بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: شنبه 1 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

عصارخانه یا دکان حلوایی؟ نظرات خوانندگان(0)  

آران  وبیدگل: سفیدشهر: ساختمان تاریخی واقع در کنار زیارت، عصارخانه است یا دکان حلوایی؟ در این خبر کوتاه مروری بر سابقه  این موضوع داریم. حتما آن را بخوانید.


تاریخچه تنها (عصارخانه) دکان حلوایی در سفیدشهر
در کتاب فرهنگ لغت علامه دهخدا در تعریف دکان حلوایی امده است" (صفت نسبی، منسوب به حلوا) [عربی. فارسی] (halvāy(')i) ۱. حلواپز؛ حلوافروش ۲. آغشته به حلوا. ۳. علاقه‌مند به حلوا معده حلوایی بُوَد حلوا کشد / معده صفرایی بوَد سِرکا کشد (مولوی۱-۸۱۵) 4-حلوا ارده (حلوایی که از کوبیدن دانه کنجد به دست می‌‌‏آید)
تاریخچه تنها دکان حلوایی شهرستان اران بیدگل در سفیدشهر "
در پی مرمت دکان حلوایی سفیدشهر توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر ( که در پی جلسه مجمع عمومی مورخ 25اردیبهشت سال جاری با حضور کلیه اعضا به تصویب رسید تا با توجه به واگذاری این بنا توسط مالک محترم ،خانواده مرحوم کارکنان ، انجمن کار بازسازی این بنا را پیگیری نماید.
 بنابراین جهت تنویر و اگاهی اذهان میهن دوستان وعلاقمندان به زادگاه مادری یعنی نصراباد این چند سطرنگاشته شد: دکان حلوایی اربابعلی در مرکز شهر و در محلی پر رفت امد یعنی در جوار امامزاده بی بی سکینه خاتون قرار دارد که بدلیل تعریض کوچه و بالا امدن سطح خیابان مقداری در گودی قرار گرفته که باید محوطه ان ازاد سازی شود.
 در این دکان حلوایی دو آسیاب قراردارد که برایآسیاب کردن کنجد و حلوا استفاده می شده است. در حال حاضر این بنا موجود است ولی قدمت آن مشخص نمی باشد . از مجموع گفته ها و منقولات می توان فهمید که قدمتی حداقلی کصدو پنجاه ساله و یا دویست ساله دارد. به گفته اقای متولی این مکان به اشتباه عصار خانه گفته شده که اشتباه است و در اصل دکان یا کارگاه حلوایی بوده است. بگفته اقای متولی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان اران بیدگل، شبیه این کارگاه در منطقه نداریم و حتی در شهرستان هم وجود ندارد لذا می طلبد که در حفظ و نگهداری ان کوشاباشیم.
لازم به ذکر است که عصارخانه یعنی همان کارخانه روغن کشی که در گذشته ازدانه ای روغنی برای گرفتن روغن جهت روشنایی و دیگر مصارف استفاده می کردند اما دکانحلوایی مکانی جهت درست کردن حلوا است که از کوبیدن دانه کنجد به دست می‌‌‏آید و جهت مصرف شهروندان و مسافران استفاده می شده است
با تحقیقات انجام شده پیرمردهای سفیدشهری از زمان دایر بودن این کارگاه اطلاعی ندارند بجز اقای احمد نظری خادم مسجدکتاب که می گوید در کودکی بیاد دارم که از اینجا حلوا تهیه کردم در مورد قدمت این بنا اطلاع دقیقی در دست نیست. چون این بنا درنقش کارگاه کاربری داشته بنابراین فضاهای داخلی عاری از تزئینات می باشدو همه قسمتها با آجر خشتی شکل گرفته اند لذااز تزئینات خاصی برخور دار نیست بجز طاقچه ها و چشمه ها که طبیعتا برای نگهداری حلوا از ان استفاده می شده است و طغار های که در چهار طرف بنا نصب شده و جهت نگهداری ارده و حلوا از ان استفاده می شده است.
 دست همه همشهریان و علاقه مندان بهحفظ و احیای اماکن تاریخی سفیدشهر را به گرمی می فشاریم علاقه مندان به هرگونه کمک در این خصوص با شماره 09132778124 تماس بگیرند نیازمند یاریتان هستیم. .یا علی
 درپایان چند شعر زیبا از شاعر شکر زبان پارسی سعدی شیرازی که در ان از دکان حلوایی نام برده است:
گر برانی نرود، ور برود باز آید ناگزیر است مگس دکّۀ حلوایی را (418) تو خواهی آستین افشان و خواهی روی درهم کش مگس جایی نخواهد رفتن از دکان حلوایی (597)

موضوع: انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر
خبرنگار:روابط عمومی انجمن دوستداران سفیدشهر
تاریخ: يکشنبه31شهريور
کلیدواژه ها: دکان حلوایی


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 2 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/09 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر