بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 7 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

آئین عزاداری عصر عاشورای سفیدشهر نظرات خوانندگان(0)  

آئین عزاداری عصر عاشورای سفیدشهر دارای سابقه ای چند صد ساله می باشد. قدیمی ترین شواهدی که وجود دارد مربوط به حدود ۴۰۰ سال قبل است


آئین عزاداری عصر عاشورای سفیدشهر دارای سابقه ای چند صد ساله می باشد. قدیمی ترین شواهدی که وجود دارد مربوط به حدود ۴۰۰ سال قبل است
.به گزارش کاشان حامی آئین عزاداری عصر عاشورای سفیدشهر دارای سابقه ای چند صد ساله می باشد. قدیمی ترین شواهدی که وجود دارد مربوط به حدود ۴۰۰ سال قبل است که تحت نظر فقیه وارسته شهر یعنی ملا محمدنصرآبادی عالم در علوم عقلی و نقلی و معاصر با ملا غلامرضا آرانی در قرن ۱۱ هجری قمری، این مراسم برگزار می شده است. در صبح روز عاشورا نیز در خانه این عالم جلیل القدر که هنوز نیز باقی می باشد، مراسم روضه خوانی برقرار است . بعد از گذشت چند صدسال این مراسم همچنان ادامه دارد.
 مراسم روز عاشورا به مدت ۳ ساعت از ظهر عاشورا از محل حسینیه اعظم سفیدشهر شروع می شود. ابتدا نخل چند صد ساله سفیدشهر در وسط حسینیه قرار داده شده و مردم و سادات که مزین به شال سبز می باشند، با ذکرحسین، حسین گویان به گرد نخل می گردند. ذکر جمعیت پیشاپیش و پس از نخل تنها ذکر “حسین حسین” است. از نکات منحصر بفرد هیئت همراه نخل، سادگی و بی پیرایگی آن می باشد که فقط سینه می زنند و کاملا بصورت سنتی و دست نخورده باقی مانده و هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری ازمشایعت کنندگان ذکر حسین حسین را همراه با اشک و گریه بر زبان جاری میکنند.


 آئین عزاداری عصر عاشورا در سفید شهر با سابقه‌ای کهن

همچنین از نکات منحصر بفرد دیگر قربانی کردن گوسفندان در مسیر نخل می باشد که پول این گوسفندها خرج مراسم عزاداری دو ماهه محرم و صفر درحسینیه اعظم سفیدشهر می شود. لازم به ذکر است که در زمانهای قدیم نخل و طوق ها از حسینیه حرکت داده شده و تا قبر آقا یعنی مقبره مرحوم ملامحمد نصرابادی در قبرستان سفیدشهر مشایعت شده و چندین دور به دور مقبره آقای مرحوم طواف داده می شد و سپس مجددا به میدان حسینیه اعظم سفیدشهر منتقل و پس از ذکر مصیبت اهل بیت دوباره به داخل حسینیه برده یعنی محل اصلی نخل بازگردانده می شود. ولی در حال حاضر به دلیل تغییرات در مسیر، این طواف ها صورت نمی گیرد.
 نکته جالب در مورد نخل و طوقها این است که همگی منقش به آیات قرآن و اسامی خداوند می باشد و در گذشته افسانه و داستان های بسیاری در مورد اعجاز آنها گفته شده و می شود که ذکر مجالس تمام اهالی بوده است. ضمنا هریک ازپایه های نخل و طوق ها توسط خانواده خاصی که از گذشته بر دوش گرفتن آن نسل به نسل به آنها به ارث رسیده است حمل می شود و مایه مباهات آنها می باشد. بعد از هیئت همراه نخل و طوق ، هئیت علی اصغر که شامل کودکان و نوجوانان کفن پوش است حرکت می کنند. پس از آنها هیئت حسینی که هیئت سینه زنی است به صورت منظم و پس از آنها نیز هیئت های زنجیر زنی علی اکبری و ابالفضلی عزاداری می کنند.
لازم به ذکر است که سبک زنجیر زنی هیئت های سفیدشهر به صورت سه ضرب و منحصر به فرد است و نه تنها در منطقه کاشان بلکه در سطح کشور منحصر بفرد است. مداحانی که از اطراف و اکناف کشور به این منطقه سفر و مداحی نموده اند، بر این مسئله اذعان دارند.
پیشاپیش هیئت ابالفضلی، کاروان اسرا و سرهای شهداء به صورت نمایشی و تعزیه در حرکت می باشند که آن نیز منحصر بفرد است. در این حرکت منظم و خاطره انگیز هیئت ها که طول آن به چند کیلومتر می رسد همه هیئت های عزادار با نظم خاص و عجیبی در مسیر حرکت می کنند و واقعا هر بیننده ای را تحت تاثیر قرارمی دهد و عصرعاشورای امام حسین(ع) را در ذهن تداعی می کند. جمعیتی بیش از دهها هزار نفر در مسیر مشغول سینه زنی، زنجیر زنی و یا تماشای عزاداری هستند. ضمنا اشعاری و مراثی که خوانده می شود بسیار سنتی و هربیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد به نحوی که ناخوداگاه اشک انسان جاری می شود. همچنین در برخی سال ها یک نمایشگاه از کوفه تا شام در کنار مقبره آقای مرحوم محمد نصرآبادی توسط هنرمندان سفیدشهر نمایش داده می شود که حوادث کربلا تا شام را به تصویر کشیده است.
آئین عزاداری عصر عاشورا در سفید شهر با سابقه‌ای کهن
مراسم طوق(توغ) برداری هیات های عزاداری
طوق ها نشانه هایی هستند که در طی سال ها در سوگواری امام حسین آرایش می شوند و آن را در ابتدای دسته سوگواری می برند. از آنجا که بیشتر این علامت ها و نشانه ها یادگار دوران سوگ سیاوش است طوق نیز به گمان عده ای گونه ای از درفش های لشکریان ایران در میدان نبرد شبیه سازی شده است که چون باد در آن می افتاده به همانند اژدهایی دمان به چشم دشمن می آمده است و هراس در دل آنان می افکنده است.
 طوق های هیات ها (علم های تک زبانه) معمولا  فلزی هستند و به اذعان برخی دیگر یادآور علم و پرچم سقای دشت کربلا حضرت اباالفضل العباس(ع) بوده و مزین به آیات شریف قرآن و احادیث می باشد. این طوق ها هر سال در روز عاشورا توسط هیات های سفید شهر با سینه زنی و عزاداری به حسینیه و از آنجا به قبرستان شهر(گلزار شهدا) برده می شود. حمل این طوق ها نسل به نسل توسط خانواده هایی مشخص انجام می شده است و پس از مراسم در محلی خاص نگه داری می شود. تهیه و تنظیم: حسن صفری


موضوع: انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر
خبرنگار:مدیر سایت
تاریخ: آبان
کلیدواژه ها: محرم، عاشورا، نصراباد، سفیدشهر


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 9 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/09 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر