بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

استفتائات جدید مقام معظم رهبری در خصوص خمس نظرات خوانندگان(0)  

س: آيا پرداخت خمس براى کسى که مبلغى طلب دارد و به همان ميزان بدهکار است ولى قصد دارد مبلغ طلب را به بدهى اختصاص دهد واجب است؟
ج) اگر بدهکارى مربوط به هزينه‌هاى زندگى همان سال او باشد از درآمد کسر مى‌شود. ....


س: آيا پرداخت خمس براى کسى که مبلغى طلب دارد و به همان ميزان بدهکار است ولى قصد دارد مبلغ طلب را به بدهى اختصاص دهد واجب است؟
ج) اگر بدهکارى مربوط به هزينه‌هاى زندگى همان سال او باشد از درآمد کسر مى‌شود.

س: اگر مبلغى را كه خمسش را داده‌ام خرج كنم و تا سال مالى آينده آن مبلغ را مجدداً بدست آورم بايد خمسش را حساب و مجدداً پرداخت نمايم؟
ج) آرى مبلغ جديد خمس دارد.

س: اگر قبل از رسيدن سر سال خمسى پولى را به عنوان پيش پرداخت دريافت کنيم و نيمى از کارى که بايد انجام دهيم قبل از سر سال خمسى و نيمى ديگر پس از آن (در سال خمسى جديد) انجام شود، آيا پرداخت خمس کل پيش پرداخت واجب است؟
ج) مقدارى كه در مقابل آن كار انجام گرفته است، پرداخت خمس آن مقدار واجب است.

س: سال خمسى اينجانب اول مهر است با توجه به اينکه معمولاً در شرکت ما تقريباً هميشه حقوق با دو ماه تأخير پرداخت مي‌شود و هنوز حقوق مرداد و شهريور را نگرفته‌ايم آيا حقوق اين دو ماه که در سال جديد خمسى دريافت مي‌گردد بلافاصله بعد از دريافت، خمس دارد يا اينکه جزء درآمد سال جديد به حساب مي‌آيد؟
ج) حقوق معوقه جزو درآمد سال وصول محسوب مى‌شود كه اگر در مؤونه صرف نشود و تا سر سال خمسى، باقى بماند، خمس دارد وگرنه خمس ندارد
س: حكم خمس زمينى كه 20 سال قبل با قيمت پايين خريدارى شده و تاكنون كه قيمت آن حدود 2000 برابر شده و خمس آن پرداخت نشده چيست؟
ج) خمس مبلغ پرداختى بابت قيمت زمين را ضامن است و با فرض تفاوت چشمگير نسبت به قيمت فعلى، احوط مصالحه در مقدار تفاوت قيمت است.
اشخاصى كه پول براى فرزندان پس‌انداز مى‌كنند و هدف آنها فرار از خمس نيست؛
س1: اگر فرزندان آنها بالغ نباشند چون پدر حق وكالت و اجازه دخل و تصرف دارد، آيا به اين پول خمس تعلق مى‌گيرد يا خير؟
س2: اگر به علت نياز زندگى از پول پس‌انداز فرزندان استفاده شود و مجدداً جايگزين شود، آيا به پول اوليه، خمس تعلق مى‌گيرد يا خير؟
ج 1و2) اگر واقعاً به آنها هبه كنند و مناسب شأن هبه كننده باشد، خمس ندارد ولى دخل و تصرف در آن منوط به رعايت مصلحت طفل است اما اگر هبه نشده است و صِرْف اين که پس‌انداز به نام آنهاست خمس دارد.
س: آيا پس‌انداز درآمد کسب براى تهيه ضروريات زندگى بمجرد رسيدن سال خمسى متعلق خمس است، يا پس از گذشت مدّتى؟ در فرض دوم ميزان مدّت چقدر است مشخص فرماييد.
ج) پس‌انداز درآمد سال براى صَرف در مؤونه در سال بعد، اگر در آستانه صرف در مؤونه تا چند روز آينده باشد، و يا خود داشتن مبلغى پس‌انداز جزو مؤونه او محسوب باشد خمس ندارد، وگرنه بايد خمس آن را بپردازد
س: جوانى يک سرويس طلا خريده وسال خمسى آن نزديک است. ملاک اينکه گفته شود اين طلا استفاده شده و مشمول خمس نمى گردد چيست؟ آيا اگر آن را به يکى از محارم خود دهد براى استفاده يا براى جشن عروسى بدهد خمس شامل آن نمى گردد.
ج) طريق مذکور براى فرار از خمس کافى نيست.
س: بنده چون کارمند هستم و در انتهاى هر ماه حقوق مى‌گيرم و سال خمسى‌ام را اول مهر تعيين کرده‌ام آيا مى‌توانم هزينه‌هاى منزل و اقساط واقع در ماه مهر را از در آمد سال کسر کنم يا خير؟
ج) پس‌انداز درآمد سال براى صَرف در مؤونه در سال بعد، اگر در آستانه صرف در مؤونه تا چند روز آينده باشد، و يا خود داشتن مبلغى پس‌انداز جزو مؤونه او محسوب باشد خمس ندارد، وگرنه بايد خمس آن را بپردازد.
س: من دانشجو هستم و قصد ازدواج دارم و مى‌‌خواهم براى زندگى آينده‌ام وسايل زندگى تهيه كنم مى‌خواستم سؤال كنم كه اگر من از اكنون شروع به تهيه وسايل كنم در صورتى كه يک سال از خريد آن بگذرد و استفاده نكرده باشم ‌آيا بايد براى آن خمس بدهم؟
ج) اگر تهيه لوازم زندگى براى آينده، عرفاً جزو مؤونه شما محسوب مى‌شود، خمس ندارد.
س: حكم قلم، خودكار، لوازم آرايش زنانه، عطر و ادكلن كه قسمتى از آن استفاده شده و قسمتى از آن باقى مانده و بر آن سال گذشته، چيست؟
ج) اگر از درآمد بين سال تهيه شده و مقدار باقيمانده عرفاً ماليت داشته باشد، مشمول وجوب خمس است.
س: اگر مکلّف از درآمد سال، زمينى را جهت تهيه منزل خريده و بعد از گذشت سال، آن را بفروشد تا پولش را صَرف خريد مسکن و يا مايحتاج ديگرى نمايد، آيا پول فروش زمين متعلق خمس است؟
ج) اگر با درآمد سال زمينى را براى بناى مسکن خريدارى کند و پس از انقضاى سال، عين يا قيمت آن را صَرف تهيه‌ى مسکن ديگرى کند، خمس ندارد و درآمد جديد محسوب نمى‌شود؛ ولى اگر آن را صَرف در مايحتاج ديگرى کند، صدق مؤونيّت در مورد آن زمين مشکل است.

س: در طبقه بالاى خانه مسکونى‌مان دو واحد آپارتمان جهت سکونت فرزندانمان بنا نهاده‌ايم. اما اکنون در دست مستأجر است. محاسبه خمس اين واحدها چگونه است؟
ج) اگر ساختن طبقه دوم براى فرزندان در حال حاضر از مخارجِ مناسبِ با شأن عرفى شما محسوب شود، آنچه به مصرف رسانده‌ايد، خمس ندارد و در صورتى که اين چنين نباشد و در حال حاضر هم، نه خود شما و نه فرزندان شما به آن نياز ندارند، پرداخت خمس آن واجب است؛ و محاسبه آن به قيمت تمام شده كفايت مى‌كند مگر آنكه با عين پول متعلق خمس تهيه شده باشد كه در اين صورت بايد به قيمت فعلى محاسبه شود.

س: اينجانب داراى يك واحد مسكونى بودم سپس از طريق تعاونى مسكن محل كارم با پرداخت تدريجى و وامهاى متعدد يك منزل آپارتمانى ديگرى احداث كردم. بعد از آن، منزل قبلى را اجاره داده و از كرايه آن اقساط منزل جديد را پرداخت نمودم آيا به اين دو واحد مسكونى خمس تعلق مى‌گيرد؟
ج) منزل قبلى اگر از درآمد بين سال تهيه شده و حداقل يک سال در آن سکونت داشتيد، خمس ندارد؛ و منزل دوم که فعلاً منزل مسکونى مورد نياز شما محسوب مى‌شود نيز خمس ندارد.

موضوع: احکام-معارف
خبرنگار:مدیریت سایت
تاریخ: دوشنبه18آبان1388
کلیدواژه ها: استفتائات مقام معظم رهبری


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 4 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/08 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر