات جدید شهری در سال ۱۳۸۱ مصوبه وزارت کشور جمهوری اسلامی مقرر گردید تا روستای نصرآباد به شهر تبدیل گردد براین اساس ، نصرآباد که قبلا از توابع شهر کاشان محسوب می گردید در حال حاضر جزء توابع شهرستان آران و بیدگل به شمار می آید .
از میان اسامی مختلف پیشنهادی به وزارت کشور ، نام سفیدشهر انتخاب و جایگزین نام نصرآباد کویر شد. قابل ذکر است که این نام یادآور سابقه این منطقه در  تولید پنبه می باشد که به دلیل حجم و میزان تولید بالای پنبه ، این منطقه از دیر باز شهره بوده است . و در السنه خاص  و عام به منطقه سفید دشت معروف بوده است .
جمعیت:
با توجه به سرشماری جمعیت تا اسفندماه سال ۱۳۷۸ شهر حدود ۴۴۱۷ نفر جمعیت داشته که بر اساس سرشماری جدید در سال ۱۳۸۵ این رقم به حدود ۶۰۰۰ نفر رسیده است . بر اساس این آمار  جمعیت شهر مشتمل بر ۱۰۰۴ خانوار است و میزان رشد جمعیت در سال ۱۳۷۸  ،  ۲% بوده که نسبت به سالهای قبل کاهش محسوسی داشته است .
در حال حاضر بیش از ۷۰% سکنه شهر زیر ۳۰ سال سن دارند  .

کاشان حامی سفیدشهر به روایت تصویر
موقعیت اقتصادی:
از لحاظ اقتصادی مردم منطقه همچون گذشته به کشاورزی و قالی بافی اشتغال دارند  . تعدادی از جوانان در کارگاه های صنعتی مشغول بکار هستند . محصولات کشاورزی که تولید می گردد عبارت است از غلات،پنبه،گندم،جو،خربزه، هندوانه و حبوبات می باشد . در کتاب فرهنگ لغت فارسی معین به محصولات دیگر سفیدشهر از جمله تنباکو و ابریشم نیز در کنار این محصولات اشاره نموده است . با توجه به مطالب نقل شده در بالا محصولات تولیدی سفید شهر به دو گرده زراعی و دستی (فرش ) تقسیم می شود. نکته ای که در اینجا بسیار جالب و قابل تامل است این است که دهخدا تنباکو و ابریشم را از محصولات سفیدشهر می داند . البته امروزه در حالی که سایر محصولات ذکر شده کشت می شوند اما تولید تنباکو و ابریشم از چند سال گذشته متوقف شده است  .
اما از لحاظ کشت و تولید محصول چنبه این شهر دارای رتبه استانی و کشوری می باشد که بسیار حائز اهمیت می باشد  که علت نامگذاری این شهر (سفیدشهر ) بدین لحاظ می باشد .
موقعیت جغرافیایی:
سفیدشهر در ۲۱ کیلومتری شمال غربی شهرستان آرا ن و بیدگل و در ۲۱ کیلومتری شمال غربی شهرستان کاشان قرار گرفته است . این شهر  در مختصات ۵۱ درجه و ۲۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه طول شرقی نصف النهار گرینویچ  و ۳۴ درجه و ۱۷ دقیقه و ۴۰ ثانیه عرض شمالی از خط استوا در بخش مرکزی آران و بیدگل قرار دارد . از شمال به راه آهن ، از جنوب به روستای یزدل  و جاده ترانزیت قم و آزاد راه امیر کبیر، از شرق به روستای محمد آباد و علی آباد و از غرب به جاده ترانزیت قم – کاشان و شهر مشکات منتهی می شود.

 

سفیدشهر

کاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویر کاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفید شهر به روایت تصویرکاشان حامی سفیدشهر به روایت تصویر کاشان حامی سفیدشهر به روایت تصویرکاشان حامی سفیدشهر به روایت تصویرخبر اخبار کاشان حامی وش چینی و مزارع پنبه سفیدشهر به روایت تصویرخبر اخبار کاشان حامی وش چینی و مزارع پنبه سفیدشهر به روایت تصویرخبر اخبار کاشان حامی مراسم سنتی حلیم پزان سفیدشهر در جوار زیارت بی بی سکینه خاتون (س) این شهر برگزار شد.خبر اخبار کاشان حامی مراسم نخل برداری مردم سفیدشهر در 28 صفر + تصاویرکاشان حامی لتحر ۲ بر ۱ سفیدشهر را شکست داد/ پرسپولیس نیامد استادیوم شهید ناصر فکری

تیم ذوالفقار در حضور هواداران زیاد سفیدشهریخبر اخبار کاشان حامی فرش کاشان6DSCN4601 کاوش در شهر زیرزمینی سفیدشهر آغاز شد Copy_of_IMG_4620IMG_4665

انتهای پیام / کد خبر20177

موضوع: انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر
خبرنگار:مدیر سایت
تاریخ: شنبه15فروردين
کلیدواژه ها: سفیدشهر


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 42 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/08 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر